ضرورت استفاده از قطره آهن برای کودکان !

ضرورت استفاده از قطره آهن برای کودکان

 

در کشور ما توصیه می‌شود که همه شیرخوارانی که با وزن طبیعی متولد می‌شوند، پس از پایان شش ماهگی و همزمان با شروع غذای کمکی روزانه روزانه ۱۵ قطره آهن المنتال مصرف کنند.

استفاده از قطره آهن برای بعضی از کودکان زودتر از زمان ذکر شده یعنی پایان ۶ ماهگی توصیه می‌شود. این کودکان اغلب اطفالی هستند که به هنگام تولد نارس بوده، وزن کمی داشته‌اند یا دچار اختلال در رشد شده‌اند.

در این صورت پزشک اغلب پیشنهاد می‌دهد که غذای کمکی زودتر از ۶ ماهگی مثلا در پایان ۴ ماهگی آغاز شود. همزمان با غذای کمکی قطره آهن نیز برای کودک باید شروع شود.

بدن کودک همانند افراد بزرگسال برای ساخت هموگلوبین به آهن نیاز دارد تا اکسیژن را از طریق خون به همه سلول‌ها برساند. هموگلوبین چیزی است که به گلبول‌های قرمز رنگ می‌دهد. وقتی ماده معدنی آهن به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد، گلبول‌های قرمز کوچک و رنگ‌پریده شده و شرایطی ایجاد می‌شود که به آن کم‌خونی می‌گویند. در این صورت اکسیژن کافی به بافت‌ها و ماهیچه‌های بدن نخواهد رسید.

عوارض ندادن قطره آهن به کودکان

 

نوزادان مبتلا به کمبود آهن کندتر از همسالان خود رشد کرده و ترجیح می‌دهند فعالیت بدنی کمی داشته باشند. این نوزادان وقتی بزرگ‌تر شوند از کمبود تمرکز رنج خواهند برد که روی تحصیل آنها اثر مستقیم دارد. علاوه بر اینها مدام احساس ضعف و خستگی دارند و مانند کودکان عادی نمی‌توانند فعالیت کنند.

از آنجایی‌که همواره پیشگیری بهتر از درمان است، پزشکان توصیه می‌کنند که به منظور جلوگیری از بروز کم‌خونی روزانه ۱۵ قطره آهن به نوزادان از زمان اتمام ۶ ماهگی داده شود. دادن قطره آهن به شیرخوار تا پایان ۲ سالگی (۲۴ ماهگی) باید ادامه یابد.

کاهش تمرکز و مشکلات یادگیری از عوارض کم خونی است

 

کمبود آهن و در نتیجه بروز کم‌خونی در هوش کودکان اثر منفی خواهد گذاشت. مقدار آهن مورد نیاز کودکان پس از ۶ ماهگی تنها با مصرف شیر مادر یا شیر خشک و همچنین غذای کمکی برطرف نخواهد شد. کودکان از ۷ تا ۱۲ ماهگی روزانه به ۱۱ میلی‌گرم آهن نیاز دارند در حالی‌که در ۱ لیتر شیر مادر ممکن است تنها ۱ میلی‌گرم آهن وجود داشته باشد. به این نکته نیز دقت داشته باشید که همه آهن موجود در غذاها جذب بدن نخواهد شد بنابراین دادن قطره آهن به کودک ضروری به نظر می‌رسد.

قطره آهن را چگونه باید به کودک داد؟

 

با شروع غذای کمکی باید روزانه قطره آهن یا شربت آهن به کودک خود بدهید که از ابتلای وی به کم خونی فقر آهن پیشگیری شود. می‌توانید قطره آهن را در عقب دهان کودک بچکـانید (حتی‌الامکان قطره را با قطره چکان در دهان کودک بچکانید و از قاشق برای دادن قطره استفاده نکنید) برای اینکه دندان‌های کودک سیاه نشود، بلافاصله مقداری آب جوشیده خنک شده و یا آب میوه (بسته به سن کودک) به او بدهید و با یک پارچه تمیز یا مسواک نرم دندان‌های او را بخوبی تمیز کنید.

بلافاصله پس از دادن قطره نباید چای بدهید، چون آهن موجود در قطره کمتر جذب می‌شود. بهتر است قطره آهن را بین دو وعده شیر به کودک بدهید. به‌خاطر داشته باشید با خوردن قطره آهن، مدفوع کودک بطور طبیعی تیره رنگ می‌شود که جای نگرانی نیست. اگر کودک قطره آهن را به تنهایی نمی‌خورد اما به‌صورت مخلوط با آب میوه بهتر می‌خورد می‌توانید قطره آهن را در مقدار کمی آب میوه مخلوط کرده و به کودک بدهید.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x