آیا داشتن مو در نوک سینه زنان طبیعی است ؟

علت مو در آوردن نوک سینه چیست؟

 

رویش مو روی هاله قهوه ای پستان امری عادی و طبیعی است و به دلایل متعددی بروز می کند. چند دلیل رایج زمینه ای که می تواند منجر به رشد موهای نوک پستان شود و شیوع آن را در بین بانوان توجیه می کند، عبارتند از:

تغییرات هورمونی

 

نوسانات هورمونی می تواند با علائم مختلفی از جمله تیره شدن موهای نوک سینه همراه باشد. این نشانه ها بیشتر در دورانی مانند بارداری و یائسگی مشاهده می شود که تغییرات هورمونی چشمگیر هستند. در سنین بین 20 تا 30 سالگی نیز تغییرات هورمونی اندکی رخ می دهد که می تواند منجر به تغییراتی در موها شود.

افزایش هورمون های مردانه

 

تولید سطح بالای آندروژن‌ها، مانند هورمون تستوسترون که معمولاً در مردان فراوان‌تر است، می‌تواند در کنار نشانه های دیگر، باعث بروز علائم مختلفی از جمله مو در آوردن نوک سینه شود.

 

برخی از این نشانه ها عبارتند از:

 

• چرب شدن پوست یا آکنه


• عدم وجود دوره های قاعدگی که در پزشکی به آن آمنوره می گویند


• افزایش توده عضلانی اسکلتی


• طاسی با الگوی مردانه، که شامل ریزش موی سر می شود
سطح هورمونهای خون را می توان با مراجعه به پزشک و آزمایش خون مورد بررسی قرار داد.

داروها

 

رشد غیرعادی مو می تواند در اثر مصرف برخی داروها مانند تستوسترون، گلوکوکورتیکواستروئیدها و برخی از سرکوب کننده های ایمنی رخ دهد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک از علل رویش مو در نوک سینه

سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

عدم تعادل هورمون های تولید مثل عامل سندرم تخمدان پلی کیستیک است که با عوارض جانبی متعددی از جمله ناباروری، بی نظمی قاعدگی، کیست تخمدان و رشد بیش از حد مو در مناطقی مانند نوک پستان که بیشتر در آقایان دیده می شود، بروز می کند. تخمین زده می شود که از هر 10 خانم در سنین باروری 1 نفر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند.

کوتاه کردن موهای نوک پستان

 

کوتاه کردن موهای نوک پستان ممکن است برای کاهش ظاهر آن کافی باشد. برای این کار قیچی کوچکی مناسب است و موها را می توان نزدیک پوست کوتاه کرد. انجام این کار با دقت و با جلوگیری از درگیر شدن پوست ضروری است.در صورت رشد موها ، پیرایش به طور مرتب انجام شود.

سندرم کوشینگ

 

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح بالای کورتیزول، عامل سندرم کوشینگ است. کورتیزول یک هورمون گلوکوکورتیکواستروئیدی یا کورتون که به شمار می آید و در صورتی افزایش می یابد که فرد داروهای کورتونی مصرف کند یا مبتلا به تومور ریه، غدد فوق کلیوی یا مغز غیر از هیپوفیز باشد.

برخی از علائم سندرم کوشینگ شبیه به تخمدان پلی کیستیک بوده و در افزایش رشد مو و چرخه قاعدگی غیرطبیعی در بانوان مبتلا به این سندرم در کنار چندین علامت و نشانه دیگر به چشم می خورد.

اپیلاسیون

 

اپیلاسیون گزینه مناسبی برای رفع مو است، هرچند احتمالاً دردناک باشد. سالن های زیبایی بهترین مکان برای دریافت این نوع درمان است، زیرا انجام این کار در خانه ممکن است باعث آسیب به پوست شود. در این روش امکان عفونت و رشد دوباره موهای زائد وجود دارد.

لیزر موهای زاید

لیزر موهای زائد

 

این روش های درمانی رایج می تواند به کاهش رشد مو کمک کند و برای مدتی رشد مو را کند یا حتی از رشد مجدد جلوگیری کند. با این حال، آنها می توانند دردناک نیز باشند.
درمان با لیزر گرانترین گزینه است، زیرا لازم است توسط یک پزشک زیبایی انجام شود.

درمان هورمونی

 

اگر عدم تعادل هورمونی علت رشد موهای نوک سینه ها باشد، پزشک ممکن است برای بهبود تعادل هورمونی، یک داروی درمانی را تجویز کند.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

2 1 رای
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x