قدمت عطر در جهان به چهار هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد. سوزاندن عود در مراسم‌های مختلف در چین، بابل و مصر باستان در نهایت منجر به استفاده‌ی شخصی از عطر شد. در واقع “fume”، به معنای بخار و دود، در کلمه‌ی “perfume” نشات گرفته از همان زمان است. اما عطری که امروزه آن را میشناسیم، در واقع اسانس‌های روغنی‌ای هستند که با محلول الکل مخلوط شده‌اند. این ترکیب تا قرن چهاردهم که به دستور ملکه الیزابت مجارستان برای اجرای اهداف دارویی استفاده میشد، کشف نشده بود.


عطر و ادکلن‌ها رایحه‌هایی خاطره انگیز و بسیار قدرتمند هستند. رایحه قدرت این را دارد که در کسری از ثانیه احساسات و روحیه‌ی شما را برانگیزد و یادآور خاطرات خوب باشد؛ یا حتی گاهی یادآور غم و اندوهی عمیق در دل و روح شما شود.


با اینکه گفته می‌شود که انتخاب رایحه‌ی عطر کاملاً سلیقه‌ی شخصی است، اما امروزه به معنای واقعیِ کلمه هزاران عطر و ادکلن مختلف در بازار وجود دارد. به همین دلیل انتخاب بو و رایحه‌ی مناسب و نزدیک به سلیقه‌ی شخصی افراد نیاز به شناخت بخشی از این دنیای بزرگ دارد. در هنگام خرید عطر ممکن است به اصطلاحاتی مانند “perfume”، “Eau de Parfum” و … برخورده باشید که تشخیص انواع آنها شما را سردرگم کند و ندانید کدامیک برای شما مناسب‌تر است. گرچه ممکن است رایحه‌ای را بر اساس جذابیتِ آن انتخاب کنید، اما فاکتورهای دیگری نیز باید در هنگام خرید عطر در نظر بگیرید تا انتخابی آگاهانه‌تر داشته باشید.


این اصطلاحات به انواع مختلفی از غلظت عطر با قدرت پخش بو و ماندگاری آنها اشاره دارد. همانطور که گفتیم عطرها در واقع با ترکیب روغن‌های عطری و الکل به وجود می آیند، و هرچه میزان روغن عطری بیشتر باشد رایحه‌ی عطر ماندگاری بیشتری دارد. برندهای مختلف نیز از این اصطلاحات بر روی دسته بندی محصولات عطری خود، برای طبقه‌بندی آنها استفاده می‌کند.

تفاوت عطر و ادکلن و پرفیوم

 

اساس هر رایحه و عطری که در مغازه‌ها بو می‌کنید اسانس عطر است که یک ماده غلیظ بوده و در برخی موارد ناخوشایند است. بنابراین آن را رقیق کرده و در انواع مختلفی به فروش می‌رسانند؛ رقیق کردن اسانس عطر با آب و الکل انجام می‌شود. با توجه به میزان رقیق کردن عطرها و شدت و بوی آنها، در چند دسته قرار می‌گیرند که در این قسمت به آن می‌پردازیم و تفاوت‌های پرفیوم، ادو پرفیوم، ادو تویلت، ادوکلن و اوفرش را بیان می‌کنیم.

ترکیب این عصاره با الکل و آب و تثبیت سازی آن باعث می‌شود تا عطر به خوبی بر روی پوست شما قرار گرفته و دلنشین‌تر باشد. الکل غلظت عطر و میزان ماندگاری آن را کنترل می‌کند و هر چه قدر مقدار آن زیادتر باشد ماندگاری عطر کمتر و قیمت آن ارزان‌تر است.

تفاوت ادکلن و پرفیوم

عطر

 

به طور کلی عطرها در دسته بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند و انوع متفاوتی دارند؛ اما همه آنها در زبان فارسی به صورت ” عطر” ترجمه می‌شوند. در دنیای عطرها به عطرهای با عصاره قوی پرفیوم می‌گویند که این واژه از زبان انگلیسی به فارسی به صورت عطر ترجمه می‌شود. مدل‌های دیگری مانند ادوکلن، ادوپرفیوم، ادو تویلت نیز وجود دارند که در این مطلب به آن‌ها می‌پردازیم.

