چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید

ریزش مو دلایل متعددی دارد از جمله رژیم غذایی، کمبود ویتامین، مصرف دارو، تغییرات هورمونی، استرس شدید یا بیماری، آلودگی و ژنتیک. یک سوم افراد به ریزش مو دچار هستند. بعضی از عوامل ریزش مو مثل ژنتیک خارج از کنترل هستند اما رعایت موارد زیر توضیح می دهیم چگونه از ریزش مو جلوگیری کنید پس همراه ما باشید

چگونه از ریزش مو پیشگیری کنیم

کم کردن استفاده از سشوار

حرارت پروتئین مو را ضعیف می کند. حرارت دادن و خشک کردن مداوم مو با سشوار باعث نازک و آسیب پذیر شدن مو و به مرور سبب ریزش مو می شود. بهتر است مو به حالت طبیعی خشک شود، هر وسیله ای که به مو حرارت می دهد به مو صدمه می زند.


پرهیز از مواد شیمیایی

صاف کردن یا فر کردن مو با مواد شیمیایی به مو آسیب می زنند. مو را خشک، ضعیف و شکننده می کنند. انجام این کار به مرور زمان سبب ریزش مو می شود.


پرهیز از رنگ و دکلره مو

استفاده زیاد از رنگ موهای شیمیایی شدیدا به مو آسیب می زند. هرگز موها را زودتر از 4 تا 6 هفته رنگ نکنید. همچنین دکلره با از بین بردن رنگدانه ها، مو را ضعیف و آسیب پذیر می کنند.


کشیدن مو

محکم بستن و کشیدن مو با بافت، دم اسبی و سایر مدل ها نیز ریزش مو را در پی دارند.


شستن مو و شامپو

شستن مو از ریزش جلوگیری می کند و سطح سر را تمیز می کند. موها نباید هر روز شسته شوند چون شست و شوی زیاد چربی طبیعی پوست را از بین می برد. بهتر است موها را یک روز در میان با شامپوی ملایم شست. شامپوی مناسب باید با توجه به نوع مو انتخاب شود. استفاده از یک شامپوی ملایم که حاوی سولفات و پارابن نباشد به سلامت سطح سر کمک می کنند.

برس مناسب

چگونگی برس کشیدن بر وضع مو تاثیرگذار است. بهتر است از یک برس نرم استفاده کنید. هرگز موی خیس را برس نکشید. مو ها را تیکه تیکه از پایین برس بکشید.


ماساژ سر

ماساژ سر با روغن های مغزی از جمله روغن نارگیل، رزماری، لوندر و بادام جریان خون را در سطح پوست افزایش می دهد و به افزایش رشد مو کمک می کند.


تغذیه مناسب

داشتن رژیم غذایی و تغذیه مناسب پروتئین، ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما را تامین می کند و به جلوگیری از ریزش موی ناشی از کمبود ویتامین کمک می کند. آهن از جمله مواد معدنی است که کمبود آن سبب ریزش مو می شود. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، بروکلی و اسفناج سرشار از آهن هستند.
پروتئین برای داشتن موی قوی ضروری است. کمبود پروتئین مو را خشک و ضعیف می کند. پروتئین کافی آمینو اسید فراهم می کند و از ریزش مو جلوگیری می کند. پروتئین در غذاهای دریایی، مرغ، شیر، پنیر، ماست، تخم مرغ و حبوبات موجود است.


ویتامین C

غذاهای سرشار از ویتامین C به جذب آهن کمک می کنند. ویتامین C همچنین به تولید کلاژن کمک می کند که ریشه مو را قوی می کند.


امگا 3 و اسیدهای چرب

امگا 3 و اسیدهای چرب سلامت مو را حفظ می کنند و از خشک و شکننده شدن مو جلوگیری می کنند.


بیوتین

بیوتین یک نوع ویتامین B حلال در آب است که برای مو اهمیت زیادی دارد و کمبود آن مو را خشک و شکننده می کند.

