دانستنی هایی درباره کرم های ضدآفتاب

با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و روزهای گرم آفتابی و زیان‌هایی که علاوه بر تفریحات تابستان با قرارگیری در برابر تابش نور آفتاب برای پوست ما به وجود می‌آید، بر آن شدیم با پاسخ به سوالاتی نظیر؛

آیا روشی برای محافظت از پوستمان در مقابل اشعه‌های مضر نور آفتاب سراغ داریم؟ آیا می‌دانیم که چرا باید از کرم ضد‌‌ آفتاب استفاده کنیم و کدام ضد آفتاب مناسب پوستمان است؟ قصد داریم به سلامت و حفظ جوانی و شادابی پوست شما کمک کنیم.

در ادامه با ما باشید تا با بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوستتان آشنا شوید.

در حال حاضر حفاظت پوست در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید، به دو دلیل به شدت بحث برانگیز شده است.

اول به دلیل نیاز اساسی بدن ما به ویتامین D، که پوست با قرار گرفتن در معرض نور خورشید آن را تولید می‌کند و اگر آن را محدود کنیم، ممکن است برایمان مشکل ساز شود.

دوم به دلیل نگرانی‌هایی‌ که در مورد مواد فعال موجود در کرم‌های ضدآفتاب وجود دارد.
این مواد تشکیل دهنده لایه SPF (لایه حفاظتی در مقابل نور خورشید) هستند و در صورت نامناسب بودن، ممکن است پیامدهای ناخواسته‌ای به همراه داشته باشند.

چیزی که واقعیتی اساسی و تغییر‌ناپذیر به نظر می‌رسد، این است که آثار ناشی از اشعه‌های مضر نور خورشید، از مدت‌ها پیش به عنوان اصلی‌ترین عامل ایجاد چین و چروک، پیری و سرطان پوست شناخته شده اند.

به همین دلیل برای کاهش چین و چروک‌ها، حفاظت در مقابل اشعه‌های مضر نور خورشید، از اهمیت زیادی برخوردار است.

انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب

برای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب، علاوه بر دقت به مواد تشکیل دهنده آن، باید اطلاعاتی از جنس پوستتان و تطابق آن با ضدآفتاب نیز داشته باشید.

علاوه بر سازگاری با پوست، بهترین ضد آفتاب مناسب پوست شما، باید بتواند هر دو نوع اشعه فرابنفش یعنی نوع A و نوع B را بلوک کند یا به عبارت بهتر، طیف وسیعی داشته باشد و در عین حال از نظر زیبایی ظاهری هم قابل قبول باشد.

از دیگر ویژگی‌های بهترین کرم ضد آفتاب مناسب پوست شما، دوام اثر آن و مقاومت در برابر آب و تعریق است.

برای رسیدن به این اهداف، شرکتهای سازنده ضد آفتاب معمولاً از ترکیباتی با ساختار مواد گوناگون استفاده می‌کنند.

 

ضد آفتاب‌ها از نظر اثر بخشی به دو گروه عمده تقسیم می‌شوند که آن دو گروه عبارتند از:

1– ضد آفتاب‌های فیزیکی:

این قبیل ضد آفتاب‌ها، با منعکس کردن و پخش کردن اشعه فرابنفش عمل می‌کنند. ضد آفتاب‌های فیزیکی مانند اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم، اگر ذرات بزرگی داشته یا درصدشان زیاد باشد، بر روی پوست رنگ سفید ایجاد می‌کنند که از نظر ظاهری چندان مورد رضایت نخواهند بود.


2– ضد آفتاب‌های شیمیایی:

ضد آفتاب‌های شیمیایی، اشعه فرابنفش را جذب می‌کنند. ضد آفتاب‌های شیمیایی هر یک قدرت جذب بخشی از اشعه فرابنفش را دارند. البته این ضد آفتاب‌ها، گاهی باعث التهابات پوستی هم می‌شوند.

چه کسانی به کرم ضد آفتاب نیاز دارند؟

تا به حال از خود پرسیده‌اید که آیا به ضد آفتاب نیاز دارید یا خیر؟ آیا این مسأله را با متخصصان پوست یا کارشناسان زیبایی در میان گذاشته‌اید؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که تمامی افراد، نیاز دارند. استفاده از کرم ضد آفتاب سبب محافظت از پوست در برابر اشعه مضر فرابنفش خورشید می‌شود و می‌تواند به جلوگیری از سرطان پوست کمک ‌کند.

خطر ابتلا به سرطان پوست صرف‌نظر از سن، جنسیت و نژاد برای هر کسی وجود دارد.

در حقیقت، برآورد شده است که از هر پنج آمریکایی، یک نفر در طول دوره زندگی خود به سرطان پوست گرفتار می‌شود.


چه نوع کرم ضد آفتابی را باید استفاده کنید؟

شاید از خودتان بپرسید در میان انواع و اقسام کرم‌ها بهترین کرم ضد آفتاب کدام است؟ آکادمی درماتولوژی آمریکا یک ضد آفتاب خوب را با ویژگی‌های زیر تعریف می‌کند:

• طیف گسترده باشد و از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کند،
• دارای spf 30 یا بالاتر باشد،
• در برابر آب مقاوم باشد.