۱. پرفیوم (perfume):

 

پرفیومی که شما در فروشگاه‌ها می‌بینید خالص نیست و رقیق شده است؛ با این حال بیشترین غلظت را در بین گزینه‌های دیگر دارد و به همین دلیل گران‌تر است. این ماده اندکی روغنی است و به طور معمول ۱۵ تا ۴۰ درصد از عصاره خالص عطر را در خود جای داده است. قوام آن کمی غلیظ و روغنی است و در ظرف‌های در پوش‌دار به فروش می‌رسد و به صورت اسپری نیست.

وقتی ما فردی را در آغوش می‌گیریم که از پرفیوم استفاده کرده است؛ ممکن است تا ساعت‌ها آن عطر و رایحه را روی بدن خود حس کنیم و این، میزان قدرت و ماندگاری پرفیوم را نشان می‌دهد. میزان درصد عصاره خلاص در یک پرفیوم، نشان دهنده میزان کیفیت آن نیست؛ برخی اسانس‌هایی وجود دارند که دوز بالای آنها خوشایند نیست؛ به طور مثال عنبر و مشک به صورت خالص گران است و بوی خوشایندی ندارد و یک قطره از آن قیمت عطر را به صورت چشمگیری بالا برده و میزان مطلوبیت آن را زیادتر می‌کند؛ اما بیشتر از یک قطره ممکن است بوی غیر قابل تحملی به آن بدهد.

بنابراین درصد بالا از عصاره خالص عطر، اهمیت چندانی در کیفیت آن ندارد و تنها دانش و هنری که این عطر را در کنار هم قرار می‌دهید و میزان طبیعی بودن عطرها می‌تواند بر روی کیفیت آن تأثیر گذاشته و قیمت را متعادل‌تر کند.

2.ادو پرفیوم (Eau de Perfume):

 

ادو پرفیوم که به اختصار با EDP نشان داده می‌شود از نظر غلظت عصاره عطر، در رتبه دوم قرار دارد. در این نوع عطر از همان عصاره عطر استفاده می‌شود؛ اما میزان عصاره کمتر بوده و آب و الکل زیادتر است؛ بوی سبک‌تری دارد و معمولاً ماندگاری آن بالا نیست. قیمت ادوپرفیوم ارزان‌تر است و از آنجا که بوی سبک‌تری دارد بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند ادوپرفیوم بخرند؛ به طور معمول ۱۰ تا ۲۰ درصد از عصاره اصلی عطر در ادو پرفیوم به کار می‌رود. این عطر ممکن است در بطری‌ها و یا به صورت اسپری به فروش برسد.

این عطرها با مقدار بیشتری الکل مخلوط می‌شوند؛ در این صورت وقتی شما فردی را در آغوش می‌گیرید که از ادوپرفیوم استفاده کرده است؛ همانند پرفیوم، عطر آن روی بدنتان باقی نمی‌ماند و تنها عطر ملایم او را برای چند لحظه احساس می‌کنید. همان‌طور که اشاره شد این مدل عطرها محبوب‌تر است و بسیاری از برندهای معروف عطرهای خود را به صورت ادوپرفیوم ارائه می‌دهند؛ با یک بار استفاده این عطر تا چند روز ماندگاری دارد و به مرور کم‌تر شده و از بین می‌رود.

3.ادو تویلت (Eau de Toilette):

 

ادوتویلت با نام اختصاری EDT از نمونه قبلی نیز سبک‌تر است و به صورت اسپری به فروش می‌رسد؛ سبک بودن آن باعث می‌شود راحت‌تر آن را اسپری کنید. مقدار زیاد الکل در آن باعث شده تا ماندگاری آن به شدت پایین بیاید؛ در صورتی که از ادوتویلت استفاده می‌کنید باید به صورت روزانه عطر خود را روی بدنتان شارژ کنید؛ زیرا شدت و ماندگاری آن بسیار کم است.

به طور معمول در ادوتویلت‌ها تنها ۴ تا ۱۵ درصد از عصاره عطر به کار رفته می‌شود و مابقی آن آب و الکل است و قیمت آن ارزان‌تر می‌باشد. بسیاری از برندهای معروف در ابتدا عطرهای خود را به صورت ادوپرفیوم ارائه می‌دهند و به دنبال آن نسخه‌های ادوتویلت را نیز وارد بازار می‌کنند که ماندگاری کمتر و قیمت ارزان‌تری دارد.

