هر آنچه که درباره کرم پودر باید بدانید

کرم پودر یکی از اقلام آرایشی برای آرایش صورت است. از این محصول در سراسر صورت استفاده می شود تا یک پایه (زیر سازی) یکنواخت برای بقیه آرایش شما ایجاد شود. با نگاهی به اسم این محصول “foundation” (اصطلاحاً فونداسیون) میبینیم که فلسفه استفاده از این محصول ایجاد یک پایه مناسب برای جلوه نهایی آرایش شما است. انتخاب یک کرم پودر مناسب از بین انواع مختلف آن می تواند به پوشش لک های صورت، یکنواخت کردن رنگ پوست، محو کردن نقص های پوستی و ایجاد یک لایه یکنواخت و صاف روی پوست شما کمک کند.

 

کرم پودر از چه چیزی ساخته شده است؟

یونانیان و رومیان باستان از کرم پودرهایی استفاده می کردند که حاوی درصد بالایی از سرب سفید و جیوه بودند، فرمولی که درصد مسمومیت بسیار بالایی را ایجاد می کرد. با این حال چون داشتن پوست های به شدت سفید بسیار محبوب و نشان دهنده کلاس و طبقه اجتماعی بالای افراد بود، استفاده از آن کرم پودرهای سمی تا اوایل قرن 18 همچنان مرسوم بود.

ترکیب ساخت انواع کرم پودرهای امروزی از دل تئاتر بیرون آمده است. یک بازیگر آلمانی به نام کارل بائودین، مقداری زینک، خاک سرخ و چربی خوک را با هم مخلوط کرد تا محل اتصال کلاه گیس و پیشانی خود را بپوشاند. بقیه بازیگران به حدی از این ابتکار او خوششان آمد که باعث شد بعدها بائودین ترکیب دست ساز خود را با نام رنگ روغن گریم به طور تجاری به فروش برساند.

نیک مورانت که یک شیمیدان متخصص ترکیبات آرایشی است می گوید مهم نیست که کرم پودر به چه صورت تولید شود (مایع، جامد یا اسپری)، همیشه انواع کرم پودر دارای همان ترکیبات اصلی هستند، مرطوب کننده ها، رنگدانه ها و فیلرها. پایه اصلی به طور معمول آب، روغن و یا موم است. تالک، که کمک می کند رنگ به طور یکنواخت پخش شده و کرم پودر به طور روان روی پوست بلغزد، متداول ترین فیلر است. رنگدانه ها معمولا شامل اکسیدهای آهن و دی اکسید تیتانیوم در رنگ های قرمز و زرد و مشکی هستند که کمک می کنند پوست رنگ طبیعی خود را باز یابد.

وجود برخی از عناصر در ترکیبات کرم پودر می تواند به رفع برخی مشکلات پوستی کمک کند. کرم پودرهایی که شامل خاک رس کائولین و پودرهای جاذب مانند سیلیکا، آلومینا، نشاسته ذرت و یا تالک هستند، می توانند به کنترل چربی و جلوگیری از براقیت پوست کمک کنند. حضور موادی مانند روغن آووکادو، روغن کنجد، روغن جوجوبا و یا گلیسرید می توانند برای پوست خشک مفید باشند. انواع کرم پودر حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پروکساید به بهبود لک های پوستی کمک می کنند.

ترکیبات کرم پودر

ترکیبات کرم پودر باعث میشود که آن ها حالت پودری خود را از دست بدهند و حالت مایع و نیمه مایع به خود بگیرند. در ادامه به بررسی این ترکیبات خواهیم پرداخت.

نگهدارنده ها

وجود نگهدارنده در ترکیبات کرم پودر یکی از دلایلی است که باعث میشود کرم پودر حالت پودری و فشرده نداشته باشد و حالتی مایع به خود بگیرد. بکار بردن نگهدارنده ها در کرم پودر لازم است زیرا موجب جلوگیری از رشد باکتری در مواد آرایشی میشود.

گلیسیرین

گلیسیرین یکی از روغن هایی است که برای ایجاد حالت نرم کنندگی در محصولاتی مانند کرم پودر ها بکار برده میشود. این ماده روغنی میتواند حالتی قوام بخش به محصول دهد و در کرم پودرهای مخصوص پوست خشک کاربرد فراوانی دارد.

امولسیفایر

امولسیفایرها مانند اسید لینولئیکروغن هایی هستند که در ترکیبات کرم پودر مورد استفاده قرار میگیرند. کاربرد این ماده صاف و مخملی کردن کرم پودر است.

سیلیکون

وجود این ماده در ترکیبات کرم پودر آن را نرم و یکدست میکند و سهولت استفاده را برای افراد آسان تر میکند. متاسفانه بکار بردن سیلیکون در محصولات آرایشی باعث آسیب رساندن به پوست و کدر شدن رنگ آن میشود اما به دلیل ایجاد حالت نرمی و یکنواخت کنندگی بافت کرم ها مورد استفاده قرار میگیرد.

آلفا هیدروکسی اسید

وجود ماده آلفا هیدروکسی اسید در ترکیبات کرم پودر باعث میشود که کرم پودرها نتوانند حالت پودری خود را حفظ کنند و تبدیل به کرم های مایع و نیمه مایع میشوند.

