در این مقاله درباره مزایا و معایب سولاریوم صحبت میکنیم و به طور کامل درباره موارد مختلف توضیح میدهیم پس همراه ما باشید.

سولاریوم در واقع یک دستگاه مدرن و مخصوص برای برنزه کردن رنگ پوست هست که در مراکز مخصوص سولار، اسپاها، سالن های زیبایی و … قرار داره و افرادی که تمایل دارند رنگ پوستشون رو تغییر دهند و یا به اصطلاح پوست برنزه داشته باشند به این مراکز مراجعه کرده و با استفاده از دستگاه سولاریوم این کار رو انجام میدن.

مزایا و معایب سولاریوم


استفاده از سولاریوم یکی از روش های پرطرفدار برای برنزه کردن پوست هست و نسبت به نور خورشید خیلی سریع تر پوست رو برنزه میکنه.

در هنگام برنزه شدن پوست توسط دستگاه سولاریوم، علاوه بر تغییر رنگ پوست به دلیل نفوذ گرما به بافت های داخلی پوست، در کاهش دردهای خفیف عضلانی و اسکلتی بدن هم موثر خواهد بود.

سولاریوم

تخت‌های برنزه ایمن‌تر از نور خورشید نیستند


علم به ما می‌گوید هیچ نکته‌ی ایمن‌تری در مورد تخت سولاریوم، سولاریوم ایستاده و لامپ‌های خورشیدی وجود ندارد.

تنها یک جلسه استفاده از این نوع روش‌های برنزه، ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش ‌دهد. (خطر ابتلا به ملانوما تا ۲۰ درصد، سرطان سلول سنگفرشی تا ۶۷ درصد و سرطان سلول پایه‌ای تا ۲۹ درصد افزایش می‌یابد).


طبق نظر سنجی آکادمی درماتولوژی آمریکا شواهد تأییدکننده‌ی افزایش چشمگیر خطر ابتلا به انواع سرطان پوست با روش‌های برنزه کردن بدون آفتاب بسیار قوی هستند؛ تا جایی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار دادن برچسب‌های هشداردهنده بر روی تمام دستگاه‌های برنزه کننده در محیط‌های روبسته را الزامی دانسته است.

حدود ۲۵٪ از جوانانی که مورد بررسی قرار گرفتند یا آگاه نبودند و یا از اینکه تخت‌های برنزه از نور خورشید امن‌تر نیستند اطمینان کامل نداشتند

برنزه کردن


برنزه کردن بدون آفتاب و یا استفاده از نور خورشید باعث افزایش سن پوست شما می‌شود.

چروک‌ها، لک‌های پیری و از دست دادن استحکام پوست در افرادی که برنزه می‌کنند زودتر ظاهر می‌شود. همچنین امکان به وجود آمدن پوست چرمی در افرادی که برنزه کرده‌اند نسبت به کسانی که هیچ‌گاه از برنزه استفاده نکرده‌اند بیشتر است.


(پوست چرمی: در اثر عواملی از جمله مالش یا خاراندن بیش از حد پوست ایجاد می‌شود و پوست در برابر این تحریک، سلول‌های جدید می‌سازد. به این ترتیب پوست ضخیم می‌شود، چروک می‌خورد و پوسته پوسته می‌شود.)

اعتیاد به برنزه کردن و تبدیل آن به یک عادت خطری واقعی است


شواهد روزافزونی نشان می‌دهند که برنزه کردن می‌تواند اعتیاد‌آور باشد. حدود ۲۰ درصد از زنان سفیدپوستان ۱۸ تا ۳۰ ساله‌ای که از روش‌های برنزه‌کردن در محیط داخلی استفاده کرده‌اند نشانه‌هایی از اعتیاد به این کار را داشته اند و متوقف کردن آن را دشوار می‌دانند.

این افراد هنگامی که میزان ثابتی از اشعه‌های UV را دریافت نمی‌کنند، احساس ناآرامی و افسردگی می‌کنند.

(ریشه های اعتیاد به رفتار برنزه کردن به ژن‌ها و پاسخ سیستم روان انسان بر می‌گردد. طبق پژوهش‌های انجام شده از نمونه‌ی بزاق زنانی که به این رفتار عادت داشته‌اند، مشاهده شده بین فاکتورهای ژنتیکی و کانال های دوپامین ارتباط وجود دارد.)

عوارض سولاریوم و برنزگی:


شلی، افتادگی و تیرگی پوست از عوارض زودرس استفاده از دستگاه سولاریوم است و در نهایت در طولانی‌مدت خطر ابتلا به سرطان پوست را چندین برابر می‌کند که شاید یک یا دو ماه بعد از سولاریوم خود را نشان ندهد اما ۱۵ یا ۲۰ سال بعد در مناطقی که فرد خود را تحت اشعه سولاریوم قرار داده تغییرات بدخیمی پوست رخ خواهد داد که در سال‌های دور شاهد موجی از این تغییرات خواهیم بود.