اما این ادو تویلت‌ها، ممکن است همان نت‌های مشابه با همتایان خود در دسته ادوپرفیوم، را نداشته باشند. به طور مثال برای تبدیل ادو پرفیوم به ادو تویلت، باید برخی نت‌های سنگین مانند چوب را از بین برد تا در نسخه‌های ادو تویلت سبک‌تر به نظر برسند.

4.ادوکلن (Eau de Cologne):

 

ادوکلن که امروزه به صورت اختصار به آن ادکلن می‌گویند؛ عطری است که برای اولین بار در “کلن” آلمان به وجود آمده و در ترکیب آن، منظور همان آب کلن می‌باشد. ادوکلن‌ها معمولاً بسیار سبک، تازه و حاوی روغن‌هایی مانند لیمو، ترنج و پرتقال هستند؛ علاوه بر این ممکن است در آنها از اسانس اسطوخودوس و رز ماری نیز استفاده کنند.

این نسخه یکی از رقیق‌ترین عطرهای موجود در این دسته بندی است که میزان زیادی از آن را الکل تشکیل می‌دهد و تنها ۲ تا ۵ درصد از آن عصاره روغنی عطر است.

5.او فرش (Eau Fraiche):

 

همانند ادوکلن، او فرش‌ها از غلظت بسیار کمی برخوردارند که گاهی اوقات به یک تا ۳ درصد می‌رسد. تفاوت اوفرش ها با دسته‌های قبلی در این است که برای رقیق‌سازی با الکل مخلوط نمی‌شوند؛ اوفرش ها را با آب مخلوط می‌کنند و به عنوان عطر و برای تازه‌سازی پوست اصولاً بعد از اصلاح صورت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت تستر با عطر و ادکلن:

 

اکثر تسترها همان عطرهای اصلی هستند که معمولاً توسط شرکت سازنده در یک جعبه ساده و بدون برچسب و سلفون و درپوش فانتزی عرضه می‌شوند. تسترهای عطر و ادکلن، اغلب در بیشترین طیف و رایحه‌ی عطر و ادکلن‌های مارک‌ دار تولید می‌شوند که بسته‌بندی متداول آن‌ها 100 میلی‌لیتر می باشد و در بسته بندی‌های50، 70، 90 و 125میلی‌لیتر نیز به بازار عرضه می‌شوند.

هدف از عرضه این نوع محصولات، ارائه‌ی رایحه عطر و ادکلن به مشتری، قبل از خرید اصلی می‌باشد تا آن‌ها بتوانند به وسیله بوییدن تسترها، رایحه مورد نظر خود را با دقت بیشتری انتخاب کنند زیرا عطر تستر، اغلب با جزییات بیشتری که بر روی بطری ها نوشته شده همراه است و به مشتریان کمک می‎کند تا اطلاعات بیشتری در مورد نت‌های عطر و ادکلن به دست بیاورند.

اغلب تسترها برای فروش نیستند و توسط فروشگاه‌های بزرگ برای آزمایش و تبلیغ عطر و ادکلنِ یک برند خاص عرضه می‌گردند اما گاهی در شبکه توزیع و فروش، به مشتریان فروخته می شوند.
از نظر ماندگاری تفاوتی بین عطر و ادکلن با تستر وجود ندارد و میزان پراکندگی و ماندگاری عطرها و تسترها یکسان است و همان‌گونه که ذکر شد تنها تفاوت آن‌ها در نوع ظرف و بسته‌بندی می‌باشد.

امروزه مارک‌ها و برندهای معروف جهانی در حال تولید و عرضه رایحه‌های شگفت انگیز برای هر نوع سلیقه و سبک هستند که این محصولات در بسته ‌بندی‌های لوکس ارائه می‌شوند و قیمت بالایی نسبت به تسترها دارند در حالی که هر دو با همان مایع اصلی پر شده‌اند و تنها تفاوت آن‌ها در ظرفی است که به دست شما می‌رسد. به همین دلیل با توجه به اینکه تسترها در بسته بندی‌های ساده عرضه می‌شوند از نظر قیمت، ارزان‌تر از عطر و ادکلن‌های اصلی هستند.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x