تأثیرات پماد زینک اکساید چیست ؟

پماد زینک اکساید چیست و چرا برای پوست مفید است

 

پماد زینک اکساید یک دارو با خاصیت ضدعفونی کنندگی ضعیف است که به صورت پوشش ومحافظی بر روی پوست عمل می‌کند و در درمان مشکلات و آسیب دیدگی‌های جزئی پوست کاربرد دارد.
پماد زینک اکساید یا ایپوزینک یک کرم بدون نسخه بوده که شما با مراجعه به داروخانه‌ها می‌توانید به راحتی آن را تهیه کنید.

شما بدون مراجعه به پزشک می‌توانید از آن برای آسیب دیدگی‌های جزئی پوست مثل آکنه، جوش یا سوختگی و حتی به عنوان کرم ضد آفتاب استفاده کنید. از این پماد در آسیب دیدگی‌های جدی و عمیق مثل سوختگی‌های شدید یا بریدگی‌های عمیق نباید استفاده کرد.

فواید پماد زینک اکساید برای پوست


ترمیم سوختگی و کاهش التهاب


مدت زمان ترمیم آفتاب ‌سوختگی و التهاب ناشی از آن‌ها همیشه نگران‌کننده بوده است. اما این نگرانی یک راه حل ساده و ارزان قیمت دارد که هیچ وقت قدیمی و بی‌اثر نمی‌شود. بله؛ از فواید پماد زینک اکساید یا همان کرم زینک اکساید، بهبود سریع این معضل است.


آفتاب و انواع التهاب‌های پوستی که در اثر عوامل ثانویه ( قارچی، باکتریایی و ویروسی) ایجاد می‌شوند با زینک اکساید به خوبی برطرف می‌شوند. طبق تجربه و به طور کلی، التهاب‌های سطحی و غیر باز پوست با استعمال محدود به موضع زینک اکساید به خوبی بهبود می‌یابند.


به عنوان مثال یکی از التهاب‌های رایج، روزه‌آ بوده که به صورت پولکی و با خارش و سرخی زیادی همراه است. التهاب این عارضه پوستی که معمولا در اثر حملات ویروسی رخ می‌دهد به سادگی با فواید پماد زینک اکساید برطرف می‌شود.

فراتر از یک ضد آفتاب

 

گاهی جستجو برای کرم ضد آفتاب مناسب پوست راه به جایی نمی‌برد. جالب است بدانید اگرچه پماد زینک اکساید به تنهایی و برای استفاده مداوم ممکن است آلرژی‌زا باشد. اما در کنار کرم‌های ضد آفتاب ترکیب شگفت‌انگیزی می‌شود. بنابراین می‌توانید به پماد زینک اکساید فراتر از یک ترمیم کننده و به عنوان یک ضد آفتاب واقعی نگاه کنید.

اکنون ثابت شده بسیاری از ضد آفتاب‌ها در دفع اشعه‌های مضر پوست مفید نیستند. دکتر هادلی کینگ، متخصص پوست و مو، معتقد است زینک اکساید در دوز مناسب و ملایم می‌تواند بهترین گزینه برای تحریکات پوستی ناشی از آفتاب باشد.

اگر پوست حساسی دارید از ضد آفتابی استفاده کنید که در ترکیباتش زینک اکساید استفاده شده باشد. ترکیب اکسید روی به تنهایی می‌تواند از مشکلات پوستی نظیر آکنه که در اثر مصرف پنکک و ضد آفتاب ایجاد می‌شوند نیز جلوگیری کند.

ترمیم پوست‌های ترک‌خورده و پوسته‌شده

 

ترک‌خوردگی، سرخی و پوسته شدن از عوارض آلرژی‌های فصلی و محیط هستند که ممکن است هر کسی تجربه کند. البته که لوسیون بدن، کرم آبرسان و ترکیبات مرطوب‌کننده برای پیشگیری و بهبود این عوارض مفید هستند. اما پماد اکسید دوزنگ یک گزینه همیشه در دسترس و مفید برای درمان و نه صرفا پیشگیری این عوارض خواهد بود.

نقاطی از پوست که آسیب‌دیده هستند را با مقادیر کافی پماد زینک اکساید بپوشانید و این کار را به صورت مداوم تکرار کنید. ممکن است مصرف زینک اکساید باعث خشکی موضع شود که توصیه می‌کنیم پس از استعمال، محل را با آبرسان مناسب مرطوب کنید.

تعدیل چربی پوست و خداحافظی با جوش و آکنه

 

یکی دیگر از کاربردهای نسبتا قدیمی و فواید زینک اکساید، جلوگیری از جوش‌های پوستی یا بهبود سریع‌تر آن است. زینک یا روی اگر به صورت خوراکی مصرف شود می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد. به هر حال به نظر می‌رسد هیچ چیز به اندازه مصرف موضعی پماد نمی‌تواند موثر باشد.


در صورتی که آکنه حالت مزمن پیدا کرده است ممکن است مشکلات دیگری نظیر اختلال هورمونی یا حساسیت غذایی مطرح باشند. به طور کلی مصرف زینک به صورت موضعی باعث تعدیل غدد چربی سطح پوست می‌شود. بنابراین اگر پوست چرب و جوشداری دارید، می‌توانید از زینک اکساید به عنوان پرایمر استفاده کنید.

رفع سریع‌تر لک و جای جوش به کمک پماد زینک اکساید


از فواید پماد زینک اکساید گفتنی است که اثرات قوی و خوبی برای جلوگیری از ایجاد جوش در نواحی مختلف پوست دارد. اما خواص این ماده معدنی موثر به این‌جا ختم نمی‌شود. بسته به جای لک یا جوش، مدت زمانی که از آن می‌گذرد و رنگ آن، پماد اکسید دوزنگ می‌تواند لکه‌بر مفیدی برای پوست باشد.

مضرات زینک اکساید چیست؟


پیش از این گفتیم که پماد زینک اکساید برای رفع جای جوش مناسب است و خواص بسیاری برای رفع تیرگی، درمان خارش و التهاب، درمان سوختگی، درمان جای زخم و اسکار دارد و جایگزین مناسبی برای انواع کرم ضد آفتاب و کرم ضد چروک خواهد بود. اما پماد زینک اکساید، در کنار مزایای فراوانی که دارد، همچون برخی از ترکیبات شیمیایی دیگر مضراتی به همراه دارد. در ادامه به مضرات پماد زینک اکساید می‌پردازیم تا انتخاب مناسب‌تری برای پوستتان داشته باشید.


بسیاری از محققان بر این باورند که پماد زینک اکساید برای پوست‌های حساس مناسب است و به درمان و التیام آن کمک می‌کند. اما برخی از افراد ممکن است به زینک حساسیت داشته باشند و در اثر استفاده از پماد زینک اکساید دچار خارش و قرمزی پوست شوند!

 

بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از استفاده از هر گونه محصول شیمیایی، گیاهی یا سنتی، آن را در گوشه‌ای از پوستتان تست کنید و در صورتی که به آن حساسیت نداشتید، می‌توانید مصرف کنید. با این حال بهترین کار این است که با پزشک در مورد استفاده و مصرف هر گونه کرم و پماد مشورت کنید.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

2.5 2 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x