پوکی استخوان باعث ضعیف و سست شدن استخوان ها می شود. در این بیماری استخوان ها به قدری ضعیف می شوند که به زمین خوردن یا حتی فشارهای خفیفی مثل خم شدن یا سرفه کردن باعث شکستگی استخوان می شود.

شکستگی های ناشی از بیماری پوکی استخوان عموما در نواحی باسن، لگن، مچ دست یا ستون فقرات ایجاد می شود. استخوان بافت زنده ای است که عموما شکسته یا تعویض می شود. پوکی استخوان زمانی ایجاد می شود که ایجاد استخوان جدید با حذف استخوان قدیمی سازگاری ندارد.

علائم پوکی استخوان زنان و مردان را تحت تاثیر قرار می دهد و محدودیت به قومیت خاصی نمی شود. اما این بیماری در زنان آسیایی و سفیدپوست، مخصوصا زنانی که دوره یائسگی را سپری کرده اند، بیشتر مشاهده می شود.

دارو، رژیم غذایی سالم و ورزش های استقامتی به جلوگیری از این بیماری و استحکام استخوان های ضعیف کمک می کند.

علائم پوکی استخوان


پوکی استخوان در مراحل اولیه معمولاً علائم مشخصی به همراه ندارد. اما هنگامی که استخوان‌های شما در اثر این عارضه خیلی ضعیف می‌شوند، ممکن است نشانه‌ها و علائمی شامل موارد زیر را تجربه کنید :


-کمر درد که به علت شکستگی یا له شدن مهره‌ها ایجاد می‌شود
-کوتاه شدن قد با گذشت زمان
-خمیده شدن قد
-شکستگی استخوان‌ها در اثر نیروهای بسیار ضعیف‌تر از حد انتظار

علل و علت


پوکی استخوان باعث کم تراکم شدن و شکننده‌تر شدن استخوان‌ها می‌شود. بعضی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.


استخوان های شما در یک وضعیت تجدید دائمی هستند، استخوان جدید ساخته می شود و استخوان قدیمی از بین می رود. وقتی جوان هستید، بدن شما عمل ایجاد استخوان را سریع تر از شکستن استخوان قدیمی انجام می دهد و در نتیجه جرم استخوان افزایش پیدا می کند. اغلب افراد تا اوایل دهه ی سوم زندگی خود به حداکثر جرم استخوان خود می رسند.

با افزایش سن، تحلیل رفتن جرم استخوان سریع تر از ایجاد شدن استخوان جدید صورت می گیرد. احتمال ابتلا به پوکی استخوان به این بستگی دارد که در دوران جوانی جرم استخوان شما به چه حدی می رسد. هر چه جرم استخوان بیشتر باشد، استخوان ذخیره بیشتری دارید و با افزایش سن کمتر به پوکی استخوان دچار می شوید.

عواملی که باعث افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان می شوند شامل سن، قومیت، سبک زندگی و بیمارها و روش های درمان آن می شوند. بعضی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری که از کنترل شما خارج هستند و شامل موارد زیر می شوند:

جنسیت: پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان وجود دارد.


• سن: هر چه سن شما افزایش پیدا کند، احتمال ابتلا بیشتر می شود.


• قومیت: در صورتی که سفید پوست یا آسیایی باشید، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارید.


• سابقه خانوادگی: در صورتی که والدین یا خواهر بردار شما مبتلا به پوکی استخوان باشد،احتمال ابتلای شما به آن بیشتر است، مخصوصا اگر پدر یا مادر شما دچار شکستگی لگن شده باشند و در صورت عدم درمان شکستگی لگن ممکن است شکستگی ها جوش نخورند یا بد جوش بخورند.


• اندازه بدن: مردان و زنانی که کوچک اندام هستند، بیشتر دچار این بیماری می شوند، زیرا جرم استخوان کمتری دارند.


پوکی استخوان در بین افرادی که هورمون های مشخص خیلی کم یا خیلی زیادی در بدن خود دارند،شایع تر است.

 

از نمونه های این هورمون ها که می تواند از علل پوکی استخوان باشد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:


• هورمون های جنسی:

کم بودن سطح هورمون های جنسی باعث تحلیل رفتن استخوان ها می شود که از علل پوکی استخوان می باشد. کاهش سطوح استروژن در یائسگی یکی از قوی ترین عوامل خطر برای ابتلا به پوکی استخوان است.

زنان همچنین در طول بعضی از روش های درمانی مخصوص سرطان دچار کاهش سطح استروژن می شود. مردان با افزایش سن دچار کاهش سطح تستوسترون می شوند. و بعضی از روش های درمانی مخصوص سرطان پروستات باعث کاهش سطوح تستوسترون در بین مردان می شود.


