اکالیپتوس که در زبان فارسی به آن بید بویه نیز گفته می‌شود، از جمله درختان بومی استرالیا و از خانواده «اکالیپتان» محسوب می‌شود. از آنجا که این گیاه بومی استرالیا است، بومیان این منطقه در طول تاریخ همواره از این گیاه برای سلامتی خود استفاده می‌کرده‌اند.

برخی گزارش‌ها ذکر می‌کنند که بومیان استرالیا، چند برگ اکالیپتوس را در دستان خود، خُرد می‌کردند تا سینوس‌های خود را پاکسازی کنند. همچنین بومیان استرالیا «چای اُکالیپتوس» را به عنوان درمانی برای تَب می‌نوشیده‌اند. با گسترش استفاده از این چای، اُکالیپتوس به عنوان «چای تَب» معروف گردیده است.

خواص بخور اکالیپتوس

 

برای سرفه

 

اگر به سرفه‌های مداوم مبتلا هستید، یک راه ساده برای متوقف کردن این سرفه‌ها، استفاده از روغن اکالیپتوس است. امروزه بسیاری از افراد از داروهای بدون نسخه برای درمان سرفه و عفونت ریه استفاده می‌کنند. اما به جای این کار کافیست از عصاره این گیاه دارویی استفاده کنید.
روغن اکالیپتوس حاوی ۱.۲ درصد مواد مهارکننده سرفه است. با بخور آن می‌توانید سرماخوردگی را به راحتی درمان کنید.

پاکسازی ریه و درمان عفونت

 

روغن اکالیپتوس نه تنها به درمان سرفه کمک می‌کند، بلکه در خارج شدن مخاط از قفسه سینه هم موثر است. در واقع یکی از خواص بخور اکالیپتوس برای عفونت ریه خارج کردن مواد عفونی است. استنشاق بخار گرم این دارو می‌تواند به دفع مخاط زمان سرفه کردن کمک زیادی کند.

ضد عفونی کننده زخم‌هاست

 

خواص بخور اکالیپتوس برای سرفه خلاصه نمی‌شود. بلکه این روغن می‌توانید به درمان زخم و پیشگیری از عفونت هم کمک کند. در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله استرالیا، از روغن اکالیپتوس رقیق شده با آب، برای درمان زخم و التهاب پوست استفاده می‌شود.

اگر دچار سوختگی جزئی و یا جراحات پوستی شده باشید، مقدار کمی از این روغن (چند قطره) را با یک یا دو قاشق آب ترکیب کنید. سپس آن را روی ناحیه آسیب دیده بزنید.

بخور اکالیپتوس برای گرفتگی بینی

 

اگر دچار سرماخوردگی شدید و یا به بیماری‌های تنفسی مثل آسم و سینوزیت مبتلا هستید، استنشاق بخار این دارو می‌تواند به باز شدن بینی کمک کند. زمان استنشاق بخور این روغن، غشای مخاطی نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و شل می‌شود. در نتیجه همزمان با چند سرفه به راحتی می توانید نفس بکشید.

از بین بردن بوی بدن دهان

 

یکی دیگر از خواص استفاده از بخور اکالیپتوس برای از بین بردن بوی بدن دهان است. از آنجایی که روغن اکالیپتوس خاصیت ضدباکتریایی دارد، می‌تواند میکروب‌هایی را که باعث بوی بد دهان شده‌اند، از بین ببرد.

برخی از دهانشویه‌ها و خمیردندان‌ها هم با عصاره اکالیپتوس تهیه می‌شوند. این ماده دارای ماده‌ای فعال است که باکتری‌های مضر را از بین می‌برد.

خرید محلول بخور اکالیپتوس

موارد مصرف:


جهت استنشاق بخارات به عنوان :


ضد عفونی کننده هوا (در هنگام شیوع سرماخوردگی)


ضد عفونی کننده و ضد التهاب مجاری تنفسی


رفع ترشحات در سرماخوردگی ها، برونشیت ساده و عفونی ، رفع سرفه

 

اثرات درمانی و فارماکولوژی

 

خواص درمانی اسانس اکالیپتوس به عنوان ضد میکروب و ضد عفونی کننده در سرماخوردگی و برونشیت ها به تایید رسیده است. منتول به عنوان ضد عفونی کننده و رفع ترشحات و التهابات مجاری تنفسی فوقانی کاربرد دارد. اسانس آویشن به عنوان یک ضد اسپاسم برونش ها ، ضد باکتری و ضد قارچ عمل می کند. همچنین جهت تسکین علائم سینوزیت کاربرد دارد.

اجزاء و مواد موثره

 

هر 100 میلی لیتر محلول غیرخوراکی اکالیپتوس اینهالر دینه شامل مخلوط تنتور اکالیپتوس با اسانس های اکالیپتوس ( 67 گرم )، نعنا ( 1 گرم )، آویشن ( 25 گرم ) و منتول ( 1 گرم ) می باشد.
دستور مصرف
روزانه، 2 تا 3 بار مقدار مناسبی از محلول را در آب جوش یا دستگاه بخور ریخته، 5 تا 10 دقیقه با چشمان بسته بخارات حاصله را استنشاق نمایید.

 

تداخلات دارویی

 

ندارد

 

عوارض جانبی

 

تاکنون عارضه جانبی خاصی مشاهده نشده است.

 

موارد منع مصرف

 

– نوزادان و کودکان


– آسم و حساسیت به اجزای فرآورده

 

– مصرف در بارداری و شیردهی منعی ندارد

نکات قابل توجه

 

– این دارو خوراکی نیست.


– فرآورده را دور از دسترس اطفال نگهداری کنید .

 

شرایط نگهداری

 

-در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد ، دور از نور و رطوبت نگهداری شود.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

5 1 رای
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای داده شده
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها
امیرحسین طغرایی
امیرحسین طغرایی
2 years ago

😍😍😍

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

1
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x