ویتامین های چاق کننده کدام اند؟

ویتامین های چاق کننده کدام اند؟

 

برای چاق شدن به مصرف بیشتر مواد غذایی نیاز دارید. در حقیقت با مصرف بیشتر مواد غذایی میزان کالری که دریافت می‌کنید افزایش می‌یابد و همین موضوع باعث چاقی می‌شود. مصرف ویتامین با هدف چاق شدن و برای افزایش وزن تنها در صورتی مؤثر است که مواد مغذی که باعث لاغری می‌شود را در برنامه غذایی حذف کنید.

کمبود برخی از مواد مغذی که باعث کاهش وزن می‌شوند شامل ویتامین‌های C و B12 و است. به نظر می‌رسد که مصرف مولتی ویتامین‌ها احتمالاً باعث می‌شود تا بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کند و از آنجایی که ویتامین‌ها بر میزان سوخت و ساز بدن تأثیر می‌گذارند بنابراین میزان دریافت ویتامین‌ها می‌تواند بر میزان وزن افراد هم از لحاظ لاغری و هم از لحاظ چاق شدن تأثیر می‌گذارد.

علاوه بر این برخی از ویتامین‌ها در اشتها نیز تأثیر می‌گذارند و در نتیجه باعث می‌شود که غذای بیشتری بخوریم و بنابراین بر چاق شدن تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، سطح پایین ویتامین B6 سطح سرتونین مغز را کاهش می‌دهد و همین موضوع بر افزایش اشتها تأثیر می‌گذارد. از طرف دیگر برخی از افراد مولتی ویتامین‌ها را بر افزایش وزن و یا لاغری مقصر می‌دانند و به سبک زندگی و برنامه غذایی خود توجه نمی‌کنند.

بیشتر افرادی که یک رژیم غذایی سالم و متعادل دارند تمام ویتامین‌های مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت می‌کنند و در نتیجه دچار کمبود مواد مغذی نمی‌شوند.

اما یک رژیم غذای ناسالم بر میزان و نحوه جذب مواد مغذی در بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث افت سطح خون شود. کمبود ویتامین C و ویتامین B12 باعث به وجود آمدن وضعیتی در بدن می‌شود که به آن کم خونی گفته می‌شود و بدن نمی‌تواند سلول‌های قرمز خون را به اندازه کافی تولید کند.

کم خونی خود را به صورت خستگی، تنگی نفس، ضعف عضلانی، سرگیجه، ضربان نامنظم قلب، تغییر خلق و خو، سرگیجه و فراموشی و در نهایت کاهش وزن می‌شود.

ویتامین B12 در اشتها نقش مهمی ایفا می‌کند و باعث می‌شود که بدون آنکه به غذا نیاز داشته باشید غذای بیشتری بخورید. کمبود این ویتامین بر اختلالات گوارشی و کم خونی تأثیر می‌گذارد. برای اطمینان از اینکه به مقدار کافی ویتامین B12 دریافت می‌کنید باید نوع مواد غذایی در رژیم چاقی را به درستی انتخاب کنید.

برخی از مواد غذایی حاوی ویتامین B12 عبارتند از:


• تخم مرغ


• مرغ


• میگو


• لبنیات


• ماهی‌های چرب


• بوقلمون

چه ارتباطی بین سطح ویتامین ای و چاقی وجود دارد؟

 

ویتامین E از ویتامین محلول در چربی است و در سبزیجات و غذاهای چرب مانند آجیل، ماهی‌های روغنی، روغن زیتون و آووکادو به وفور وجود دارد. کمبود مزمن ویتامین E می‌تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری‌های مرتبط با سندرم متابولیک، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری آلزایمر و سرطان شود.


ویتامین ای یک ریز مغذی محلول در چربی است و از نظر تئوری، در افرادی که اضافه وزن دارند و مقادیر زیادی غذای چرب می‌خورند، باید سطح بالایی داشته باشد. با این حال، مطالعات نشان می‌دهد حتی در حالتی که مقدار ویتامین E در گردش خون زیاد است، در افراد چاق این ریز مغذی ضروری به بافت هایی که بیشتر از همه مورد نیاز است راه پیدا نمی‌کند.

بافت افراد چاق مصرف برخی از این چربی‌ها و ویتامین‌ها از جمله ویتامین E را رد می‌کنند زیرا در حال حاضر چربی کافی دارند. به همین دلیل، افراد چاق جز آن دسته از افرادی هستند که بیشتر از دیگران در معرض کمبود ویتامین ای قرار دارند.

ویتامین های اشتهاآور

کدام ویتامین‌ها اشتها‌آور است

 

از جمله ویتامین‌هایی که سبب افزایش اشتها در افراد می‌شود، ویتامین ب۶ است. این ویتامین با کاهش سطح سرتونین موجب افزایش میزان اشتها شده و از لاغری جلوگیری می‌کند. ویتامین ب۱۲ و ب۹ نیز باعث افزایش میزان اشتها و تمایل به خوردن غذا می‌شوند. کاهش ویتامین ب۱۲ به دستگاه گوارش آسیب رسانده و همچنین آنمی( کم‌ خونی) را در انسان به وجود می‌آورد. از دیگر ویتامین‌های تاثیرگذار در افزایش اشتها زینک و ویتامین ب۱ هستند.

آیا قرص مولتی ویتامین مینرال چاق کننده است؟

 

ویتامین‌ها مواد مغذی هستند که برای عملکرد طبیعی جسم و ذهن انسان ضروری‌اند. کمبود این مواد مغذی می‌تواند منجر به کاهش اشتها در افراد شود. مصرف مولتی ویتامین‌ها باعث از بین بردن این کاهش در میزان اشتها شده و میل به غذا خوردن را افزایش می‌دهد.


باید خاطر نشان کرد که افزایش میزان کالری بدن (یعنی میزان کالری وارد شده از کالری از دست رفته بیشتر باشد) مهمترین نقش را در افزایش وزن ایفا می‌کند. پس در نتیجه نمی‌توان، مصرف مولتی ویتامین‌ها را در ارتباط مستقیم با روند چاقی دانست. ولی می‌توان از آنها به عنوان روشی غیر مستقیم (با افزایش اشتها و میل به غذا) در افزایش وزن نام برد.


افرادی که می‌خواهند وزن‌ آنها با مصرف مولتی ویتامین‌ها افزایش یابد، باید با بیشتر شدن میل به غذا خوردن، میزان حجم مصرفی مواد غذایی مفید و پرکالری را نیز افزایش دهند. مولتی ویتامین‌ها ترکیبی از دو نوع ویتامین محلول در آب و محلول در چربی هستند. در صورتی که مولتی ویتامین مینرال باشد، یعنی علاوه بر دو نوع ویتامین، مواد معدنی نیز در آن وجود دارد. بسته به نوع مولتی ویتامین مینرال میزان اثربخشی آن در افزایش اشتها و جذب مواد مغذی متفاوت خواهد بود.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

3.2 5 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x