درباره بیماری دیستروفی عضلانی چه میدانید؟

بیماری دیستروفی عضلانی (MD) چیست؟

 

دیستروفی عضلانی، به گروهی با بیش از 30 بیماری ارثی (ژنتیکی) اشاره دارد که باعث ضعف عضلات می‌شوند. این شرایط نوعی از نزدیک بینی، بیماری عضلات اسکلتی است. با گذشت زمان، عضلات کوچک و ضعیف می‌شوند و بر توانایی فرد در پیاده روی و انجام فعالیت‌های روزانه مانند مسواک زدن تأثیر می‌گذارد.

این بیماری همچنین می‌تواند قلب و ریه‌ها را نیز درگیر کند.برخی از اشکال دیستروفی عضلانی در بدو تولد آشکار می‌شوند یا در دوران کودکی بروز می‌کنند، همچنین بعضی از اشکال بعداً در بزرگسالی ظاهر می‌شوند. در حال حاضر، درمانی برای این بیماری یافت نشده است.

علل دیستروفی عضلانی

 

می توانید دیستروفی عضلانی را از خانواده به ارث برده و یا اولین شخصی باشید که در خانواده به این بیماری مبتلا شده است. این بیماری به دلیل وجود مشکل در ژن ها ایجاد می شود.


ژن ها حاوی اطلاعاتی هستند که سلول ها برای ساختن پروتئین هایی که عملکردهای مختلف بدن را کنترل می کنند نیاز دارند.
ممکن است سلول ها در صورت وجود مشکل در یک ژن پروتئین اشتباه، مقدار اشتباه یا یک پروتئین آسیب دیده تولید کنند.


حتی اگر هیچ یک از والدین شما این بیماری را نداشته باشند می توانید به دیستروفی عضلانی مبتلا شوید.


این مشکل زمانی اتفاق می افتد که یکی از ژن ها به خودی خود دچار نقص شود اما احتمال ابتلا به این بیماری از این طریق نادر است.


ژن های آسیب دیده در مبتلایان به دیستروفی عضلانی همان ژن های تولید کننده پروتئین هایی هستند که ماهیچه ها را سالم و قوی نگه می دارند.


به عنوان مثال در مبتلایان به دیستروفی عضلانی دوشن یا بکر تولید نوعی پروتئین به نام دیستروفین که باعث تقویت ماهیچه ها شده و از آن ها در برابر آسیب محافظت می کند بسیار کم تر است.

علائم سندرم دیستروفی عضلانی

علائم دیستروفی عضلانی

 

علائم در اکثر انواع دیستروفی عضلانی در دوران کودکی یا سال های نوجوانی ظاهر می شود. به طور کلی در کودکان مبتلا به این بیماری علائم زیر وجود دارد:


• افتادن های مکرر


• داشتن عضلات ضعیف


• گرفتگی عضلات


• مشکل در بلند شدن، بالا رفتن از پله ها، دویدن یا پریدن


• راه رفتن بر روی انگشتان پا یا اردک وار

برخی نیز علائمی مانند موارد زیر دارند:

 

• ستون فقرات خمیده (به نام اسکولیوز)

• افتادگی پلک ها

• مشکلات قلبی

• مشکل در تنفس یا بلع

• مشکلات بینایی

• ضعف عضلات صورت

درمان دیستروفی عضلانی

درمان دیستروفی عضله

 

این بیماری درمان ندارد. علت عمده بیماری ضعف پیشرونده عضلات است تا کنون هیچ راهی برای جلوگیری از تخریب و ضعف عضلات پیدا نشده است ولی پزشک معالج با انجام اقداماتی میتواند مشکلات بیمار را تا حدودی کم کند. مهمترین اقدامات عبارتند از:

 

فیزیوتراپی

 

مهم ترین کمک فیزیوتراپ به بیمار آموزش و انجام دادن نرمش های مخصوصی برای کشش عضلات و افزایش قابلیت حرکت و نرمی مفاصل بخصوص مفصل مچ پا است. ممکن است استفاده از بریس های خاصی برای حمایت از مچ پا یا زانو به بیمار کمک کند تا بهتر راه برود.

 

دارو

 

گاهی پزشک ارتوپد از داروهای کورتیکوستروئیدی استفاده میکند. البته باید متوجه خطرات استفاده از این داروها بخصوص در بچه ها بود.

ابزار های کمکی

 

ممکن است استفاده از عصا، واکر یا ویلچر به بیمار کمک کند تا بهتر جابجا شود. با انجام تغییراتی در محیط خانه میتوان زندگی را برای این افراد تا حدودی راحتتر کرد.

 

جراحی

 

گاهی اوقات پزشک ارتوپد میتواند با انجام جراحی هایی روی تاندون ها، حرکت مفاصل را بهتر کند. در صورت ایجاد تغییر شکل اکواینوس در مچ پا ( به پایین آمدن مچ پا) ممکن است بیمار نیاز به عمل جراحی بلند کردن تاندون آشیل داشته باشد.


در صورت ایجاد اسکولیوز، جراحی آن میتواند نشستن بیمار را بهتر کرده، درد کمر را کاهش داده و موجب شود بیمار بهتر تنفس کند. معمولاً وقتی قوس جانبی ستون مهره از ۲۰ درجه بیشتر میشود این جراحی به بیمار پیشنهاد میشود. در حین جراحی پزشک ارتوپد ستون مهره ها را صاف کرده و مهره ها را بوسیله میله های فلزی در همان حالت نگه میدارد و مهره هار ا به هم جوش میدهد.

پیشگیری دیستروفی عضلانی

 

متأسفانه هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید تا از ایجاد دیستروفی عضلانی جلوگیری کنید! اگر به این بیماری مبتلا هستید، این مراحل فقط می‌توانند کمک کنند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشید:


• برای جلوگیری از سوء تغذیه، یک رژیم غذایی سالم بخورید.

• برای جلوگیری از کم آبی و یبوست مقدار زیادی آب بنوشید.

• تا حد امکان ورزش کنید.

• برای جلوگیری از چاقی وزن متناسب خود را حفظ کنید.

• برای محافظت از ریه‌ها و قلب، سیگار را ترک کنید.

• واکسن‌های آنفولانزا و ذات الریه را حتماً بزنید.

چشم انداز بیماران مبتلا به بیماری دیستروفی عضلانی

 

چشم انداز بیماران به نوع دیستروفی عضلانی و میزان علائم آن بستگی دارد. دیستروفی عضلانی می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی مانند مشکلات تنفسی و مشکلات قلبی شود. در گذشته، افراد مبتلا به این شرایط معمولاً بیشتر از 20 سالگی زنده نمی‌مانند، اما پیشرفت تحقیقات می‌تواند امیدوارکننده باشد. در حال حاضر متوسط امید به زندگی برای مبتلایان این عارضه، 27 سال است و با پیشرفت درمان ممکن است به مرور زمان بهبود یابد.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

3.5 2 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x