اسکراب چیست و چگونه باید آن را انجام داد؟


برای این که پوست بدن شادابی و تازگی خود را حفظ کند، لازم است که سلول‌های مرده از لایه‌های رویی برداشته شوند و سلول‌های جدید و شاداب در سطح پوست باقی بمانند. در این زمان است که پوست درخشان و شفاف به نظر می‌رسد و سلامت خود را به خوبی نمایان می‌کند.

یکی از روش‌های لایه برداری پوست استفاده از اسکراب بدن و اسکراب صورت است. شاید برایتان سؤال باشد که اسکراب چیست؟ در اصل اسکراب لایه بردار و ترکیبی از مواد مختلف با دانه‌های ریز یا گرانول‌هایی است که کمی ساختار آن را زبرتر می‌کند تا بتواند اضافات پوستی را به راحتی از روی پوست جدا کند.

البته اگر دانه‌ها درشت باشند می‌توانند پوست را دچار التهاب و آسیب کند. درست مانند سفیدآب که در زمان‌های قدیم برای لایه برداری پوست بدن در حین حمام کردن استفاده می‌شد.

اسکراب کردن بدن

لایه برداری پوست با استفاده از اسکراب


سلول‌های مرده پوست، چربی‌های طبیعی بدن، استفاده از لوازم آرایشی و گرد و غبار و ذرات آلوده در هوا می‌توانند منافذ پوست شما را ببندند. با استفاده از لایه برداری، می‌توانید همه این ذرات را پاک کنید و باعث شوید که پوست روشن‌تر و شفاف‌تر به نظر برید و احساس تمیزی بیشتری داشته باشید.

پوست ما مدام در چرخه تجدید سلول‌ها وجود دارد، سلول‌های تازه و جدید ساخته می‌شوند و جایگزین سلول‌های قدیمی و مرده می‌گردند. با استفاده از عمل لایه برداری، از طریق پاک کردن لایه رویی پوست که حاوی سلول‌های مرده است و ظاهر کردن لایه جدید پوست که در زیر آنها قرار دارد، فرآیند جایگزینی سلول‌ها بهتر انجام می‌شود.

با کمک لایه برداری پوست، آلودگی و باقی مانده سلول‌های مرده تمیز و سلول‌های جدید آزاد می‌شوند. در نتیجه این عمل، مرطوب کننده‌ها بهتر جذب پوست می‌گردند. اسکراب‌ها محصولاتی هستند که در اشکال مختلف تولید می‌شوند.

این محصولات می‌توانند به شکل ژل یا کرم‌هایی باشند که دانه‌های ریز یا همان اسکراب‌ها درون آنها دیده می‌شوند و یا حالت سفت و جامدتری تری داشته باشند. تنوع این محصولات در دسته لوازم آرایشی و بهداشتی به حدی زیاد است که نمی‌توان آنها را به طور دقیق دسته‌بندی کرد.

اسکراب پوست صورت

اسکراب صورت


در این روش به زدودن سلول های مرده و آلودگی ها از منافذ پوست، برای ایجاد پوستی نرم و لطیف می پردازند.اسکراب باید درست و دقیق انجام شود، در غیر این صورت آسیب های جدی به پوست وارد می سازد.

برای اینکه نتیجه بهتری حاصل شود با پوست خود به آرامی و ملایمت رفتار کنید و بیش از اندازه از اسکراب استفاده نکنید.

مزایای اسکراب پوست


اسکراب باعث زیبایی، جوانی و درخشندگی پوست می شود.اسکراب سلول های مرده ای که روی پوست ایجاد شده اند را از پوست شما جدا کرده و با سلول های جدید جایگزین میکند.اسکراب کردن را لایه برداری از پوست نیز می نامند.

لایه ‌برداری از پوست روشی ساده است و اگر با دقت انجام شود هیچ آسیبی به پوست وارد نمی سازد.

 

پس به طور کلی می‌توان مزایای اسکراب بدن و اسکراب صورت را این‌گونه معرفی کرد:


• پوست بدن را با حذف سلول‌های مرده و ظاهر کردن سلول‌های جدید، شاداب و تازه‌تر می‌کند.
• پوست را جوان‌تر نشان می‌دهد.
• رطوبت رسانی به پوست بهتر انجام می‌شود.
• محصولات برنز کننده پوست تأثیر بیشتری می‌گذارند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اسکراب خوب تنها مخصوص به پوست صورت است و به غیر از اسکراب صورت، بدن نیازی به لایه برداری ندارد.

باید بدانید که به هیچ وجه این‌طور نیست چون جایگزین شدن سلول‌ها در هر قسمت از بدن وجود دارد که همین موضوع موجب نیاز به لایه برداری می‌شود.

