نوشیدنی های موثر برای رفع عطش

عطش چیست؟


عطش همان تشنگی است و زمانی ایجاد می‌شود که آب بدن دفع شده و میزان ورود آب به بدن کاهش پیدا می‌کند. در مواقعی که بسیار هوا گرم است یا در زمان انجام ورزش‌های سنگین مصرف آب افزایش پیدا می‌کند.

هنگامی احساس تشنگی می‌کنید باید حتما عطش خود را رفع کنید. زیرا در این حالت بزاق دهان از بین رفته و احساس خشکی در دهان به وجود می‌آید و در افراد احساس ضعف و سردرد و بیحالی ایجاد می‌کند.


افرادی که تعرق زیاد دارند و یا دچار اسهال و استفراغ، تب، گرمازدگی و آفتاب سوختگی شده‌اند و یا کسانی که از رژیم‌های غذایی نامناسب استفاده می‌کنند، نیاز به مصرف مایعات بیشتری دارند. عدم توجه به نیاز بدن به مایعات، می تواند باعث ایجاد عطش شدید و تشنگی آزاردهنده شود.

شربت خاکشیر نوشیدنی سنتی رفع عطش

 

خاکشیر دو نوع دارد: یکی تلخ که دانه‌ های آن ریز و رنگ آن مایل به قرمز است و گونه دیگر شیرین که دانه‌ های آن بزرگ ‌تر و رنگ آن قرمز تیره است البته به اعتقاد برخی متخصصان این دو نوع خاکشیر از یک گیاه به وجود می ‌آیند و تغییر رنگ شان به خاطر کهنگی یا تازگی‌ شان است.


دانه‌ های خاکشیر ضد عفونی ‌کننده، ضد انگل و تب‌ بر هستند و به رفع التهاب کلیه کمک می ‌کنند. این دانه‌ ها با کمی شکر، گلاب و آب سرد بسیار ملین و خنک بوده و از سرگیجه، تب، بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهند.


دانه‌ های خاکشیر از بی حالی، تهوع و بی ‌اشتهایی ناشی از گرمازدگی می ‌کاهند.شربت خاکشیر همچنین مقوی معده و هاضمه بوده، اشتها و میل جنسی را زیاد می ‌کند و مصرف آن در دوران بارداری بسیار مفید است.


دانه‌ های خاکشیر وقتی در مجاورت آب قرار می ‌گیرند می ‌توانند چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شوند. در نتیجه این دانه‌ ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌ شود از ذخیره ی آب آن ها استفاده می ‌کند بنابراین مصرف این شربت را در روزهای گرم سال و در ساعات اوج گرما که مجبور به خروج از منزل هستید یا اگر به گرما حساسیت دارید توصیه می ‌کنیم.

رفع تشنگی با عرق بیدمشک

رفع عطش و تشنگی با شربت عرق بیدمشک

 

بیدمشک نوعی بید است ولی این درخت در اول بهار و قبل از آنکه برگ بدهد، گل‌های زیبا و خوشبویی دارد. عرق بیدمشک از گل‌های این نوع بید که در ارومیه بسیار زیاد است، تهیه می‌شود.


گلاب که همان اسانس گل محمدی است، خواص دارویی زیادی دارد، از آن جمله می‌توان به ضد اسهال، ضد التهاب، افزایش‌دهنده میل جنسی، ضد نفخ، مقوی قلب، خلط‌آور، مقوی معده و اشتهاآور بودن آن اشاره کرد .


گاهی از عرق بیدمشک بدون رقیق کردن استفاده می‌شود که خواصی نظیر تقویت‌کننده، آرام‌بخش، ضد گرمازدگی و مقوی قلب دارد. گاهی نیز به صورت شربت آن را رقیق و مقداری شکر به آن اضافه می‌شود.


عرق بیدمشک علاوه بر ضد عطش بودن، خاصیت آرام‌بخشی و تقویت قلب نیز دارد و مطالعه‌های اخیر خواصی را که از قدیم به تجربه به آن نسبت می‌دادند، از نظر علمی به اثبات رسانده‌اند.

شربت آبلیمو

 

یکی از شربت هایی که از قدیم در فصل گرم مورد مصرف قرار می گرفته، شربت آب لیمو است.آبلیمو دارای خواص ضد تصلب شرایین، کاهش دهنده کلسترول، ضد برخی سموم از جمله تریاک، ضدتب و ضد کمبود ویتامین Cاست.

پایه اصلی این شربت، عصاره لیموترش است که با آب رقیق می شود و همراه مقدار کمی قند یا شکر مورد مصرف قرار می گیرد. آب لیمو را به تنهایی نباید مصرف کرد زیرا آب لیموی رقیق نشده روی مینای دندان تأثیر می گذارد و باعث تخریب آن می شود.

شربت آب لیمو جلوی گرمازدگی و عطش را می گیرد و مصرف آن در ماه های گرم و در مسافرت ها بسیار مناسب است.

دم کرده نعناع

 

اگر می‌خواهید در طول روز در ماه رمضان تشنه نباشید، در موقع افطار برگـ خشک شده نعناع را با عسل مخلوط کرده و دم کنید و نوش جان نمایید.

البته شربت نعناع هم در رفع عطش موثر است برای تهیه‌ی شربت ابتدا شکر و آب را به نسبت دو به یک جوشانده و بعد و مقداری عرق نعناع افزوده و مقداری هم آب لیمو ترش اضافه می‌کنیم و اجازه میدهیم شربت خنک شده بعد میل می‌نماییم این شربت مخصوص ماه رمضان است و از تشنگی جلوگیری می‌کند.

دم کرده لیمو عمانی و گل گاو زبان و نبات نیز علاوه بر اینکه موجب آرامش و خواب شبانه می‌شود در برطرف کردن عطش بسیار مفید است.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x