با مراقبت های بعد از درمان HPV آشنا شوید

زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها کم خطر و برخی دیگر پرخطر هستند و می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند. معمولا تیپ های ۱۶ و ۱۸ این ویروس جزء انواع زگیل تناسلی کشنده به حساب می آیند.


ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم و مرگ زنان در صورت ابتلا به این تیپها بالا است. اما با شناسایی به موقع ویروس اچ پی وی می توان خطر مرگ در اثر این ویروس را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

راه های انتقال ویروس

 

ویروس زگیل تناسلی می‌تواند از راه تماس پوستی با واژن یا برقراری رابطه جنسی دهانی منتقل شود؛ یعنی راه‌های انتقال این ویروس شامل موارد زیر است:

 

• تماس آلت جنسی با واژن

• تماس آلت جنسی با مقعد

• تماس دستگاه تناسلی با دهان

 

اگر نگران انتقال این ویروس به شریک جنسیتان هستید؛ می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت، از کاندوم یا کاندوم دهانی استفاده کنید. پس از مطلع کردن همسرتان، تصمیم برقراری رابطه جنسی به هر دو نفرتان بستگی خواهد داشت. از آن‌جایی که معمولا این بیماری مسری است؛ ممکن است ترجیح دهید ابتدا این بیماری را درمان کنید.


ممکن است متخصص پوست به شما توصیه کند که زگیل‌ها را فریز کنید ( روش کرایوتراپی ) یا تا زمان نابودی کامل زگیل‌ها، کرم تجویزشده او را به طور منظم روی آن‌ها بمالید. احتمال دارد پزشک برای درمان زگیل‌های تناسلی حادتر برای نابودی بافت این زگیل‌ها، استفاده از تری‌کلرواستیک‌اسید یا پودوفیلین (مایعی که زگیل‌ها را از بین می‌برد) را تجویز کند.


در برخی از این روش‌های درمانی باید در بازه‌های زمانی مشخص‌شده به پزشک خود مراجعه کنید.


اگر بدون هیچ نشانه و علامتی به ویروس زگیل تناسلی مبتلا شوید؛ هم‌چنان احتمال دارد این عفونت را به همسرتان انتقال دهید. دوباره باید ذکر کنیم که حدود ۹۰% بیماران مبتلا به زگیل تناسلی خود به‌ خود بهبود می‌یابند و مبتلا به سرطان هم نمی‌شوند. در نتیجه خیلی کم پیش می‌آید که ابتلا به این ویروس بتواند تاثیر بدی روی سلامت همسرتان بگذارد.


ممکن است برخی افراد نگران این باشند که ویروس زگیل تناسلی را به شریک جنسی خود انتقال دهند و شریک جنسیشان نیز دوباره این ویروس را به خود شخص انتقال دهد و این روند تبادل ویروس ادامه یابد. لازم نیست نگران باشید: اگر یک بار به این ویروس مبتلا شوید، دیگر به آن مبتلا نخواهید شد.


البته باید این نکته را به خاطر بسپارید که از آن‌جایی که ویروس زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد؛ ممکن است بعدها به نوع دیگری از این ویروس مبتلا شوید.

راه های انتقال زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

 

سیستم ایمنی بدن تنها راه از بین رفتن ویروس پاپیلومای انسانی است. زائده هایی که این ویروس ایجاد می کند و زگیل نامیده می شوند را می توان با استفاده از روشهای درمانی زیر بهبود بخشید:

• کرایو تراپی (منجمد کردن)

• لیزر زگیل تناسلی

پلاسما تراپی زگیل تناسلی

• سوزاندن زگیل تناسلی

• پمادها یا محلول های شیمایی مخصوص

• جراحی و برداشتن زگیل های خیلی بزرگ

• پزشک با توجه به تعداد، اندازه و محل زگیل تصمیم می گیرد که چه روشی برای درمان زگیل تناسلی تان بهتر است.

مراقبت های بعد از برداشتن زگیل برای جلوگیری از برگشت زگیل بعد از درمان

 

همانطوری که بیان کردیم اگر می خواهید برگشت زگیل بعد از درمان برای شما رخ ندهد باید مراقبت های ویژه ای را بعد از لیزر زگیل تناسلی انجام دهید .


۱. شما بعد از اینکه از لیزر استفاده کردید باید بعد از آن روزانه دو بار از پماد آنتی بیوتیک استفاده کنید. بعد از اینکه دو هفته از برداشتن زگیل بگذرد می توانید از کرم های ترمیم استفاده نمایید تا زخم زگیل شما از بین برود.


۲. مناطقی در بدن که مرطوب هستند و شما از لیزر برای برداشت زگیل در آن مناطق استفاده کرده اید را خشک نگه دارید، چرا که مرطوب بودن این مناطق موجب جذب عفونت می شود.به طور کلی باید بدانید استفاده کردن از لیزر برای برداشتن لیزر نیاز چندانی به مراقبت ندارد و اگر فقط این چند نکته را رعایت کنید برگشت زگیل بعد از درمان برای شما رخ نمی دهد.

توصیه های مهم برای عدم برگشت زگیل بعد از درمان

 

اگر شما زگیل را درمان کرده اید و یا می خواهید درمان کنید باید برخی از توصیه های مهم که موجب می گردد برگشت زگیل بعد از درمان برای شما رخ ندهد را انجام دهید. در ادامه برخی از این توصیه ها را بیان می کنیم تا بیشتر مراقب باشید.


1. بسیاری از افراد به بیماری زگیل مبتلا هستند و آن را درمان می کنند، اگر می خواهید برگشت زگیل بعد از درمان را تجربه نکنید باید دقت داشته باشید که با افراد دیگری که دچار این بیماری هستند ارتباط برقرار نکنید تا باری دیگر دچار این بیماری نشوید.


2. در برخی از نقاط بدن که دارای زگیل می باشد امکان برگشت زگیل بعد از درمان وجود دارد. یکی از این نقاط اندام تناسلی خانم ها و آقایان می باشد، زگیل در این ناحیه بسیار دردناک می باشد و اگر مراقبت های جنسی را انجام ندهند بار دیگر به این بیماری دچار می شوند، در نتیجه باید مراقب روابط جنسی خود باشند و از کاندوم استفاده کنند. هرچند که کاندوم به طور کامل از بروز زگیل تناسیلی جلوگیری نمی کند اما تا حد زیادی ریسک ابتلا به زگیل تناسلی را در سر آلت تناسلی مردان و داخل واژن بانوان را کاهش می دهد.


3. افرادی که نمی خواهند با برگشت زگیل بعد از درمان مواجه شوند باید بدانند که سیگار را ترک کنند، چرا که سیگار یکی از عوامل مهم برگشت زگیل می باشد.


4. خانم هایی که دچار زگیل تناسلی می شوند باید به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر بدهند.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x