علائم ریزش مو

همه‌ی ما در هر شبانه روز به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ تار از موهای سرمان را از دست می‌دهیم.

موهای ریخته شده در حالت عادی با تارهای موی جدید جایگزین شده و تراکم مو ثابت می‌ماند. در صورتی که تعادل بین رشد و ریزش مو به هم بخورد، یعنی ریزش موها بیشتر شود یا رشد موها توقف یابد، به طور کلی گفته می‌شود که فرد دچار ریزش مو شده است. پس موی همه ما می‌ریزد ولی ریزش مو به شرایطی اطلاق می‌شود که تراکم موها کاهش یابد.

بیشتر اوقات ریزش مو به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد و تا زمانی که تراکم موهای سر تا حد قابل توجهی کم نشود، متوجه آن نمی‌شویم. در جلوگیری از ریزش مو (و تقریباً تمام مشکلات سلامتی) زمان شروع درمان اهمیت زیادی دارد.

یعنی هرچه زودتر برای درمان ریزش موی خود اقدام کنید، احتمال موثر بودن درمان بیشتر می‌شود.

شایعترین نشانه‌ها و علائمی ریزش مو عبارتند از:

• کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدنشان
• تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام
• جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها
• ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه
در این شرایط مراجعه به پزشک جهت بررسی‌های بیشتر لازم است. چون گاهی ریزش مو نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای است.

در ادامه مهم ترین موارد موثر در ریزش مو را بررسی می کنیم همراه ما باشید

وضعیت سلامت موهای یک فرد تا حدودی وضع تغذیه‌ی او را منعکس می‌کند. یعنی تغذیه مطلوب بر جنس، میزان ریزش، حالت و مقاومت‌ موهای شما موثر است. برای جلوگیری از ریزش مو و حفظ سلامت آن، باید مقادیر کافی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

 

رژیم‌های غذایی

اگر می‌خواهید رژیم لاغری بگیرید، حتماً با متخصص تغذیه در مورد مواد غذایی ضروری یا مکمل‌های غذایی مورد نیاز برای تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌ها مشورت کنید. از رژیم‌های غذایی غیر اصولی دوری کنید؛ چرا که می‌توانند نتایج فاجعه‌باری برای سلامت عمومی شما داشته باشند.

در رژیم‌های غذایی علاوه بر مواد مغذی، میزان کالری مصرفی هم مهم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که کاهش ناگهانی و افراطی کالری مصرفی روزانه باعث ریزش مو می‌شوند. البته ریزش موی ناشی از رژیم‌های غیراصولی بعد از بازگشت به یک برنامه‌ی غذایی سالم، درمان شده و رشد موها از سر گرفته می‌شود. ولی یادتان باشد که رشد موها بسیار آهسته است و شاید یک سال طول بکشد که دوباره سری پرمو داشته باشید.

اگر قصد دارید که رژیم گیاهخواری را امتحان کنید، با متخصصان تغذیه در مورد مکمل های مورد نیاز مشورت کنید تا اقدامات لازم برای جلوگیری از ریزش مو را یاد بگیرید. چرا که برخی از مواد مورد نیاز برای سلامت مو فقط در منابع حیوانی وجود دارند. به طور مثال بیشتر کسانی که رژیم‌های گیاهخواری پیروی می‌کنند، با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

مواد مغذی مهم برای مو

تارهای مو از جنس پروتئین هستند؛ بنابراین کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ایجاد مشکلاتی در روند ساخت مو می‌شود. مصرف مقادیر کافی پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو اهمیت ویژه‌ای دارد. ماهی، مرغ و گوشت قرمز، تخم مرغ و حبوبات مهم‌ترین منابع پروتئین در رژیم غذایی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.


کلسیم و منیزیم

وجود کلسیم و منیزیم به مقدار مناسب در رژیم غذایی برای سلامت مو مهم است. بنابراین مصرف روزانه‌ی لبنیات را در برنامه‌ی غذایی خود داشته باشید.

