نشانه های کمبود امگا3 در کودکان چیست؟

با توجه به ضروری بودن مصرف مکمل امگا3 در کودکان قصد داریم درباره نشانه های کمبود امگا3 در کودکان توضیح دهیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

امگا 3 چیست؟

 

امگا 3 از جمله اسیدهای چرب است که برای بسیاری جنبه های سلامتی از جمله رشد جنین، عملکرد مغز، سلامت قلب و ایمنی بدن ضروری می باشد.

بدن اسیدهای چرب ضروری را نیز جذب می کنند زیرا نمی تواند به تنهایی آنها را تولید کند و نیاز به دریافت آنها از مواد غذایی دارد.
سه نوع اصلی امگا 3 عبارتند از: آلفا لینولنیک اسید(ALA) ، اسید ایکوزاپنتائنوئیک (EPA) و اسید داکوزهگزانوئیک (DHA)
ALA در انواع غذاهای گیاهی از جمله روغن های گیاهی، آجیل، دانه ها و سبزیجات خاصی وجود دارد. با این حال، این چربی در بدن شما فعال نیست و بدن شما فقط به مقدار بسیار کمی آن را به فرم های فعال مانند DHA و EPA تبدیل می کند.

همچنین، EPAو DHA به طور طبیعی در ماهی های چرب مانند سالمون، ماهی قزل آلا و ماهی تن مشاهده می شود و در مکمل ها به طور گسترده ای موجود است.

در حالی که در بسیاری از انواع مکمل های امگا 3 وجود دارد، در برخی از آنها مثل روغن ماهی، روغن کرلی و روغن جلبک رایج ترند.

امگا 3 برای بچه ها مفید است

 

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که مکمل های امگا 3 فواید زیادی برای کودکان دارند.

 

ممکن است علائم ADHD را بهبود بخشد

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) یک بیماری شایع است که با علائمی مانند بیش فعالی، تکانشگری و مشکل در تمرکز مرتبط می باشد.

بررسی 16 مطالعه نشان می دهد که اسیدهای چرب امگا 3 حافظه، توجه، یادگیری، تحریک پذیری و بیش فعالی را بهبود می بخشد، که همه این موارد غالباً تحت تأثیر ADHD قرار دارند.

یک مطالعه 16 هفته ای روی 79 پسربچه نشان داد که مصرف 1.300 میلی گرم امگا 3 در روز باعث بهبود توجه در آن ها می شود.

از این گذشته، یک بررسی بزرگ از 52 مطالعه نتیجه گرفت که اصلاحات رژیم غذایی و مکمل های روغن ماهی دو روش بسیار امیدوار کننده برای کاهش علائم ADHD در کودکان بودند.

خواص و فواید امگا ۳ برای کودکان


پیش از آنکه کمبود امگا ۳ در کودکان را بررسی کنیم، ابتدا اشاره‌ای به فواید این ترکیب مغذی برای اطفال خواهیم داشت. بر اساس مطالعات فواید امگا ۳ برای کودکان به شرح زیر است:

 

می تواند آسم را کاهش دهد


آسم یک بیماری مزمن است که کودکان و بزرگسالان را درگیر می کند و باعث علائمی مانند درد قفسه سینه، مشکلات تنفسی، سرفه و خس خس می شود.برخی مطالعات نشان داده اند که مکمل های اسید چرب امگا 3 به تسکین این علائم کمک می کند.
به عنوان مثال ، یک مطالعه 10 ماهه روی 29 کودک ذکر کرد که مصرف یک کپسول روغن ماهی حاوی 120 میلی گرم DHA ترکیبی و EPA روزانه به کاهش علائم آسم کمک می کند.


یک مطالعه دیگر روی 135 کودک، مصرف میزان بیشتری از اسیدهای چرب امگا 3 را با کاهش علائم آسم ناشی از آلودگی هوا در داخل بدن مرتبط دانسته است.
مطالعات دیگر، ارتباط احتمالی بین اسیدهای چرب امگا 3 و خطر ابتلا به آسم در کودکان را نشان می دهد.

کاهش علائم بیش فعالی با مصرف امگا3


ADHD بیماری است که در توجه و تمرکز اختلال ایجاد کرده و با بیش فعالی همراه است. نتایج بسیاری از تحقیقات گویای آن بوده است که مصرف قرص امگا ۳ می‌تواند علائم ADHD در کودکان را کاهش دهد.

در این صورت کودکان قدرت توجه، تمرکز و حافظه بهتری داشته و در نتیجه کمتر با مشکلات یادگیری مواجه خواهند شد. بنابراین کمبود امگا ۳ در کودکان را باید جدی گرفت.

بهبود عملکرد مغز

 

مصرف امگا ۳ در حد کافی در رژیم غذایی می‌تواند عملکرد مغز در کودکان را بهبود بخشیده و کمک کند تا حافظه و قدرت یادگیری بهتری داشته باشند.

همچنین با مصرف امگا ۳ ممکن است کودک از لحاظ رفتاری و خلق و خو نیز عملکرد بهتری از خود نشان دهد. بررسی چندین مطالعه نیز نشان داده است که اسیدهای چرب امگا سه از افسردگی و اختلالات خلقی در کودکان پیشگیری به عمل می‌آورند.

نشانه های کمبود امگا ۳ در کودکان

 

اگر حداقل ۲ بار در هفته از ماهی در رژیم غذایی کودک خود استفاده نمی‌کنید، بعید نیست که فرزند شما با کمبود امگا ۳ در بدن خود مواجه باشد.

