خطرات جدی و عوارض عمل بای پس معده چیست ؟

عمل بای پس معده چیست؟

 

عمل بای پس معده (به انگلیسی: Gastric bypass)٬ مشابه اسلیو معده یک روش جراحی است که در درمان بیماری های چاقی انجام میشود.

عمل گاستریک بای پس معده برای کسانی مورد استفاده قرار میگیرد که به شیوه معمول نمیتوانند لاغر شوند و چاقی برای آنها جدای از مشکلات چاقی٬ بیماری های خطرناکی را به همراه دارد.

جراحی های چاقی هیچ گاه به عنوان اولین قدم برای کاهش وزن به کار نمی روند و حتی می توانند در صورت اقدام بی مورد، مضرات غیر قابل جبرانی برای فرد داشته باشند.
پزشک زمانی عمل بای پس معده را توصیه میکند که فرد بیمار با وجود ورزش و رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی٬ موفق به لاغری نبوده است و اکنون چاقی برای زندگی او تهدید به شمار میرود.

چرا عمل بای پس معده انجام میشود؟

 

بای پس معده سنتی یا کلاسیک به منظور ایجاد محدودیت و سوء جذب به کار میرود. بعبارتی اهداف جراحی موارد زیر است:


1. بیمار غذای کمتری مصرف کند (اصل محدودیت)


2. جذب کالری مواد غذایی در بدن کم شود (اصل سوء جذب)


برای اینکه بیمار غذای کمتری میل کند باید سایز معده تغییر کند و برای اینکه غذای کمتری جذب شود میبایست فعالیت روده را به شیوه ای تغییر داد که جذب کمتری انجام دهد.
به منظور اجرایی کردن هر دو هدف بالا٬ در عمل بای

پس٬ معده به دو کیسه فوقانی و تحتانی تقسیم میشود که یکی از آنها ۵ الی ۱۰ درصد اندازه کل است و مسوولیت نگهداری غذا را بر عهده دارد. سپس قسمتی از روده کوچک نیز از مسیر جذب غذا کنار گذاشته میشود.


در این روش هیچ قسمتی از معده جدا نمیشود و قسمت بزرگتر معده کماکان به تولید و ترشح آنزیم های معمول میپردازد اما غذایی به این قسمت وارد نمیشود.


همچنین قسمتی از روده به معده کوچکتر وصل میشود و قسمت مهمتر روده که وظیفه جذب مواد غذایی را دارد از مسیر خارج میشود.

اتفاقی که میفتد این است:


• زمانیکه معده کوچک میشود٬ بیمار احساس پری معده و سیری دارد٬ بنابرین میلی به خوردن غذا ندارد.


• از طرفی در روده جذب مواد غذایی کمتری صورت میگیرد و عملا کالری کمتری به بدن میرسد.


در این روش بیمار در حدود ۸۰ الی ۱۰۰ درصد اضافه وزن خود را از دست میدهد. این روش جراحی لاغری به بیمارانی که شاخص توده بدنی شان یعنی BMI بالای ۴۰ است و قادر نیستند با رژیم و ورزش کاهش وزن پیدا کنند توصیه میشود.


در بیماران دیابتی٬ بخصوص بخصوص بیماران چاقی که به تازگی دیابت گرفته اند٬ با BMI بین ۳۰ تا ۳۵ نیز جراحی لاغری توصیه میشود. میتوانید در این متن٬ محاسبه BMI یا شاخص توده بدنی خود را به صورت آنلاین انجام دهید.


البته در بیمارانی که ریز فاکتور دارند یعنی بیمار دارای مشکلاتی نظیر قلبی٬ دیابتی٬ فشار خون٬ سندروم متابولیک٬ دیسکوپاتی و کمردردهای شدید و یا آرتروز هستند با BMI بالای ۳۵ نیز عمل جراحی لاغری توصیه میشود.

مزایای عمل بای پس معده

 

درمان بیماری هایی مانند:

 

دیابت نوع2

• فشار خون بالا

• آپنه خواب

است که با اثر طولانی مدت منجر به سلامتی بیمار میشود. نتایج حاصل از جراحی نشان داده است که تاثیرات مثبت بسیار بالایی در کاهش وزن و ایجاد سلامتی در بیمار دارد.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x