علت لخته شدن خون در دوران عادت ماهیانه چیست؟

ممکن است از دیدن یک تکه خون غلیظ در عادت ماهانه متعجب شوید، اما در اکثر موارد این لخته های خون بخشی طبیعی از عادت ماهانه هستند و معمولاً به این معنی نیستند که مشکلی وجود دارد، اما گاهی اوقات هم ممکن است نشانۀ بیماری باشند.


لخته های خونی بخشی طبیعی از سیستم دفاعی بدن هستند. لختۀ خون غلیظ با بافتی مانند ژله در عادت ماهانه، به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می کند. این همان لخته شدنی است که در بقیۀ قسمت های بدن و زمانی که بافت آسیب می بیند مانند بریدگی یا زخم، اتفاق می افتد.

 

در حقیقت لخته های قاعدگی زمانی به وجود می آیند که خونریزی شدید باشد. بنابراین معمولاً در دو روز اول قاعدگی اتفاق می افتند که خونریزی در این زمان در شدیدترین حالت عادت ماهانه است.
لخته ها ممکن است به رنگ قرمز روشن یا قرمز تیره باشند و هرچه بزرگ تر باشند، تیره تر هستند.

از آنجا که هرچه به پایان قاعدگی نزدیک می شویم خون قدیمی تر است و با سرعت آهسته تری از بدن خارج می شود، خون قاعدگی نیز تیره تر و به رنگ قهوه ای در می آید.

چه عواملی باعث لخته شدن خون قاعدگی می شود؟

 

بیشتر زنان در سنین باروری تقریباً هر 28 تا 35 روز دیواره رحم خود را از بین می برند. پوشش داخلی رحم را آندومتر نیز می نامند.

آندومتر در پاسخ به استروژن، هورمون زنانه، در طول ماه رشد و ضخیم می شود. هدف آن کمک به حمایت از تخمک بارور است. اگر حاملگی اتفاق نیفتد، سایر وقایع هورمونی نشان دهنده از بین رفتن پوشش است. به این قاعدگی گفته می شود که به آن قاعدگی یا قاعدگی نیز می گویند.


وقتی بافت داخلی رحم شروع به ریزش می کند، با موارد زیر مخلوط می شود:


• خون
• مخاط
• بافت


سپس این مخلوط از طریق دهانه رحم از رحم خارج شده و از واژن خارج می شود. دهانه رحم دهانه رحم است.


همانطور که پوشش رحم از بین می رود، در انتهای رحم استخر می شود و منتظر انقباض دهانه رحم و دفع محتوای آن است. برای کمک به تجزیه این خون و بافت غلیظ، بدن با انعقاد مواد ضد انعقادی مواد را نازک کرده و اجازه می دهد آزادتر عبور کند.

با این حال، هنگامی که جریان خون از توانایی بدن در تولید مواد ضد انعقادی پیشی می گیرد، لخته های قاعدگی آزاد می شوند.


تشکیل لخته خون بیشتر در روزهای جریان خون زیاد دیده می شود. برای بسیاری از زنان با جریان طبیعی، روزهای جریان شدید معمولاً در ابتدای یک دوره اتفاق می افتد و کوتاه مدت است.

در صورت طولانی شدن خونریزی قاعدگی جریان شما طبیعی تلقی می شود4 تا 5 روزمنبع مورد اعتماد و 2 تا 3 قاشق غذاخوری خون یا کمتر تولید می کند.


برای زنانی که جریان شدیدتری دارند، خونریزی بیش از حد و تشکیل لخته می تواند طولانی شود. یک سوم زنان جریان بسیار سنگینی دارند و هر ساعت به مدت چند ساعت از طریق پد یا تامپون خیس می شوند.

دلایل ایجاد لخته خون در دوران قاعدگی

دلایل لخته شدن خون در پریود


هنگامی که تغییر قابل توجهی در میزان یا مدت لخته شدن خون پریودی وجود دارد، باید چندین عامل احتمالی را در نظر بگیریم:


1- بارداری:


در صورت بارداری و مشاهده لخته خون یا احتمال بارداری و مشاهده لخته های غیر طبیعی که در سیکل های قبل نبوده است لخته ها می توانند ناشی از مشکلات حاملگی مانند سقط جنین، و حاملگی های خارج رحمی رحم باشند که در صورت شدید بودن و یا ادامه دار بودن باید به پزشک مراجعه کنید.


2- تغییرات هورمونی:


– کوتاه مدت: ممکن است به طور موقت به دلایل مختلف مانند شکست در تخمک گذاری، کیست تخمدان و دارو شاهد لخته خون باشید که معمولا کوتاه مدت است و در پریودی های معمولی و طبیعی هم اتفاق می افتند.


– مزمن: سایر عواملی که می توانند هورمون ها را به طور مداوم تغییر دهند، شامل تغییرات دوره یائسگی، بیماری مزمن، افزایش وزن یا از دست دادن وزن زیاد و استفاده از داروهای طولانی مدت مانند استروئیدها و یا شکست طولانی مدت در تخمک گذاری است. در این صورت باید به پزشک مراجعه نمایید.

3- فیبروم یا میوم رحم


فیبروئید ها (در زنان بسیار رایج هستند). آنها رشد خوش خیم عضلات رحمی می باشند که مانند گلوله های کره در داخل عضله عادی دیوار رحم تشکیل می شوند.