 

در این صورت ممکن است علائم زیر مشاهده شود:

 

اختلالات مربوط به پوست، مو و ناخن: در این حالت شاید کودک با خشکی پوست، شکنندگی موها و نازک شدن ناخن‌ها روبرو شود. بثورات پوستی و شوره سر نیز می‌توانند از علائم کمبود امگا سه در بدن باشند.


احساس خستگی و داشتن اختلالات مربوط به خواب


کمبود تمرکز و توجه، اختلال در حافظه، تحریک پذیری عصبی و اضطراب


درد مفاصل و گرفتگی عضلات پا: امگا سه دارای خاصیت ضد التهابی است و مصرف آن ممکن است در پیشگیری و درمان مشکلات مفصلی موثر باشد. البته این مورد بیشتر برای بزرگسالان کارایی دارد.


کاهش علائم آلرژی، آسم و اگزما


جمع شدن جرم زیاد در گوش


اختلالات مربوط به بینایی و خشکی چشم


بنابراین عوارض کمبود امگا سه در کودکان با هر یک از نشانه‌های ذکر شده در بالا می‌تواند همراه باشد. از آنجایی‌که امگا ۳ می‌تواند در کنترل سطح کلسترول در بدن موثر باشد، بزرگسالان مبتلا به مشکلات قلبی نیز به تامین این ترکیب مغذی برای بدن خود باید توجه لازم را داشته باشند.

مصرف مکمل امگا3 چه فوایدی برای کودکان دارد

عوارض جانبی احتمالی

 

عوارض جانبی مکمل های امگا 3 مانند روغن ماهی به طور کلی بسیار خفیف است. رایج ترین آنها عبارتند از:

 

• بوی بد دهان

• احساس ناخوشایند بعد از غذا خوردن

• سردرد

• سوزش سر دل

• ناراحتی معده

• حالت تهوع

• اسهال

 

اطمینان حاصل کنید که کودک شما به میزان دوز توصیه شده از امگا 3 مصرف می کند تا خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش دهید. شما همچنین می توانید مصرف آنها را با دوز کمتری شروع کنید و به تدریج افزایش دهید تا تحمل آن را در بدن ارزیابی کنید.
افرادی که به ماهی یا صدف حساسیت دارند باید ازمصرف روغن ماهی و سایر مکمل های مبتنی بر ماهی مانند روغن کبد ماهی و روغن کریل خودداری کنند.
درعوض ، سایر غذاها یا مکمل های سرشار از امگا 3 مانند روغن بذر کتان یا روغن جلبک را انتخاب کنید.

دوز مناسب برای کودکان

 

نیاز روزانه به امگا 3 به سن و جنس بستگی دارد. اگر از مکمل ها استفاده می کنید، بهتر است دستورالعمل های موجود در بسته را دنبال کنید.
قابل ذکر است، ALA تنها اسید چرب امگا 3 با دستورالعمل دوز خاص است.


مصرف روزانه توصیه شده برای ALA در کودکان عبارتند از:


0- 12 ماه: 0.5 گرم


1-3 سال: 0.7 گرم


4-8 سال: 0.9 گرم


دختران 9-13 سال: 1.0 گرم


پسران 9-13 سال: 1.2 گرم


دختران 14-18 سال: 1.1 گرم


پسران 14-18 سال: 1.6 گرم

 

ماهی های چرب، آجیل، دانه ها و روغن های گیاهی همه منابع عالی امگا 3 هستند که می توانید برای تقویت میزان مصرف آنها به راحتی به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید.

اگر کودک شما به طور مرتب ماهی یا غذاهای پرمصرف اسیدهای چرب امگا 3 مصرف نمی کند، مکمل ها را در نظر بگیرید.


به طور کلی، اکثر مطالعات نشان می دهد که 120-1300 میلی گرم از DHA ترکیبی و EPA در روز برای کودکان مفید است.


با این وجود، برای جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی، بهتر است قبل از شروع مصرف آن ها، با یک متخصص بهداشت و درمان قابل اعتماد مشورت کنید.

 

اسیدهای چرب امگا 3 برای حفظ سلامت کلی کودک مهم هستند.
امگا 3 به ویژه برای سلامت مغز بچه ها مفید است. همچنين ممكن است به كيفيت خواب كمك كرده و علائم اختلال ADHD و آسم را کاهش دهد.


تهیه مقدار زیادی غذای پر از امگا 3 می تواند به تأمین نیازهای روزانه کودک کمک کند. اگر مکمل ها را انتخاب می کنید، بهتر است برای اطمینان از دوز مناسب، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

کلام آخر


کمبود امگا 3 وضعیتی است که در آن بدن شما به اندازه کافی چربی امگا 3 ندارد. این کمبود معمولاً به دلیل عدم مصرف کافی منابع غذایی امگا 3 در طولانی مدت ایجاد شود.


به عنوان مثال، کمبود امگا 3 ممکن است منجر به خشکی و تحریک پوست، ریزش مو، افسردگی، مشکلات بینایی و التهاب و درد مفاصل شود.


بهترین راه برای تقویت وضعیت امگا 3 افزایش میزان دریافت آن از رژیم غذایی است. ماهی های چرب و غذاهای دریایی سرشار از چربی های امگا 3 DHA و EPA هستند، در حالی که برخی از روغن های گیاهی حاوی ALA هستند. چربی های امگا 3 را می توانید از مکمل های ساخته شده با ماهی نیز دریافت کنید.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x