ضدآفتاب‌هایی که ویژگی‌های فوق را داشته باشند از پوست شما در مقابل آفتاب سوختگی، پیری زودرس پوست و سرطان پوست محافظت می‌کند. با این حال، بهترین ضد آفتاب به تنهایی نمی‌تواند به طور کامل از پوست شما محافظت کند.

کرم‌های ضدآفتاب طیف گسترده

کرم‌‌های ضدآفتاب طیف گسترده به محصولاتی گفته می‌شود که پوست شما را هم در برابر اشعه‌ UVA و هم اشعه UVB محافظت می‌کنند.

اما تفاوت بین این دو نوع اشعه در چیست؟

نور خورشید دو نوع اشعه مضر فرابنفش UVA و UVB دارد که به زمین می‌رسند و قرار گرفتن بیش از حد در معرض این دو اشعه، باعث سرطان پوست می‌شود.

علاوه بر سرطان پوست، این دو نوع اشعه منجر به موارد زیر می‌شوند:

1. اشعه UVA می‌تواند باعث پیری زودرس پوست، چین‌ و چروک و لکه‌های پیری شود. به خاطر داشته باشید که این اشعه از شیشه پنجره عبور می‌کند.
2. اشعه UVB علت اصلی آفتاب سوختگی است. اما این اشعه نمی‌تواند از شیشه پنجره عبور کند.

اثرات مخرب نور خورشید ممکن است، کار شما را به درمان های پوستی، تجویزات پزشکی و حتی عمل های جراحی بکشاند.

اگر می خواهید در برابر خورشید محافظت شوید، باید روی یک کرم ضد آفتاب خوب سرمایه گذاری کنید.

اگر می خواهید کاملاً از اشعه ی فرابنفش خورشید در امان باشید، از کرم ضد آفتابی استفاده کنید که در برابر هر دو نور فرابنفش UVB و UVA از پوستتان محافظت کند.

چه زمانی باید از کرم ضدآفتاب استفاده کرد؟

 باید بدانید که همیشه در هنگام خروج از منزل باید از یک کرم ضد آفتاب خوب استفاده کنید. در تمام طول سال، خورشید اشعه ماوراء بنفش از خود ساطع می‌کند.
حتی در روزهای ابری، تا ۸۰ درصد از اشعه‌های مضر ماوراء بنفش خورشید می‌تواند به پوست شما نفوذ کند. برف، ماسه و آب نیاز به کرم ضدآفتاب را افزایش می‌دهند، زیرا آنها اشعه‌های خورشید را منعکس ‌می‌کنند.

مقدار کرم ضدآفتاب و فواصل زمانی استفاده از آن چگونه است؟

اگر می‌خواهید بدانید که هر بار از چه مقدار کرم ضد آفتاب باید استفاده کرد و در چه فواصل زمانی باید آن را تجدید کنید، نکات زیر را بخوانید:

• اغلب افراد ۲۵ تا ۵۰ درصد از مقدار توصیه شده کرم ضدآفتاب را استفاده می‌کنند.

• برای پوشاندن تمام پوست‌تان که در معرض نور خورشید قرار دارد، از مقدار کافی ضدآفتاب استفاده کنید. اغلب بزرگسالان حدود ۳۰ گرم کرم، معادل پر شدن یک لیوان کوچک، برای پوشاندن تمام بدن‌شان نیاز دارند.

• فراموش نکنید که به قسمت‌های بالای پا، گردن، گوش‌ها و بالای سرتان هم کرم ضدآفتاب بزنید.

• ۱۵ دقیقه قبل از خارج شدن از منزل، به پوست خود درحالی که خشک است ضد افتاب بزنید.

• همچنین لب‌های شما ممکن است دچار سرطان پوست شوند. به همین دلیل برای محافظت از لبهایتان از بالم لب یا رژ لب‌هایی استفاده کنید که حاوی ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر هستند.

• وقتی که از منزل خارج می‌شوید و در فضای باز هستید، تقربیا هر دو ساعت یک‌بار و بعد از شنا کردن و تعرق، کرم ضدآفتاب خود را مطابق با دستورالعمل روی بطری کرم تجدید کنید.

 کرم ضدآفتاب با SPF بالا یا پایین‌؟

شما از کرم ضدآفتاب با SPF بالا استفاده می‌کنید یا با SPF پایین؟ 

متخصصان پوست استفاده از ضدآفتاب‌هایی با SPF حداقل ۳۰ را توصیه می‌کنند که مانع برخورد ۹۷ درصد از اشعه UVB با پوست می‌شود.

هرچه SPF کرم بالاتر باشد درصد بیشتری از اشعه‌های خورشید را مهار می‌کند؛ اما توجه کنید که هیچ ضدآفتابی نمی‌تواند ۱۰۰ درصدِ اشعه‌های ماوراء بنفش را مهار کند.

همچنین به یاد داشته باشید که کرم ضدآفتاب با SPF بالا، به همان میزان کرم ضدآفتاب با SPF پایین روی پوست دوام می‌آورد.

یعنی کرم ضدآفتاب با SPF بالا این امکان را به شما نمی‌دهد که زمان بیشتری را خارج از منزل بدون تجدید کرم ضدآفتاب بگذرانید.
وقتی خارج از منزل هستید، تقربیا هر دو ساعت یک‌بار و بعد از شنا کردن و تعرق کرم ضدآفتاب خود را طبق دستورالعمل روی بسته کرم تجدید کنید.

 

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x