هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه ای در طب سنتی است و میتوان بسیاری از بیماری ها را با آن درمان کرد. تاریخ استفاده از هل به حداقل 4000 سال پیش برمی گردد و هل سبز یکی از قدیمی ترین ادویه جات در جهان است و در مصر باستان برای خواص دارویی اش استفاده می شد و رومی ها و یونانی ها از این ادویه برای عطر و بوی آن استفاده می کردند ؛ وایکینگ ها آن را در طی سفرهایشان کشف کردند و به اسکاندیناویا آورند.

خواص هل برای سلامتی بدن

 

هل به بهبود سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها مانند سرطان کمک می‌کند. علاوه بر این در درمان دیابت و مدیریت افسردگی اثرگذار است. در ادامه خواص هل برای سلامتی بدن آورده شده است.

سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد

 

بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی هندی هل نه تنها به طعم‌دار کردن خوردنی‌های مختلف کمک می‌کند، بلکه در بهبود سلامت دستگاه گوارش هم مفید است. این ادویه سوخت‌وساز بدن را تحریک می‌کند، چون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. هل همچنین از سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش از جمله رفلاکس معده، سوزش سرمعده، اسهال و… پیشگیری می‌کند.

هل و سلامت قلب

سلامت قلب را افزایش می‌دهد


افزایش قلب سلامت را هم می‌توانیم در لیست خواص هل قرار دهیم. هل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای قلب مفید است. این ادویه همچنین فیبر دارد. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و سلامت قلب را بهبود دهد.


هل همچنین می‌تواند سطح فشار خون را پایین بیاورد که این موضوع در افزایش سلامت قلب اثرگذار است. به یک فنجان آب هلو یک قاشق چای‌خوری گشنیز و نوک قاشق چای‌خوری هل اضافه کنید و آن را بنوشید. این نوشیدنی برای سلامتی قلب مفید است. به نظر می‌رسد هل سیاه برای سلامت قلب بهتر است. یک مطالعه روی بیماران مبتلا به بیماری ایسکمیک قلبی به این نتیجه رسید که مصرف هل سیاه به بهبود بیماری آن‌ها کمک کرد.

به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

 

نشان داده شده که هل یک ترکیب طبیعی برای درمان سرطان به شمار می‌رود. بعضی از مطالعات حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان از این ادویه برای پیشگیری و به تأخیر انداختن شکل‌گیری سرطان استفاده کرد. یک مطالعه‌ی عربی نشان داد که پودر هل بروز تومور را کاهش داد.

علاوه بر این هل التهاب را کاهش می‌دهد که این موضوع در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها اثرگذار است. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که هل به درمان سرطان معده کمک می‌کند. در یک مطالعه‌ی حیوانی نشان داده شد که این ادویه اثر مثبتی روی سرطان روده‌ی بزرگ می‌گذارد.

خواص ادرارآور دارد

 

هل حاوی خواص ادرارآور است که این موضوع می‌تواند برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا، نارسایی قلبی و صرع مفید باشد.

 

با افسردگی مبارزه می‌کند

 

بر اساس نتایج یک مطالعه هل می‌تواند به افراد در مدیریت افسردگی کمک کند. مقداری آب بجوشانید و پودر چند دانه هل را به آن اضافه کنید. دمنوش به دست آمده را هر روز میل کنید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، این دمنوش را به‌طور منظم مصرف کنید.

در مبارزه با آسم مفید است


هل نقش مهمی در مبارزه با علائم آسم از جمله خس‌خس، سرفه، تنگی نفس و احساس گرفتگی در قفسه‌ی سینه دارد. این ادویه از طریق بهبود جریان خون در ریه‌ها تنفس را آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این هل از طریق تسکین غشای مخاطی با التهاب مرتبط با آسم مبارزه می‌کند. یک مطالعه به این نتیجه رسید که هل سبز می‌تواند در درمان آسم، برونشیت و سایر مشکلات تنفسی اثرگذار باشد.

سطح فشار خون را پایین می‌آورد

 

یک مطالعه‌ی هندی به این نتیجه رسید که هل به‌طرز اثربخشی فشار خون را کاهش می‌دهد. می‌توانید از هل در تهیه‌ی سوپ‌ها و خورش‌های مختلف استفاده کرده و از این طریق سطح فشار خون خود را کنترل کنید.

سلامت جنسی را بهبود می‌بخشد

 

هل افرودیازیک است؛ این یعنی باعث افزایش میل جنسی می‌شود. این ادویه سرشار از ترکیبی به نام سینئول است. مقدار کمی از پودر هل می‌تواند به ترشح محرک‌های عصبی کمک کند. بعضی از گزارش‌ها عنوان می‌کنند که هل می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی اثرگذار باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

سلامت پوست را بهبود می‌دهد

 

یکی از خواص هل این است که می‌تواند به شما پوستی صاف هدیه ‌دهد. روغن اسانسی هل در برطرف کردن مشکلات پوستی مفید است و به همین علت رنگ پوست را یک‌دست می‌‌کند. همچنین می‌توانید از محصولات مراقبت از پوست که حاوی روغن اسانسی هل هستند استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری پودر هل و عسل را با هم ترکیب کرده و از آن به‌عنوان ماسک صورت استفاده کنید.

جریان خون را بهبود می‌دهد

 

هل حاوی ویتامین C است که یک آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌رود. این ویتامین جریان خون را در کل بدن بهبود می‌دهد‌. ترکیبات مغذی موجود در این ادویه هم می‌توانند در افزایش جریان خون اثرگذار باشند. بهبود جریان خون می‌تواند در افزایش سلامت پوست مفید باشد.

سلامت مو را بهبود می‌بخشد

 

افزایش سلامت کف سر به داشتن موهای زیباتر و مستحکم‌تر کمک می‌کند. هل ریشه‌های مو را مستحکم کرده و موها را درخشان می‌کند.

مضرات هل چیست

عوارض جانبی هل

 

در بالا خواص هل را بررسی کردیم. حالت نوبت به معرفی عوارض جانبی هل می‌رسد. در ادامه به عوارض جانبی احتمالی هل اشاره کرده‌ایم.

 

۱. مضر برای زنان باردار و شیرده


معمولا مصرف هل به مقدار متعادل بی‌خطر تلقی می‌شود؛ با این حال مصرف این ادویه به‌عنوان دارو ممکن است اثرات نامطلوبی را به دنبال داشته باشد. اگر باردار یا شیرده هستید، قبل از مصرف هل با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری سلامتی شما را تهدید نمی‌کند.

 

۲. مضر برای افراد مبتلا به کیسه‌ی سنگ صفرا


اگر به سنگ کیسه‌ی صفرا مبتلا هستید، از مصرف هل خودداری کنید. دانه‌ی هل به‌عنوان محرک سنگ کیسه‌ی صفرا شناخته می‌شود.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x