علائم و نشانه‌های افسردگی پس از زایمان چیست؟


مطابق با آمارهای مراکز کنترل بیماری و پیشگیری (CDC)، حداکثر تا 20 درصد تازه مادران یک و یا تعداد بیشتری از علائم افسردگی پس از زایمان را تجربه می‌کنند. شناخت این علائم برای انتخاب روش درمان افسردگی پس از زایمان بسیار مهم است.

 

تعدادی از علائم این بیماری عبارتند از:


• احساس ناراحتی و افسردگی در اکثر روزها به مدت چندین هفته


• احساس بیگانگی و کناره‌گیری از خانواده و دوستان


• از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها (از جمله رابطه جنسی)


• تغییر در عادت‌های خوردن و خوابیدن


• احساس خستگی در اغلب ساعات روز


• احساس ناراحتی یا تحریک‌پذیری


• داشتن احساسات اضطراب، نگرانی، حملات ترس یا افکار رقابتی

علائم افسردگی پس از زایمان ممکن است در اولین دو هفته پس از زایمان رخ دهد. برخی اوقات علائم PPD تا ماه‌ها بعد از زایمان رخ نمی‌دهند.


اختلال افسردگی پس از زایمان، با وضعیت سلامت روانی که می‌تواند پس از زایمان کودک ایجاد شود مرتبط است. این وضعیت نادر و جدی شامل علائم توهم (مشاهده و شنیدن
چیزهایی که وجود ندارند)، کژپنداری و گاهی اوقات افکار آسیب‌ رساندن به خود و دیگران است. برخی مادران افکار مکرری درباره آسیب زدن به کودکان خود دارند.


اگر علائم افسردگی پس از زایمان یا روان‌پریشی پس‌زایمانی را تجربه می‌کنید، لطفا آن را به اطرافیان خود بگویید.

این شرایط می‌تواند به طور موثری درمان شود و درمان افسردگی پس از زایمان به موقع آغاز شود، بهترین نتیجه را می‌دهد.

تشخیص افسردگی بعد از زایمان

تشخیص علائم افسردگی پس از زایمان


پزشک‌ معمولا با شما درباره احساسات، افکار و سلامت روان صحبت می‌کنند تا بین مورد کوتاه مدت بیبی بلوز پس از زایمان و وضعیت شدیدتر آن یعنی افسردگی پس از زایمان، تمایز قائل شود.

خجالت نکشید، افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع است. علائم بیماری خود را با پزشک در میان بگذارید تا بتواند درمان مناسبی را برای شما درنظر بگیرد.


به عنوان بخشی از روال معاینات خود، پزشک شما ممکن است کارهای زیر را انجام دهد:


• غربالگری افسردگی را انجام دهد و شامل پرسش‌نامه‌ای است که شما باید آن را پر کنید.


• برای تعیین اینکه مبتلا به کم‌کاری تیروئید هست یا نه آزمایش خون دهید، کم‌کاری تیروئید بر علائم و نشانه‌ها تاثیر دارد.


• در صورت لزوم برای رد سایر عوامل ایجاد کننده دیگر آزمایش‌ها را نیز انجام دهید.

درمان افسردگی


افسردگی درمان‌نشده می‌تواند گیج‌کننده و حتی ترسناک باشد و وضعیت شما را بدتر کند.

لازم است بدانید که این عارضه تا حد بسیار زیادی قابل درمان است، بنابراین لازم نیست که بترسید یا دلهرۀ بدی داشته باشید. درمان، برای شما حمایتی را فراهم می‌کند که از فرو رفتنتان ا به افسردگی عمیق که سخت‌تر قابل درمان است جلوگیری شود.

همچنین داشتن مشاور یا پزشکی که شرایط شما برایش قابل درک باشد، می‌تواند کمک کند کمتر احساس تنهایی کنید. با درمان افسردگی راحت‌تر می‌توانید با کودک خود پیوند برقرار کنید و قادر به مراقبت بهتری از او هستید.

بنابراین در صورت داشتن علائم افسردگی، پزشکتان را ملاقات کنید، تا بتوانید رفتن به مشاوره برای درمان یا مصرف دارو را آغاز کنید.


اگر شما علائم خفیفی از افسردگی را دارید، پزشک ممکن است توصیه کند به طور منظم با او ملاقات کنید. اگر علائم شما شدیدتر باشد، پزشک ممکن است برای شما مشاوره و داروهای ضدافسردگی یا هر دو را توصیه کند.

مشاوره، گفت‌وگوی فرد مراجع به یک درمانگر در یک مرکز مشاوره است. در خانواده‌درمانی یا زوج‌درمانی نیز، درمانگر برای درمانتان در صورت لزوم با شما، همسرتان یا یکی از اطرافیانتان صحبت می‌کند.


داروهای ضدافسردگی، مواد شیمیایی مغز را متعادل می‌کند که تنظیم‌کنندۀ خلق‌وخوی شماست. اگر پزشک شما لازم بداند، در مورد انواع مختلف داروهای ضدافسردگی صحبت خواهد کرد.

پس از مصرف دارو به مدت سه یا چهار هفته، به احتمال زیاد شروع به بهبود می‌کنید. داروهای ضدافسردگی می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اما بیشتر آنها پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

اگر دچار عوارض جانبی شوید که با زندگی روزمرۀ شما تداخل دارد یا اگر افسردگی شما بدتر شد، فوراً پزشک خود را در جریان قرار دهید.

مصرف داروهای ضدافسردگی بعد از زایمان

مصرف داروهای ضدافسردگی هنگام شیردهی


مصرف داروهای ضدافسردگی در حین شیردهی بی‌خطر است. هرچند داروها از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود، اما سطح آنها بسیار پایین است.

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین، ایمن‌ترین گزینه تلقی می‌شود و اغلب برای زنان شیرده مبتلا به افسردگی تجویز می‌شود. دیگر داروهای ضدافسردگی نیز به نظر می‌رسد بی‌خطر باشد شامل مهارکننده‌های بازجذب نوراپی‌نفرین و بیشتر داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای است.


بر اساس برخی پژوهش‌ها، نوزادان مادرانی که داروهای ضدافسردگی مصرف کرده‌اند و با شیر مادر تغذیه شده‌اند، ممکن است کمی بیشتر تحریک‌پذیر باشند یا در تغذیه یا خواب دچار مشکلاتی باشند. با این حال، نوزادان مادرانی با افسردگی درمان‌نشده نیز می‌توانند همین مشکلات را داشته باشند.

اگر می‌خواهید بدانید که تغییر در غذا خوردن، خواب یا رفتار کودک شما ناشی از داروهایی است که مصرف می‌کنید، با پزشک خود صحبت کنید و به خاطر داشته باشید که مصرف داروی خود را ادامه دهید، مگر این که پزشک دستور قطع آنها را بدهد.

مقابله با افسردگی


با این وجود که بهترین راه برای درمان افسردگی، کمک گرفتن از یک پزشک متخصص است، اما بعد از مراجعه به پزشک و مشاوران مربوطه، راهکارهایی برای مراقبت از خودتان در طول روزهای بهبود از افسردگی نیز وجود دارد که بهتر است با آنها آشنا باشید تا شروع به انجام دادن آنها کنید.

برخی از این نکات شامل موارد زیر است:


• با خودتان مهربان باشید


• از خودتان انتظارات بیش ‌از حد نداشته باشید


• از دیگران کمک بگیرید


• احساسات خود را بیان کنید


• به خودتان برسید


• کمی استراحت کنید


• از خانه خارج شوید


• خودتان را کمی آسوده و رها کنید

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x