با فواید و مضرات دارچین آشنا شوید

دارچین یکی از ادویه‌های بسیار خوشبو و خوش‌طعم است. انسان‌ها در سرتاسر دنیا، به دلیل خواص درمانی متعدد، از هزاران سال پیش برای این ادویه ارزش زیادی قائل بوده‌اند. امروزه مصرف دارچین به شکل‌های مختلف از جمله دمنوش و چای دارچین، ترکیب دارچین و عسل، عرق دارچین و… برای بهره‌مند شدن از خواص درمانی این ادویه رایج است. در طب سنتی برای دارچین خواص بسیار زیادی از کمک به لاغری و درمان تنگی نفس گرفته تا کاهش فشار و قند خون و کنترل دیابت و کم کاری تیروئید مطرح می‌شود.

اما باید دید از نظر علمی دارچین چه خواصی دارد. علم مدرن بسیاری از خواص دارچین را که انسان‌ها برای سال‌های متمادی از آن آگاه بوده‌اند، تایید می‌کند. اگر دوست دارید بدانید مهم‌ترین خواص دارچین چیست با ما همراه باشید.

خواص دارچین

فواید دارچین

 

سرشار از آنتی‌اکسیدان است

 

آنتی‌اکسیدان از بدن ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. دارچین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی مثل پلی‌فنل است.


در تحقیقی که روی ۲۶ ادویه انجام شد، دارچین با داشتن بیشترین میزان آنتی‌اکسیدان در صدر جدول قرار گرفت و حتی از سوپرفودهای دیگری مثل سیر و پونه‌ی کوهی (ارگانو) هم جلو زد.

خواص ضدالتهابی دارد

 

التهاب در بدن بسیار مهم است چرا که به بدن در مبارزه با عفونت و ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند.اما وقتی التهاب مزمن می‌شود و علیه بافت‌های خود بدن عمل می‌کند، ممکن است خطرناک و مشکل‌ساز شود.

برای حل این مشکل می‌توان از خواص دارچین بهره‌مند شد. تحقیقات نشان داده است این ادویه و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن، خواص ضدالتهابی دارند. خواص ضدالتهابی دارچین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد.

می‌تواند خطر بیماری قلبی را کم کند

 

دارچین می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را که رایج‌ترین علت مرگ زودرس در دنیاست کاهش دهد.


طبق تحقیقات مصرف ۱ گرم یا حدود نصف قاشق چای‌خوری پودر دارچین در روز می‌تواند برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، مفید باشد؛ این میزان باعث کاهش سطح کلسترول تام، کلسترول «بد» LDL و و تری‌گلیسرید می‌شود، در حالی که سطح کلسترول «خوب» HDL پایدار خواهد ماند.


یک تحقیق بزرگ جدیدتر نشان داد که مصرف تنها ۱۲۰ میلی‌گرم دارچین در روز می‌تواند همین تاثیر را روی بدن بگذارد. در این تحقیق دارچین حتی باعث افزایش میزان کلسترول «خوب» HDL هم شد.


همچنین تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شده، نشان داده است که مصرف دارچین می‌تواند باعث کاهش فشار خون شود. تمام این فواید دارچین در کنار هم می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.

می‌تواند حساسیت به هورمون انسولین را بهبود دهد

 

انسولین یکی از مهم‌ترین هورمون‌های بدن است که متابولیسم و مصرف انرژی بدن را تنظیم می‌کند. انسولین همچنین برای انتقال قند خون به سلول‌ها بسیار ضروری است.

اما مشکل اینجاست که بدن خیلی از افراد نسبت به این هورمون مقاومت نشان می‌دهد. به این شرایط مقاومت به انسولین گفته می‌شود که می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ شود.

خبر خوب این است که دارچین می‌تواند مقاومت به انسولین را به شکل قابل توجهی کاهش دهد تا این هورمون بتواند نقش مهم خود را در بدن ایفا کند.
با افزایش حساسیت به انسولین در بدن، دارچین در واقع به پایین آوردن قند خون کمک می‌کند. در بخشی بعدی بیشتر در این باره توضیح می‌‌دهیم.

قند خون را پایین می‌آورد و خواص ضد دیابتی قوی دارد

 

بسیاری از قدیمی‌ترها دارچین را به دلیل تاثیر آن در کاهش قند خون می‌شناسند.


دارچین علاوه بر تاثیر مثبتی که در کاهش مقاومت به انسولین دارد، می‌تواند قند خون را به چند شیوه‌ی دیگر هم پایین بیاورد.
اولا، دارچین با مداخله کردن در عملکرد آنزیم‌های هضم، شکستن کربوهیدرات را در دستگاه گوارش کند می‌کند و با این کار میزان گلوکزی را که بعد از صرف غذا وارد خون می‌شود کاهش می‌دهد.