آنها می توانند در داخل رحم (زیرمخاط) رشد کنند، در داخل دیواره قرار بگیرند یا از سطح بیرونی رشد نمایند. گاهی اوقات نیز آنها در یک ساقه از رحم رشد می کنند (pedunculated).

اگر آنها با توانایی کل رحم برای انقباض تداخل داشته باشند، خونریزی افزایش می یابد و لخته شدن به احتمال زیاد شکل می گیرد. در صورت وجود فیبروم پزشک با جراحی آن را از بین می برد و خونریزی های شما به حالت طبیعی بر می گردد.

4- آدنوئیدوز:


هنگامی که این اختلال اتفاق می افتد، فیبرهای عضلانی در دیواره رحم به اندازه کافی توانایی انقباض ندارند. در نتیجه خون به شکل لخته خارج می شود.


5- رحم بزرگ:


پس از حاملگی چندقلو یا چندین تولد، رحم ممکن است بزرگتر از قبل از حاملگی بماند. اگر حفره رحم گسترش یابد، باعث جمع شدن خون قاعدگی می شود. به همین دلیل خون بیشتر به شکل لخته خارج می شود.


6- پولیپ ها:


پولیپ ها یا رشد های دیگر داخل رحم می توانند مانع از خروج خون در طول زمان های مختلف و عادی شود. در نتیجه خون در رحم جمع شده و به شکل لخته خارج می شود.

7-انسداد جریان خروجی:


هر چیزی که تا حدی بتواند خروج مایع از رحم را در طول دوره پریودی مسدود کند، می تواند باعث ایجاد لخته های خون شود. شایعترین شکل انسداد خروج از تغییرات طبیعی پس از یائسگی زمانی است که سطح هورمون ها کاهش می یابد.

بدون تحریک استروژن، کانال دهانه رحم ممکن است کوچک شود. این می تواند جریان خون را محدود کند و خون را به شکل لخته در بیاورد.

 

8-سقط جنین:


بررسی ها نشان داده است که نیمی از تمام بارداری ها به سقط جنین ختم می شوند. بسیاری از این تلفات بارداری قبل از اینکه زن حتی از حامله بودن خود مطلع شود، اتفاق میفتد.

وقتی بارداری زودهنگام از بین می رود، می تواند منجر به خونریزی شدید، گرفتگی عضلات و لخته شدن خون شود.

عوارض لخته های خونی در قاعدگی چیست؟


اگر مرتبا لخته بزرگ دارید به پزشک مراجعه کنید. یکی از عوارض عمده خونریزی شدید قاعدگی، کم خونی ناشی از فقر آهن است. کم خونی، نوعی بیماری است که هنگامی که آهن کافی در خون برای تولید گلبول های قرمز خون کافی نباشد، اتفاق میفتد.

 

علائم کم خونی، عبارتند از:


• ضعف
• خستگی
• تنگی نفس
• رنگ پریدگی
• درد قفسه سینه

درمان لخته خون در دوران پریودی

لخته های قاعدگی چگونه درمان می شوند؟

 

کنترل خونریزی شدید قاعدگی، بهترین راه برای کنترل لخته های قاعدگی است.

 

پیشگیری از بارداری هورمونی و سایر داروها

 

پیشگیری از بارداری هورمونی می تواند از رشد پوشش رحم جلوگیری کند. یک دستگاه داخل رحمی، آزاد کننده پروژسترون ممکن است جریان خون قاعدگی را تا 90 درصد و قرص های ضد بارداری آن را 50 درصد کاهش دهند. پیشگیری از بارداری هورمونی همچنین می تواند در کاهش رشد فیبروم و سایر چسبندگی های رحم مفید باشد.

عمل جراحی


بعضی اوقات ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. روش اتساع و کورتاژ گاهی به دنبال سقط جنین یا زایمان انجام می شود. اما همچنین می تواند برای تعیین علت اصلی خونریزی شدید قاعدگی یا به عنوان درمانی برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

کورتاژ شامل باز شدن دهانه رحم و تراشیدن پوشش رحم است. این کار معمولاً در محیط سرپایی و تحت آرام بخشی انجام می شود. گرچه این خونریزی شدید را درمان نمی کند، اما با ضخیم شدن مجدد پوشش، باید برای چند ماه مهلت دهید.


برای زنانی که از رشد رحم مانند فیبروئیدهایی که به دارو واکنش خوبی نشان نمی دهند، ممکن است جراحی برای از بین بردن رشد و نمو استفاده شود. نوع جراحی به اندازه و محل رشد بستگی دارد.


اگر رشد زیاد باشد، ممکن است نیاز به میومکتومی داشته باشید که شامل برش بزرگ شکم برای دسترسی به رحم است.


اگر رشد اندک باشد، جراحی لاپاراسکوپی اغلب امکان پذیر است. با لاپاراسکوپی از بریدگی های شکم نیز استفاده می شود، اما کوچکتر است و ممکن است زمان بهبودی شما را بهبود بخشد.


برخی از زنان ممکن است برداشتن رحم را انتخاب کنند. به این عمل هیسترکتومی گفته می شود. در مورد جوانب مثبت و منفی همه گزینه های درمانی خود با پزشک خود مشورت کنید.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x