لیف کشیدن بدن در حین حمام با توجه به جنس و نرمی لیف هم نوعی لایه برداری محسوب می‌شود.

استفاده از سفیدآب کاری است که از گذشته باب بوده است. برای تغذیه و احساس آرامش بیشتر پوست به سراغ اسکراب بدن و اسکراب پا بروید.

مراحل اسکراب

مراحل اسکراب


1. همیشه بهترین اسکراب را انتخاب کنید. البته این به معنای گران‌ترین نوع نیست، بلکه منظور مناسب‌ترین، برای پوست شماست. شاید مجبور شوید چند محصول مختلف را امتحان کنید تا اینکه متوجه شوید کدام برای پوست شما مناسب‌تر است، اما در نهایت این امتحان کردن‌ها، ارزشمند خواهد بود.


2. اسکراب خود را در حمام نزدیک دوش یا وان بگذارید. فقط در این صورت فراموش نمی‌کنید که از آن استفاده کنید و در نتیجه درخشش پوستتان هم حفظ خواهد شد.


3. از اسکراب فقط و فقط یک‌بار در هفته استفاده نمائید. استفاده هر روزه از آن، منجر به آسیب‌های پوستی خواهد شد، پوست شما خشک و خشن شده و اگر دارای پوستی حساس هستید قطعا نتایج بدتری حاصل می‌شود.


4. پوست خود را مرطوب کنید


5. اسکراب را به پوست بمالید و پوست خود را ماساژ دهید. کل صورت، گردن و بالای سینه‌ها را با اسکراب ماساژ دهید. از ماساژ دادن خشن جدا خودداری کنید و مراقب باشید که مواد اسکراب به اطراف چشم‌ها مالیده نشود.

نقاطی از صورت که می‌توان کمی محکم‌تر ماساژ داد: پیشانی، بینی و چانه می‌باشند
هنگام مالیدن اسکراب به بالا و بین سینه‌ها، باید محتاطانه عمل کنید زیرا پوست آن نقطه از بدن بسیار حساس و ظریف است.


6. صورت خود را خوب بشویید. مطمئن شوید که تمام مواد اسکراب از پوست شما پاک شده است؛ هنگامی که تمامی مواد کاملا شسته شود، پوستی لطیف و نرم خواهید داشت.


7. پوست خود را خشک کنید. پوست خود را با حوله‌ای نرم، در کمال ملایمت خشک کنید و با محصولاتی که روزانه برای مراقبت از پوست خود استفاده می‌کنید، ادامه دهید.

از نکات مهم

 

در استفاده از اسکراب‌ها و به طور کلی لایه بردارها زیاده‌روی نکنید. با توجه به نوع پوست شما استفاده از اسکراب لایه بردار بدن و صورت متفاوت است. ولی به طور کلی بیش از یک تا دو بار در هفته برای پوست خشک تا پوست چرب نباید از اسکراب استفاده کرد.

چرا که باعث نازک شدن پوست و التهاب آن می‌شود. پس بهتر است بگوییم اسکراب روزانه ممنوع است؛ باید اجازه بدهید تا سلول‌های جدید جایگزین شوند تا بتوانید سلول‌های مرده را از روی پوست جمع کنید! فراموش نکنید که بعد از اسکراب پوست حتماً نیاز به ضد آفتاب و کرم مرطوب‌کننده دارد.

به یاد داشته باشید که بعد از وکس، اپیلاسیون، شیو و به طور کلی اصلاح موهای زائد، از اسکراب استفاده نکنید. در این مواقع پوست حساس شده است.

اگر پوست شما حساس و خشک است بهتر است به سراغ اسکراب طبیعی برای پوست بروید و مطمئن باشید که مواد شیمیایی التهابی برای پوستتان به وجود نمی‌آورد. اسکراب‌های نمکی و شکری از رایج‌ترین درمان‌های خانگی هستند که به راحتی هم تهیه می‌شوند.

برخی دیگر از موادی که در انواع خانگی اسکراب‌ها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل عسل، قهوه، روغن زیتون و دیگر روغن‌های مرطوب کننده، بلغور جو و اسانس‌های روغنی می‌شوند.

پس اگر این مواد همین حالا درون کمک و کابینت‌های خانه شما وجود دارد، دست به کار شوید.

اسکراب شکری

اسکراب شکری


روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی است و شکر قهوه‌ای خاصیت لایه برداری دارد. روغن بادام شیرین حاوی ویتامین ای است و باعث نرم و صاف شدن پوست بدن می‌شود. یک و نیم پیمانه شکر قهوه‌ای، یک پیمانه روغن نارگیل مایع، یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و کمی گلبرگ گل رز خشک شده را با هم مخلوط کنید و درون یک ظرف شیشه‌ای تمیز نگهداری کنید.