• مشکلات تیروئید:

هورمون تیروئید بیش از حد باعث تحلیل استخوان و پوکی استخوان می شود. این اتفاق زمانی پیش می آید که تیروئید شما پرکار باشد، یا برای درمان کم کاری تیروئید، داروی هورمون تیروئید بیش از حدی را مصرف کنید.


• غده های دیگر:

این بیماری با پرکاری غده پاراتیروئید و غدد فوق کلیوی مرتبط است.


افرادی که شرایط زیر را داشته باشند، بیشتر به پوکی استخوان دچار می شوند:


• جذب کم کلسیم:

کمبود دائمی کلسیم نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد. جذب کم کلسیم باعث کاهش تراکم استخوان، تحلیل اولیه استخوان و افزایش احتمال شکستگی می شود.


• اختلالات غذایی:

افرادی که دچار بی اشتهائی هستند بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار می گیرند. جذب کم کلسیم باعث کاهش میزان کالری، پروتئین و کلسیم هضم شده می شود.

در بین زنان، بی اشتهایی باعث توقف قاعدگی و در نتیجه تحلیل استخوان می شود. در بین مردان، بی اشتهایی میزان هورمون های جنسی در بدن را کاهش می دهد و باعث تحلیل استخوان ها می شود.


• جراحی معده و روده:

کاهش اندازه شکم یا یک مسیر فرعی یا جدا کردن بخشی از معده باعث کاهش مساحت سطح موجود برای جذب مواد غذایی از جمله کلسیم می شود.

کاربرد طولانی مدت داروهای خوراکی یا تزریقی کورتیکواستروئید مثل پردنیزولون و کورتیزون، در فرآیند بازسازی استخوان اختلال ایجاد می کند.

پوکی استخوان همچنین با داروهایی که برای برطرف سازی یا جلوگیری از بیماری های زیر تجویز می شود، مرتبط است:


• تشنج
• سوزش معده
• سرطان
• رد پیوند

 


بعضی از عادات بد خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند. از جمله این عادت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:


• سبک زندگی منفعلانه:

افرادی که بیشتر اوقات پشت میز نشین هستند، نسبت به افرادی که فعالیت بیشتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.

هر فعالیت و ورزش استقامتی که باعث بهبود تعادل بدن و وضع نشستن و ایستادن بهتر می شود برای استخوان های شما مفید است، اما راه رفتن، دویدن، پریدن، رقصیدن و وزنه برداری بسیار موثر هستند.


• مصرف بیش از حد مواد الکی:

مصرف منظم بیش از دو نوشیدنی الکلی در روز باعث افزایش ابتلا به پوکی استخوان می شوند


• استعمال دخانیات:

نقش دقیق دخانیات بر ابتلا به پوکی استخوان به خوبی مشخص نیست، اما نشان داده شده است که مصرف دخانیات باعث تحلیل استخوان ها می شود.

تشخیص پوکی استخوان

تشخیص

 

معاینات و آزمایش‌ها

 

معمولاً در ابتدا پزشک از شما می‌خواهد که تاریخچه پزشکیتان را به دقت بازگو کنید تا بتواند مشخص کند که شما به پوکی استخوان دچار شده‌اید یا در خطر دچار شدن به آن قرار دارید. سؤالات مختلفی در مورد نحوه زندگیتان و سایر عارضه‌هایی که ممکن است داشته باشید از شما پرسیده می‌شود.

پزشک همچنین می‌پرسد که آیا سابقه پوکی استخوان در خانواده شما وجود دارد یا قبلاً دچار شکستگی استخوان شده‌اید. اغلب از آزمایش خون برای سنجش مقدار کلسیم، فسفر، ویتامین D، تستسترون و عملکرد تیروئید و کلیه‌ها استفاده می‌شود.

 

تست سنجش تراکم استخوان

 

ممکن است پزشک بر مبنای معاینه‌ای که انجام داده است، انجام یک آزمایش تخصصی به نام آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان را پیشنهاد دهد که می‌توان با آن تراکم استخوان‌های نقاط مختلف بدن را اندازه‌گیری کرد.

یک آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان می‌تواند پیش از بروز شکستگی، پوکی استخوان را تشخیص داده و شکستگی‌های آتی را پیش‌بینی کند. همچنین می‌توان با تکرار این آزمایش با فواصل یک ساله یا بیشتر، از میزان تأثیر درمان مطلع شده و نرخ از دست رفتن استخوان را هم تعیین کرد.

 

بعد از انجام تست تراکم استخوان هر چند سال یکبار باید تست تراکم استخوان تکرار شود؟

 

کسانیکه علایمی ندارند هر چهار سال یکبار بهتر است تست تراکم استخوان انجام دهند البته بعد از سن 60 تا 70 سالگی
کسانیکه تحت درمان پوکی استخوان هستند بهتر است هر 2 سال یکبار تست تراکم استخوان را انجام دهند.