ثانیا، ترکیبی در دارچین وجود دارد که می‌تواند تاثیری مشابه انسولین روی سلول‌ها بگذارد. این ویژگی در کل دریافت گلوکز توسط سلول‌ها را افزایش می‌دهد، هرچند بسیار آهسته‌تر از خود انسولین عمل می‌کند.
تحقیقات زیادی روی انسان‌ها خاصیت ضد دیابت دارچین را تایید کرده‌اند و نشان داده‌اند دارچین می‌تواند قند خون ناشتا را بین ۱۰ تا ۲۹ درصد کاهش دهد.


دوز موثر معمولا بین ۱ الی ۶ گرم یا حدود نصف الی ۲ قاشق چای‌خوری در روز است.

می‌تواند ضد سرطان باشد

 

سرطان یک بیماری جدی است که با رشد کنترل‌نشده‌ی سلول‌ها شناخته می‌شود.


تحقیقات زیادی روی خواص دارچین برای درمان و پیشگیری از سرطان انجام شده است. در کل مطالعات آزمایشگاهی و تحقیق روی حیوانات نشان می‌دهد که عصاره‌ی دارچین می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد.


دارچین با کاهش رشد سلول‌های سرطانی و جلوگیری از تشکیل رگ‌های خونی در تومور با سرطان مقابله می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد برای سلول‌های سرطانی سمی است و باعث مرگ آن‌ها می‌شود.


تحقیقی روی موش‌های مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ نشان داد که دارچین به عنوان یک فعال‌کننده‌ی قوی آنزیم‌های سم‌زدا در روده‌ی بزرگ عمل و از رشد بیشتر سرطان جلوگیری می‌کند.


مطالعات آزمایشگاهی روی سلول‌های روده‌ی بزرگ انسان هم این یافته‌ها را تایید می‌کند. البته تایید این تاثیر روی یک انسان زنده و کامل نیاز به تحقیقات کنترل‌شده‌ی بیشتری دارد.

حفظ سلامت دندان‌ها و خوشبوکننده‌ی دهان

 

یافته‌های اخیر نشان داده‌اند که دارچین در مبارزه با باکتری‌هایی که در میکروفلورای دهان وجود دارند و باعث پوسیدگی دندان و ایجاد حفره در دندان، عفونت زبان و بوی بد دهان می‌شوند، نقش مهمی ایفا کند. روغن دارچین در مقایسه با سایر گیاه‌های تست‌شده، بیشترین توانایی را در حفظ سلامت دهان و دندان دارد و مانند یک دهان‌شویه‌ی طبیعی عمل می‌کند.


دارچین نیز مانند نعنا دهان را خوشبو می‌کند و به‌عنوان طعم‌دهنده‌ی طبیعی در تهیه‌ی آدامس‌ استفاده می‌شود. دارچین با از بین بردن باکتری‌های دهان بوی بد دهان را از بین می‌برد و به همین خاطر از قدیم پودر دارچین برای بهداشت دهان و دندان تجویز می‌شده است.


روغن دارچین به‌خاطر بوی خوش و خاصیت ضد عفونی‌کنندگی‌اش در تهیه‌ی محصولات بهداشتی‌ای مانند شامپو و نرم‌کننده‌ نیز استفاده می‌شود.

دارچین در دوران بارداری

 

در دوران باستان از دارچین برای سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرفته و عنوان می شده باعث نقص در جنین می شود، همچنین باعث درد زایمان زود هنگام و باز شدن دریچه رحم می شود.

 

افزایش ضربان قلب


مصرف زیاد دارچین موجب افزایش ضربان قلب می شود به همین خاطر برای افرادی که مشکلات قلبی دارند خطرناک است.

تداخل با آنتی بیوتیک


دارچین چون خاصیت آنتی بیوتیکی دارد به همین دلیل اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، خوردن دارچین موجب دو برابر شدن دوز آن می شود به همین دلیل توصیه نمی شود

 

مضر برای افراد گرم مزاج


دارچین به علت طبع گرم، می تواند در افراد گرم مزاج با عوارضی چون: خارش بدن، گر گرفتگی، خارش گوش، خشکی پوست، خارش گلو و گوش همراه باشد

رقیق کننده خون

 

از خواص دارچین می توان به خاصیت رقیق کننده خون اشاره کرد به همین دلیل افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند نباید دارچین مصرف کنند

مضر برای افراد دیابتی


مصرف زیاد دارچین می تواند باعث کاهش شدید قند خون شود.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

3 1 رای
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x