پوست خود را با اسکراب صورت خوش عطر و مغذی نرم و صاف کنید. بلغور جو موجود در آن خاصیت ضدالتهابی دارد و برای پوست حساس و خشک مناسب است.

نصف پیمانه بلغور جو پخته نشده، نصف پیمانه شکر قهوه‌ای، یک چهارم پیمانه روغن زیتون و چند قطره اسانس روغنی موردعلاقه‌تان را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را در مکان خشک نگهداری کنید.

زمانی که می‌خواهید این اسکراب را استفاده کنید، پوستتان باید مرطوب باشد و آن را در به شکل حرکات دورانی روی پوست بمالید. اگر پوست شما خیلی حساس است، از اضافه کردن شکر صرف نظر کنید.

می‌توانید برای احساس آرامش بیشتر کمی گلبرگ خشک شده اسطوخودوس را هم به این ترکیب بیفزایید.

اسکراب لیمو و روغن زیتون

اسکراب روغن زیتون و شکر با لیمو


اگر پوست چرب دارید، می‌توانید از این اسکراب استفاده کنید. روغن زیتون موجود در این مخلوط به متعادل کردن پوست کمک می‌کند و یا آب‌رسانی به پوست، آن را هرگز خشک باقی نمی‌گذارد.

سه چهارم پیمانه روغن زیتون، سه پیمانه شکر دانه درشت، آب گرفته شده از یک عدد لیموی تازه و چند قطره از اسانس روغنی تقویت‌کننده را با هم مخلوط کنید.

برای مثال: اسانس رزماری و گریپ فروت برای تقویت پوست بدن مناسب هستند. بهتر است ابتدا روغن و شکر را با هم مخلوط کنید و سپس در دو مرحله آب‌لیمو و اسانس را به آن بیفزایید. به دلیل وجود لیمو در این ترکیب، نوعی سفیدکننده بدن شناخته می‌شود.

مراقبت هایی که باید بعد از استفاده از اسکراب ها صورت گیرد، چیست؟


• پرهیز از دست کاری جوش و کندن جوش ها
• پرهیز از انجام آرایش های سنگین و استفاده از لوازم مراقبتی قوی
• شست و شوی مناسب پوست
• عدم استفاده از تونرها
• پرهیز از ماساژ صورت بعد از استفاده از اسکراب ها
• پرهیز از ورزش بعد از انجام این کار
• عدم استفاده از دارو های ضد آکنه بعد از استفاده از این محصول
• دوری از آفتاب
• پرهیز از انجام لیزر و وکس

در زمان خرید اسکراب باید چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

 

از مهم ترین نکاتی که در زمان خرید اسکراب باید به آنها توجه شود، می توان موارد زیر را نام برد:

 

• اسکراب دارای پروانه بهداشت باشد
• بسته بندی مناسبی داشته باشد و بر روی آن تاریخ درج شده باشد
• باید دارای منشا گیاهی طبیعی باشد
• میزان مواد شیمیایی به کار گرفته شده در اسکراب باید رو به صرف باشد و در ترکیبات به حداقل برسد
• همچنین اسکراب باید فاقد هر گونه اسانس و عطر شیمیایی باشد

آیا استفاده از اسکراب برای همه افراد مناسب می باشد؟


در رابطه با این موضوع باید گفته شود که استفاده از آن برای همه ضروری نیست و افرادی که دارای التهابات پوستی مانند: زگیل، آکنه و یا تبخال هستند، ممکن است که در صورت استفاده از این محصول دچار خارش و یا سوزش شوند.
به همین دلیل بهتر است که آن دسته از افرادی که دارای مشکلات پوستی هستند، برای استفاده از این محصول به پزشک مراجعه کنند و از پزشک مشورت بگیرند.

تفاوت اسکراب و لایه بردار

چه تفاوت هایی در میان لایه بردار ها و اسکراب ها وجود دارد؟

 

در رابطه با این موضوع باید بگوییم که اسکراب ها سطح پوست را اصلاح می کنند و لایه های ضخیمی که بر اثر آسیب های ناشی از نور خورشید بر روی پوست ایجاد می شوند را از بین می برد. در رابطه با این محصول لازم به ذکر است که با استفاده از آن نمی توان جوش های چرکی و یا لکه های دیگر را کاهش داد.

اما در مقایسه با اسکراب ها، لایه بردارها به گونه ای هستند که به همه لایه های مرده پوست می رسند و به پوست کمک می کنند تا جوان تر به نظر آید. همچنین لازم به ذکر است که لایه بردار ها می توانند به صورت مستقیم در داخل حفره ها نفوذ کنند و منافذ باز پوست را بهبود بخشند که هیچ اسکرابی قادر به انجام این کار نیست.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x