ایجاد ضایعات لکه‌ای نقطه‌ای روی پوست پس از از بین رفتن اثرات برنزه شدن و از دست دادن طراوت و شادابی پوست دیگر عوارضی است که شاید هر کسی به آن توجه نکند.

چندین مورد مهم درمورد استفاده ازدستگاههای سولاریوم ( برنزه کننده ) :

 

۱ قبل ازسولاریوم نوع پوست خودرا طبق جدول مشروحه تعیین نمایید وطبق دستور مذکور استفاده کنید.


۲ افرادزیر۱۶ سال وهمینطور افراد باپوست type 1 جهت استفاده پیشنهاد نمی شوند.


۳ اگربیماری پوستی دارید ، باپزشک خودمشورت نمائید ( ممکن است استفاده ازدستگاه برنزه کننده را تجویز نکند.)


۴ اگر ازجوش وpsonasis رنج می برید، اشعه UV می تواند اثرات مثبت به همراه داشته باشد .


۵ اگرحساسیت نسبت به اشعه UV دارید مابه شما عدم استفاده راپیشنهادمی کنیم .


۶ پاک کردن لوازم آرایشی وباز کردن کلیه لوازم زینتی قبل ازورود به دستگاه .


۷ بعضی ازداروها بتدریج حساسیت پوست به اشعه UV راافزایش می دهد ، تمام نحوه استفاده آنها رامطالعه فرمائید ودرصورت هرگونه شک وتردید با ما یا پزشک خودمشورت نمائید.


۸ اشعه UV برای چشمها مضر است ومی بایست ازعینک های مقاوم دربرابر UV استفاده شود به خصوص درمواردی که اخیرا˝ جراحی روی آنها صورت گرفته باشد.


۹ استفاده ازدستگاه برنزه کننده یک بار درروز بیشتر پیشنهاد نمی شود وزیر ۵۰ بار درسال همیشه ازاستفاده بیش از حد بپرهیزد چرا که سوختگی رابه دنبال دارد.


۱۰ موادمحافظ کننده وکرمها، برنزه شدن راتشدید می بخشند.


۱۱ دوش گرفتن پس ازاستفاده ازدستگاه برنزه کننده واستفاده ازکرم مرطوب کننده سفارش می شود.


۱۲درصورت تورم ویا تاول بعد ازاستفاده باپزشک ما مشورت نمائید.

لوسیون بدن

در صورتی که اقدام به برنزه کردن با سولار گرفتید حتما از لوسیون استفاده کنید .

 

انواع محصولات لوسیون سولاریوم


لوسیون های برنزه کننده علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی پوست و محافظت از آن در برابر بروز علائم پیری ، مزایایی همانند برنزه کردن یکدست بدن با اثر ماندگارتر را در بر دارند.

یک لوسیون پایه یا “شتاب دهنده” معمولاً حاوی ماده تیروزین بوده و در کنار مرطوب سازی پوست، روند برنزه شدن را سرعت می بخشد. طبق ادعای مطرح شده توسط مرکز برنزه سازی آمریکا ، این مواد افزودنی با تحریک ملانین ، رنگدانه ای که باعث طلایی شدن پوست می شود، سبب تسریع بیشتر روند تغییر رنگ پوست شما خواهند شد. از این رو، این لوسیون ها مناسب برنزه سازی پایه ای پوست می‌باشند. 

 لوسیون ها رنگ پوست را تغییر می دهد اما به داخل پوست نفوذ نمیکند.

بسیاری از لوسیون های برنزه کننده حاوی اسید دوکوساهگزائنوئیک اسید (DHA) هستند. این ماده سبب ایجاد رنگ برنزه طلایی در پوست می شود. محصولاتی که حاوی برنزه کننده DHA باشند، روند برنزه سازی را فعال کرده و تا چند ساعت پس از استفاده‌ی آنها در جلسه سولاریوم به فعایت خود بر روی پوست ادامه می‌دهند.

مزایا و معایبی در خصوص استفاده از لوسیون برنز سالن سولاریوم وجود دارند

یکی از این مزایا، تغذیه ی پوست و مرطوب سازی آن پس از استفاده از محصول یاد شده است. با این حال، درصورتی‌که لوسیون را بدون دستکش مخصوص استفاده کردید، برای جلوگیری از باقی ماندن لکه های رنگی بر روی پوست، دستان خود را بشویید.

باز هم یادآور میشویم که امتحان محصول پیش از استفاده بسیار مهم است. استفاده از شتاب دهنده هایی که فاقد مواد تشکیل دهنده ی فعال کننده هستند، باعث می شود پوست شما در حین انجام سولاریوم برنزه شدن ملایم اما ضعیف تری را تجربه کند.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

5 1 رای
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x