سرم مو چیست؟

اگر موهای آسیب دیده یا وز شده ای داشته باشید، به احتمال زیاد، مصرف سرم مو، از سوی آرایشگرتان به شما توصیه خواهد شد. البته باید بدانید که استفاده از سرم تنها به افرادی دارای موهای آسیب دیده توصیه نمی شود.

برخی از سرم های ساخته شده برای موی سر به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به موهای سر طراحی شده اند. این سرم ها را می توان پیش از سشوار یا اتو کشیدن مو استفاده کرد و از آسیب حرارت به موها جلوگیری کرد. اگر بپرسید: ” سرم مو چیست؟ ” باید به طور خلاصه به شما بگوییم سرم های ساخته شده برای موی سر ماده ای شبیه به روغن هستند، که البته ترکیبات خاصی دارند و با هدف مراقبت از مو ساخته شده اند.


سرم مو چگونه عمل می کند؟

از آنجا که سرم مو با هدف مراقبت از موی سر ساخته شده است، می توان حدس زد که این ماده به مانند سپری دفاعی از موی سر در برابر عوامل خارجی دفاع می کند.

در واقع هنگامی که این مواد را بر روی موی سر خود اعمال می کنید، یک لایه باریک و محافظتی از آن دور و بر ساقه مو قرار گرفته و می تواند از آن در برابر موارد زیر محافظت کند:

• محافظت از مو در برابر گرما و حرارت
• محافظت از مو در برابر اشعه یو وی نور خورشید
• محافظ از مو در برابر گرد و غبار
• محافظت از مو در برابر مواد شیمیایی محیطی

روش استفاده از سرم مو

انواع سرم های موی سر

سرم مو معمولاً به شکل محلول یا اسپری و در برخی موارد به صورت نیمه جامد هستند. این سرم ها که در بسته بندی هایی با شکل های مختلف توسط برندهای متنوع تولید می شوند را می توان در فروشگاه های آرایشی بهداشتی و یا داروخانه ها پیدا کرد.

انواع مختلف سرم های موی سر شامل موارد زیر هستند:

• سرم های ضد ریزش
• سرم های ویتامینه که شامل ویتامین های گروه ب هستند.
• سرم های ضد یو وی
• سرم های تقوی کننده مو
• سرم های محافظت از موهای ضعیف و رنگ شده
• سرم های محافظت از موها در برابر حرارت

 از چه موادی ساخته شده است؟

بسته به اینکه از جه نوعی استفاده می کنید، سرم مذکور می تواند مواد مختلفی را در خود داشته باشد؛ اما وقتی سخن از سرم های محافظت کننده از مو در برابر حرارت و اشعه uv سخن به میان می آید، باید گفت که ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع سرم های محافظتی موی سر سیلیکون است.

سیلیکون به شکل یک لایه بسیار نازک در اطراف مو قرار گرفته و از آن ها در برابر عوامل خارجی محافظت می کند. ضمناً این لایه از گره خوردن مو نیز جلوگیری کرده و ظاهری درخشنده به آن خواهد داد.

براق شدن موی سر باعث می شود اشعه های تابیده شده به آن به جای جذب شدن، بازتابانده شده و به همین ترتیب از آسیب رسیده به مو جلوگیری شود.

چرا باید از این محصول استفاده کنیم استفاده کنیم؟

ممکن است بپرسید که چرا باید از این ماده نه چندان ارزان استفاده کنیم. در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که گرچه این ماده آنقدرها هم ارزان نیست، اما می تواند از صرف هزینه های بیشتر در آینده جلوگیری کند. در واقع چنانچه موهای شما آسیب ببیند، مجبور خواهید شد از انواع شامپو و نرم کننده ها استفاده کنید.

این درحالی است که آسیب های بیشتر ممکن است شما را مجبور به کراتینه کردن یا حتی کوتاه کردن موها کند.

 فواید

استفاده از سرم مو مزایای زیادی دارد. از جمله فواید مصرف سرم برای بهبود وضعیت موها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آبرسانی مو
• جلوگیری از خشک شدن مو ها
• درمان مو خوره و شکستگی مو
• افزایش نرمی مو
• روشن تر به نظر رسیدن رنگ موها

محافظت از موها

سرم های مو از موی شما محافظت خواهند کرد. همه ما در طول روز به صورت موردی با یک یا برخی از موارد زیر مواجه می شویم، که این باعث آسیب رسیدن به موها می شود:

• سشوار و اتو مو که با حرارت خود مو را تخریب می کنند.
• مواد آلاینده: گازهای مضر موجود در هوای شهر ها و مواد احتمالی موجود در محل کار شما
• گرد و غبار: گرد و غبار می تواند پی اچ سر را بر هم زده و مشکل ساز شود.


افزایش درخشندگی مو

با استفاده از سرم مو، موهای سر شما ظاهری سالم پیدا کرده و علاوه بر آن درخشنده تر خواهد شد.


