علت ایجاد ترک های پوستی چیست؟

ترک های سفید روی پوست نشانه چیست؟

 

ترک پوستی میتواند درنتیجه ی کشش بیش از حد پوست ایجاد شود. این ترک ها، اسکارها یا ضایعات بدشکلی هستند که به آن ها استریا نیز گفته میشود.


نواحی که بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند شامل موارد زیر هستند:


• شکم


• سینه ها


• لگن


• پهلو


• باسن


• ران

چه افرادی بیشتر دچار ترک های پوستی می‌شوند؟

 

ترک های پوستی بیشتر در میان خانم‌ها و به‌ویژه در دوران بارداری شایع است. در دوران بارداری با بزرگ‌تر شدن جنین پوست کشیده می‌شود؛ همچنین تغییرات هورمونی در این دوران، بافت پوست را ضعیف می‌کند و موجب ایجاد ترک های پوستی می‌شود.


پوست هر اندامی که در دوران بارداری دچار افزایش حجم شده است درمعرض ترک‌خوردگی است. ممکن است این ترک‌ها با زایمان و کاهش وزن ناپدید شوند.

 

ترک های پوستی هم در زنان و هم در مردانی که مبتلا به چاقی هستند ایجاد می‌شود. حتی بدن‌سازهایی که چربی کمی دارند در قسمت‌هایی که ماهیچه‌ها بزرگ‌تر شده‌اند، ممکن است دچار ترک پوستی شوند.


ترک های پوستی در کودکان و نوجوانان با افزایش ناگهانی قد و یا وزن به‌ویژه در دوران بلوغ، ایجاد می‌شود.

درمان‌های طبیعی برای ترک پوستی

 

روغن نارگیل

 

از روغن نارگیل به‌طور سنتی برای مرطوب کردن پوست استفاده می‌شود. این روغن پوست را نرم و مرطوب کرده و از بروز استرچ مارک جلوگیری می‌کند. از این روش درمانی دو بار در روز استفاده کنید.

روغن کرچک

 

روغن کرچک حاوی ریسینولئیک‌اسید و ترکیبات دیگر است که پوست را نرم و مرطوب می‌کنند. این ترکیبات ممکن است ظاهر ترک‌های پوستی را بهبود ببخشد. هر روز قبل از اینکه بخوابید، از این روغن استفاده کنید.

شی‌باتر

 

شی‌باتر یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است و به همین دلیل می‌تواند رطوبت پوست را حفظ کند. خاصیت مرطوب‌کنندگی شی‌باتر ممکن است به مرور زمان به بهبود ظاهر ترک پوستی کمک کند. هر روز قبل از اینکه بخوابید، شی‌باتر را روی پوست خود ماساژ دهید.

آلوئه‌ورا

 

آلوئه‌ورا خواص مرطوب‌کننده دارد و به تولید کلاژن کمک می‌کند. این خاصیت آلو‌ئه‌ورا ممکن است به بهبود ظاهر ترک‌های پوستی کمک کند. دو بار در روز از آلوئه‌ورا استفاده کنید.

سرکه سیب از بین برنده ترک های پوستی

سرکه‌ی سیب

 

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که اثربخشی سرکه‌ی سیب در کاهش وزن را تأیید کند، با این حال بعضی از شواهد نشان می‌دهند که سرکه‌ی سیب می‌تواند مشکلات پوستی از جمله ترک‌های پوستی را بهبود ببخشد. قبل از خوابیدن از ترکیب زیر استفاده کنید.

روغن زیتون

 

روغن زیتون سرشار از ویتامین ای است و می‌تواند پوست را نرم و مرطوب کند. هرچند مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که این روغن در کاهش ترک‌ پوستی تأثیری ندارد. با این حال می‌توانید از روغن زیتون برای حفظ رطوبت و بهبود سلامت پوست استفاده کنید‌. قبل از اینکه بخوابید، روغن زیتون را روی ناحیه‌ی مدنظر ماساژ دهید.

آب ‌لیموترش

 

اگرچه اثربخشی آب لیموترش روی استرچ مارک توسط شواهد علمی تأیید نشده است، اما ممکن است در محو کردن ترک پوستی مفید باشد‌. اگر پوست حساسی دارید، از این روش استفاده نکنید‌. دو بار در روز این روش درمانی را به کار بگیرید.

روغن درخت چای برای از بین بردن ترک های پوستی

روغن درخت چای

 

روغن درخت چای برای درمان زخم‌ها و بهبود عفونت‌های پوستی مفید است. اگر به روغن درخت چای حساسیت دارید، به‌ هیچ وجه از آن استفاده نکنید. علاوه بر این همیشه قبل از استفاده‌ از این روغن تست پچ را انجام دهید تا مطمئن شوید برای پوستتان مناسب است. از این روش خانگی روزی یک بار استفاده کنید.

روغن آرگان

 

روغن آرگان رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد. این موضوع به سالم نگه داشتن پوست کمک می‌کند و ممکن است به‌تدریج ترک پوستی را محو کند. یک بار در روز از روغن آرگان استفاده کنید.

زردچوبه

 

مصرف خوراکی یا موضعی زردچوبه خواص درمانی دارد. می‌توانید از زردچوبه برای نرم و مرطوب کردن پوست استفاده کنید. یک بار در روز برای استفاده از این روش کافی است.

اسید هیالورونیک

 

با افزایش سن میزان کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. اسیدهیالورونیک به ساخت کلاژن کمک می‌کند. عصاره و کپسول این اسید در بازار موجود است.

از بین رفتن ترک های پوستی

آیا محصولی برای ازبین بردن ترک‌های پوستی وجود دارد؟

 

ترتینوئين: کرم‌های ترتینوئین حاوی رتینوئيد هستند. این کرم‌ها ترک‌هایی را که به‌تازگی ایجاد شده‌اند محو می‌کنند، اما ممکن است پوست را قرمز، ملتهب و زبر کنند. این کرم‌ها برای از بین بردن چین و چروک نیز مناسب‌اند.

تقویت‌کننده‌ی کلاژن: عصاره‌ی StriVectin-SD و عصاره‌ی دانه‌ی لوپن (ترمس)، کلاژن پوست را افزایش می‌دهند، اما دقیقا نمی‌توان گفت که در ازبین بردن یا جلوگیری از ترک های پوستی نقش دارند.

سنتلا آسیاتیکا: این روغن گیاهی به افزایش سلول در بدن کمک می‌کند و موجب تولید کلاژن و ساخته شدن بافت‌های پوستی می‌شود. برخی از افراد از این روغن برای درمان زخم استفاده می‌کنند. کرم‌‌های سنتلا آسیاتیکا ازجمله کرم‌هایی هستند که بدون نسخه در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، اما شواهد کمی مبنی‌بر تأثیرگذاری آنها در ازبین بردن ترک های پوستی وجود دارد.

کلام آخر

 

درمان ترک پوستی را باید بلافاصله بعد از بروز شروع کنید. همیشه پوستتان را مرطوب نگه دارید، چون رطوبت کلید اصلی کاهش ظاهر استرچ مارک است.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x