درمان پوکی استخوان


توصیه های درمانی غالباً براساس تخمین خطر احتمال شکستن استخوان در ۱۰ سال آینده با استفاده از اطلاعاتی مانند آزمایش تراکم استخوان انجام می شود. اگر خطر شما زیاد نیست، ممکن است درمان شامل دارو نباشد و در عوض ممکن است بر اصلاح عوامل خطر افتادن و تخریب استخوانی متمرکز شود.


بیو فسفونات ها


برای آقایان و خانمهایی که بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار دارند، بیشترین تجویز داروهای پوکی استخوان بیس فسفوناتها هستند.

 

مثالها عبارتند از:


• Alendronate (Binosto, Fosamax)
• Risedronate (Actonel, Atelvia)
• Ibandronate (Boniva)
• Zoledronic acid (Reclast, Zometa)

 

عوارض جانبی شامل تهوع، دل درد و علائمی مانند سوزش سر دل است. اگر دارو به درستی مصرف شود، این موارد کمتر رخ می دهند.


اشکال داخل وریدی بیس فسفوناتها باعث ناراحتی معده نمی شوند اما می توانند تا سه روز تب، سردرد و دردهای عضلانی دهند.

شاید برنامه ریزی یک تزریق سه ماهه یا سالانه آسانتر از یادآوری مصرف قرص هفتگی یا ماهانه باشد، اما انجام این کار می تواند پرهزینه تر باشد.

داروهای آنتی بادی مونوکلونال

 

در مقایسه با بیس فسفوناتها، دنوزوماب (Prolia, Xgeva) نتایج تراکم استخوانی مشابه یا بهتری ایجاد می کند و احتمال بروز انواع شکستگی ها را کاهش می دهد. دنوزوماب از طریق یک شات زیر پوستی هر شش ماه تجویز می شود.


اگر denosumab مصرف می کنید، ممکن است مجبور شوید این کار را تا پایان عمر ادامه دهید. تحقیقات اخیر نشان می دهد که احتمال وجود شکستگی ستون فقرات پس از قطع دارو بسیار زیاد میشود.


یک عارضه بسیار نادر از بیس فسفوناتها و دنوزوماب شکستگی یا ترک خوردگی در وسط استخوان ران است.


دومین عارضه نادر، تأخیر در بهبودی فک (استئونکروز استخوان فک) است. این مورد می تواند بعد از انجام یک روش تهاجمی در دندان پزشکی مانند از کشیدن دندان ایجاد شود.


قبل از شروع این داروها باید معاینه دندانپزشکی انجام دهید و همچنین باید به خوبی از دندان خود مراقبت کرده و مرتباً در هنگام استفاده از آنها به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اطمینان حاصل کنید که دندانپزشک شما می داند که شما این داروها را مصرف می کنید.

هورمون درمانی

 

استروژن به ویژه هنگامی که بلافاصله پس از یائسگی شروع شود، می تواند به حفظ تراکم استخوان کمک کند. اما، استروژن درمانی می تواند خطر لخته شدن خون، سرطان آندومتر، سرطان پستان و احتمالاً بیماری قلبی را افزایش دهد.

بنابراین استروژن به طور معمول برای سلامتی استخوان در خانم های جوان تر یا در زنانی که علائم یائسگی آنها نیز به درمان نیاز دارد استفاده می شود.


رالوکسیفن (Evista) اثرات مفید استروژن بر تراکم استخوان در زنان یائسه را بدون داشتن برخی از خطرات مرتبط با استروژن، تقلید می کند. مصرف این دارو می تواند خطر برخی از انواع سرطان پستان را کاهش دهد.


گرگرفتگی یک عارضه جانبی رایج آن است. رالوکسیفن همچنین ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.


در مردان پوکی استخوان ممکن است با کاهش تدریجی وابسته به سن در سطح تستوسترون مرتبط باشد. درمان جایگزینی تستوسترون می تواند به بهبود علائم کمبود تستوسترون کمک کند، اما داروهای پوکی استخوان در مردان برای درمان پوکی استخوان بهتر مطالعه شده اند و بنابراین به تنهایی یا علاوه بر تستوسترون توصیه می شود.

داروهای استخوان ساز

 

اگر نمی توانید درمانهای متداول پوکی استخوان را تحمل کنید یا اگر به اندازه کافی اثر نکنند، پزشک متخصص روماتولوژی ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

 

• تری پاراتاید. (Forteo) این داروی قدرتمند شبیه هورمون پاراتیروئید است و رشد استخوانی جدید را تحریک می کند. با تزریق روزانه زیر پوستی تجویز می شود. پس از دو سال درمان با teriparatide، یک داروی پوکی استخوان دیگر برای حفظ رشد استخوان جدید تجویز می شود.

 

• Abaloparatid .(Tymlos)داروی دیگری مشابه هورمون پاراتیروئید است. شما می توانید آن را برای تنها دو سال مصرف کنید و بعد از آن با یک داروی پوکی استخوان دیگر درمان را ادامه دهید.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x