جلوگیری از گره خوردن مو

موهای نازک و به ویژه موهای لخت و نازک، اگر از استحکام کافی برخوردار نباشند، به سادگی گره خواهند خورد. استفاده از سرم بر روی موها می تواند ساختار آن ها را کمی تقویت کرده و از گره خوردن آن ها جلوگیری کند.

مو های نرم

افزایش نرمی مو

سیلیکون ماده ای منعطف و بسیار نرم است. به همین دلیل استفاده از سرم مو سیلیکونی نرمی مو را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد.
سرم مو برای چه افرادی مناسب است؟

حالا که متوجه شدید سرم مو چیست احتمالا می خواهید بدانید که آیا استفاده از آن برای موهای شما مفید است؟

بهتر است بدانید، سرم مو بیشتر برای موهای خشک و آسیب دیده استفاده می شود. زیرا این نوع موها، تا شست و شوی بعدی، از هرلحاظ به محافظت نیاز دارند. افزون بر این، مصرف سرم برای مو های وز و آشفته عالی است. در واقع، این محصول جادویی برای انواع مو مناسب است.

اگر متوجه شدید که موی شما حتی پس از مصرف منظم شامپو ضعیف است، یک سرم مو بخرید. اگر نوک موهایتان به دلیل مصرف مواد شیمیایی خشک شده و موخوره دارد، همچنین اگر موهایتان به شدت وز است و به آسانی گره می خورد، وقت آن رسیده است که سرم مو را امتحان کنید.

تفاوت بین روغن مو و سرم مو

ممکن است این دو محصول از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگر باشند. گاهی نیز نام این دو محصول به جای یکدیگر استفاده می شود، اما اینها یکسان نیستند.

در ادامه توضیح می دهیم که چرا اینها با هم متفاوتند:

1. روغن مو یک محصول مراقبتی مغذی و نرم‌ کننده است. این محصول به اعماق مو نفوذ می کند و سلامت درونی آن را افزایش می دهد. در حالی که، سرم مو یک محصول کمکی حالت دهنده ی مو است. سرم روی ساقه ی مو می نشیند و یک پوشش خارجی روی آن ایجاد می کند. هدف از این پوشش خارجی حفاظت از مو و درخشش آن است.

2. روغن مو بیشتر از اسیدهای چرب تشکیل شده‌ است تا ساقه های مو را نرم کند و لیپیدهای موجود در آنها را جایگزین سازد. روغن مو برای جلوگیری از شکستگی موها ساخته شده است، اما سرم مو محصولی با پایه سیلیکون است که مقاومت کوتیکول مو را افزایش می دهد. در نتیجه، شکل طبیعی موها را حفظ می کند.

3. همه می توانند از روغن مو استفاده کنند. اما سرم مو بیشتر برای موهای ضخیم، فر و در هم پیچیده مناسب است. با استفاده از سرم، موهایی حالت پذیر، نرم و درخشان خواهید داشت.

4. بیشتر روغن های مو، به مرور موهایتان را سنگین می کنند و آنها را پایین می کشند. اما سرم موی سبک هیچ وقت موجب نمی شوند که موهایتان چسبنده به نظر بیاید. علاوه بر این، مواد سرم روی کف سرتان باقی نمی ماند.

روش استفاده

اگر موهای خشک و وزی دارید، با دانستن اینکه سرم مو چیست ، احتمالا تصمیم گرفتید این محصول را امتحان کنید. پس دقت کنید، برای دستیابی به فواید سرم مو، باید طرز صحیح استفاده از آن را بیاموزید:

1. سرم موی با کیفیتی را بخرید که به طور کامل با موی شما و نیاز هایش سازگار باشد. همچنین می توانید با کمی حوصله، سرم موی خانگی خودتان را تهیه کنید.
2. موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.
3. موهایتان را به آرامی با حوله خشک کنید.
4. وقتی هنوز موهایتان کمی مرطوب است، به اندازه ی یک نخود سرم مو بردارید. آن را ۵ تا ۶ ثانیه کف دست هایتان پخش کنید تا گرم شود.
5. سرم مو را از نزدیک گوش ها، روی ساقه و نوک موهایتان (به سمت پایین) بزنید.
6. موهایتان را به بخش های کوچک تقسیم کنید و با نوک انگشتان خود، سرم را بر تمام قسمت های مو پخش کنید.
7. برس مو یا شانه ای دندانه درشت را برای پخش کردن یکنواخت سرم استفاده کنید.
8. حالا، موهای نرم و ابریشمی خود را به هر صورتی که می خواهید، حالت بدهید.

از مقادیر زیاد سرم مو استفاده نکنید.
سرم‌ها در درجه اول ترکیبی از آب، روغن‌های ضروری و مواد احیاکننده شیمیایی هستند. استفاده بیش از حد از این مواد، موهای شما را چرب و به شکل غیرضروری سنگین می‌کند که می‌تواند از حجم موهای شما بکاهد. برای موهای با بلندی متوسط، یک تا دو قطره سرم و برای موهای بلندتر، سه تا چهار قطره سرم استفاده کنید.