 

آهن

کمبود آهن علاوه بر ایجاد کم‌خونی و خستگی، می‌تواند موجب ریزش مو نیز بشود. مصرف مقادیر کافی آهن برای خانم‌های در سن قاعدگی اهمیت ویژه‌ای دارد. در صورتی که مقادیر آهن رژیم غذایی کافی نباشد، مصرف مکمل‌ها‌ی آهن توصیه می‌شود.

سایر ویتامین ها


کمبود برخی ویتامین‌ها میتواند خود را به صورت ریزش مو نمایان سازد. ویتامین های گروه ب، به خصوص بیوتین، در سلامت موها و جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارند. به طوری که در ترکیب بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی که برای مو ساخته می‌شود، ویتامین ب۶ و بیوتین وجود دارد. منابع غذایی غنی از بیوتین شامل جگر، جوانه‌ی گندم و تخم مرغ و منابع غنی از نظر ویتامین ب۶ شامل :جگر، ماهی، جوانه‌ی گندم و زرده‌ی تخم مرغ است.

در برخی از رژیم‌های غیراصولی، مصرف روغن به طور کلی ترک می‌شود. این در حالی است که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در حفظ سلامت موها اثرگذار است.

اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن سویا، روغن کانولا و روغن ماهی و اسید چرب امگا ۶ در روغن ذرت، روغن آفتابگردان و روغن کانولا به مقادیر زیاد وجود دارد.

مصرف به‌اندازه‌ی این روغن‌ها را در نظر داشته باشید.

جلوگیری از ریزش مو با کاهش استرس

یکی از محل‌های نمایانگر استرس، موهای شما هستند. اگر در زندگی خود حجم زیادی از استرس را تجربه می‌کنید، بدانید که سلامت موهای شما در خطر است. در این شرایط شکنندگی موهای شما افزایش خواهد یافت، تارهای موی شما نازک خواهد شد و فعالیت فولیکول‌های مو برای ساخت تارهای موی جدید دچار اختلالاتی خواهد شد.

پس مدیریت استرس در جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارد. برای کاهش استرس‌های خود می‌توانید از دوستان، خانواده، مشاوران روانشناس یا کلاس‌های آموزشی مدیریت استرس استفاده کنید.

یکی از بیماریهای روانپزشکی که می‌تواند باعث ریزش موها شود، تریکوتیلومانیا یا اختلال وسواسی موکنی است. در این بیماری فرد به طور غیرارادی اقدام به کندن موهای سر و صورت خود می‌کند. استرس یکی از مهمترین عوامل تشدید و حتی ایجاد این بیماری است.

لیست داروهای خود را بررسی کنید

ریزش مو می‌تواند یک عارضه‌ی دارویی باشد. داروهای ضد سرطان یا همان داروهای شیمی درمانی از معرو‌ف‌ترین داروهایی هستند که باعث ریزش مو می‌شوند. این داروها سلول‌های سریع‌التقسیم را مهار می‌کنند که شامل سلول‌های سرطانی و همچنین سلول‌های فولیکول مو می‌شود. بعد از قطع مصرف این داروها، ریزش مو متوقف شده و موهای شما دوباره رشد می‌کنند.

روش درمانی دیگری که در سرطان استفاده می‌شود و می‌تواند موجب ریزش موها شود، روش پرتودرمانی است که ریزش موی ناشی از آن هم موقتی است.

به جز داروهای شیمی درمانی، تعداد زیادی از داروهای دیگر هم می‌توانند باعث ریزش مو شوند.

پس برای جلوگیری از ریزش مو باید نگاهی به لیست داروهای مصرفی خود بیندازید.

همانند داروهای شیمی‌درمانی، ریزش موی ناشی از داروهای دیگر هم موقتی است و بعد از قطع مصرف دارو برطرف می‌شود.

توجه داشته باشید که عوارض جانبی داروها در افراد مختلف متفاوت است. یعنی ممکن است دارویی در شما باعث ریزش مو شود ولی در افراد دیگر چنین تاثیری نداشته باشد.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x