نحوه استفاده از سرم برای موهای مرطوب

مقدار یک قطره سرم را روی کف دست خود بریزید. حال، سرم را به آرامی روی کف دست خود پخش کنید و روی قسمت‌های فرق مو و انتهای مو بمالید و ماساژ دهید. کارشناسان بر این باورند که سرم روی موهای مرطوب کارکرد بهتری دارد. البته به یاد داشته باشید نباید قطره‌های آب از ساقه موها بچکد بلکه وجود کمی نم روی موها کافی است.

موهای خود را به طرف جلو بیاندازید و آنها را در جهت عمودی از نوک ساقه‌ها به سمت ریشه‌ها به سرم آغشته کنید. فراموش نکنید برای جلوگیری از ایجاد موخوره، نوک ساقه موها را کاملا با سرم ماساژ دهید. حالا موها را به عقب برگردانید. دو یا سه قطره دیگر از سرم مو را روی کف دست خود بزنید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید.

بگذارید سرم به مدت یک دقیقه جذب موها و پوست سر شود و سپس در صورت تمایل موهای‌تان را خشک کنید یا حالت دهید.
سرم به عنوان یک محافظ گرما عمل می‌کند و از در هم پیچیده شدن موها، که اغلب در موهای خیس اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند و به شما اجازه می‌دهد موهای خود را بهتر حالت دهید.

همچنین به یاد داشته باشید زمانی که سرم را روی موهای مرطوب استفاده می‌کنید، خشک کردن موها با سشوار ضروری است؛ زیرا سرم روی پوست سر خیس موجب چسبیدن گرد و غبار به کف سر می‌شود که به هیچ‌وجه مطلوب نیست.

نحوه استفاده از سرم روی موهای خشک

بسیاری از متخصصان مو توصیه می‌کنند که از سرم برای حالت‌دهی موهای‌تان استفاده کنید؛ چراکه سرم مو از موس، که باعث خشک شدن موها و تضعیف آنها می‌شود، گزینه سالم‌تری است. سه تا چهار قطره سرم را با کف دست خود بردارید.

حالا ابتدا سرم را به پشت موهای خود بمالید و سپس به قسمت جلویی و وسط مو بزنید تا سرم بیش از حد، حالت موهای شما را خراب نکند.
اگر بعد از استفاده احساس کردید که هنوز موهای شما پژمرده و بی‌جان است، یک یا دو قطره سرم دیگر بزنید و آن را در طرفین و جلوی موهای خود بمالید. موهای شما درخشان‌تر و سالم‌تر به نظر خواهد رسید.

بسیار مراقب باشید که بیش از اندازه از سرم استفاده نکنید؛ زیرا این امر می‌تواند موجب شود تا موهای‌تان به جای باشکوه و پرجلوه بودن، شل و خمیده به نظر برسند.

اهمیت انتخاب محصول مناسب و با کیفیت برای موهای شما

زمانی که نوبت به انتخاب سرم مناسب می‌رسد، ممکن است لازم باشد قبل از یافتن سرم بی‌نقص برای موهای خود، کمی آزمون و خطا کنید. برای انتخاب سرم مناسب برای نوع موهای‌تان دستورالعمل‌های گفته‌شده در مورد ترکیبات سرم‌ها را در نظر داشته باشید. برای گرفتن نتایج مطلوب برای موهای‌تان، همیشه برندهای خوب را انتخاب کنید حتی اگر کمی گران‌تر از بقیه باشند.

وقتی دریافتید کدام سرم برای موهای شما مناسب است، روی محصولات مکمل نگهداری مو مثل شامپو و ماسک مو نیز سرمایه‌گذاری کنید تا به روال روزانه‌ای از مراقبت موها برسید و در نتیجه بهترین اثر را روی موهای‌تان شاهد باشید.

انواع سرم مو

بایدها و نبایدهای استفاده از سرم مو

اگر به طور منظم برای حالت دادن موهایتان از سرم مو استفاده می کنید، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

• برای دستیابی به نتیجه ی بهتر، بر اساس نوع، بافت، وضعیت و نیاز مویتان سرم موی مناسبی را انتخاب کنید.

• مقدار کمی از محصول برای گرفتن نتیجه کافی است، بنابراین در مصرف آن افراط نکنید.

• مطمئن شوید که سرم در کف دست هایتان به دمای مناسب رسیده است. زیرا در این صورت می توانید سرم را به طور یکنواخت روی موهای خود پخش کنید.

• همیشه سرم مو را هنگامی مصرف کنید که موهای خود را به تازگی شسته اید. همچنین، موهای شما باید کمی مرطوب باشند تا مواد مفید سرم، به راحتی داخل مو نفوذ کنند.

• سرم مو را به کف سر خود نمالید. در غیر این صورت، ریشه ی موهایتان به هم می چسبد و آسیب می بیند.

• سعی کنید پس از مصرف سرم، موهای خود را با سشوار خشک کنید تا کاملاً خشک شوند.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x