سرامید ها

سرامید ها به طور طبیعی در بدن تولید میشوند و وجود آن ها در بافت پوست باعث میشود که پوست رطوبت خود را به خوبی حفظ کند. اما سرامیدهای مصنوعی هم نیز وجود دارند که بسیاری از برندها از سرامید در ترکیبات کرم پودر استفاده میکنند تا بتوانند خاصیت آبرسانی و جلوگیری از چین و چروک را به خواص کرم پودر اضافه کنند.

لانولین

یکی از دلایل حساسیت افراد به برخی از کرم های آرایشی وجود ماده لانولین در ترکیبات آن هاست. این ماده از پشم گرفته میشود و به همین دلیل باعث بروز حساسیت در برخی از افراد میشود. لانولین جهت خاصیت آبرسانی به کرم پودرها اضافه میشود. اگر به ماده های طبیعی مانند لانولین آلرژی دارید حتما قبل از خرید محصولات آرایشی ترکیبات آن را با دقت مطالعه کنید.

اسید گیلوکولیک

اسید گیلوکولیک نوعی اسید است که از نیشکر به دست می آید و به طور معمول برای AHA استفاده میشود. AHA در نزد خانم ها بسیار محبوب است و در بسیاری از کرم پودر ها، ضد آفتاب ها و محصولات مراقبت از پوست کاربرد دارد. این ماده خاصیت روشن کنندگی و لایه برداری دارد که استفاده از دوز پایین آن باعث سوزش در پوست میشود. اما استفاده از دوز بالای آن میتواند در کاهش علائم پیری، درمان جوش و آکنه و افزایش رنگدانه های پوست کاربرد داشته باشد. لازم به ذکر است که AHA باید توسط پزشکان و متخصصان پوست تجویز شود. استفاده از AHA به همراه کرم های ضد آفتاب در افزایش و سلامت کیفیت پوست بسیار تاثیر گذار است.

انواع کرم پودر

انواع مختلف کرم پودر


طیف وسیعی از انواع کرم پودرها وجود دارند که از لحاظ بافت، میزان پوشانندگی و ماندگاری با هم تفاوت دارند. از آنجایی که هر کدام از اینها با هم فرق می کنند، کاملاً ضروری است که تفاوت آن ها را بشناسیم تا بتوانیم بهترین انتخاب را با توجه به نوع پوست و رنگ آن داشته باشیم. بسته به نوع پوست و میزان پوشانندگی مورد انتظار، هر شخص باید پایه آرایش مورد نظر خود را انتخاب کند. همچنین کیفیت کرم پودر نیز نقش عمده ای ایفا می کند. نباید محصولی را انتخاب کنید که اکسید شده و در انتهای روز صورتی کیکی و ترک خورده داشته باشید. در ادامه انواع کرم پودر را براساس فرمول ساخت، میزان پوشش و همچنین نوع جلوه نهایی به شما معرفی می کنیم تا بتوانید مناسب ترین نوع آن را برای پوست خود انتخاب کنید.

کرم پودر استیکی

کرم پودر استیکی به صورت جامد و ماتیکی است پس دانه های رنگی بیشتر و پوشانندگی بهتری دارد. اگر کرم پودر مایع را نمی پسندید و می خواهید پوستتان را به خوبی پوشش دهید، کرم پودر استیکی ایده آل شماست. زنان پرمشغله از سهولت، قابلیت حمل و اثربخشی این محصول بهره می برند.
می توانید این کرم پودر را به طور مستقیم روی پوست خود بمالید و با براش یا اسفنج آن را یکدست کنید. کرم پودر استیکی، به دلیل خشک بودن، برای پوست های معمولی و چرب عالی است. با این حال، ممکن است روی پوست های خیلی خشک بماسد و ظاهر آن را ناخوشایند کند.

کرم پودر مایع

کرم پودر مایع


این کرم، پوستتان را به طرز شگفت انگیزی یکدست می کند. تقریباً برای هر نوع پوستی می توانید از این کرم پودر استفاده کنید. کرم پودر مایع را می توانید با براش یا اسفنج به کار ببرید و آن را به راحتی روی پوست خود پخش کنید.
این نوع کرم پودر از نظر قوام، زمان ماندگاری و میزان آبرسانی انواع متفاوتی دارد. بنابراین، در این دسته انتخاب شما گسترده تر است. مثل همیشه، مطمئن شوید، قبل از مصرف این نوع کرم پودر، پوستتان را کاملا با برنامه ی مراقبت از پوست آماده کرده اید.

کرم پودر پودری


کرم پودر پودری کمترین شباهت را به کرم پودرهای دیگر دارد. افزون بر این، ماندگاری آن نسبت به سایر انواع کرم پودر، کمتر است. از آنجا که پوست شما به طور مداوم در طول روز چربی تولید می کند، لازم است که پودر را تجدید کنید. بنابراین، اگرچه این نوع محصولات گزینه ی مناسبی برای مات کردن درخشش پوست چرب هستند ولی ماندگار نیستند.
همچنین، از آنجا که کرم پودر پودری خطوط ریز و نواحی خشک تر پوست را برجسته می کند، افرادی که پوستشان خشک است یا چین و چروک دارد، کمتر مایلند از آن استفاده کنند.

 

کرم پودر کرمی


آبرسانی این نوع کرم پودر بیشتر از انواع دیگر است. اگر می خواهید لکه های خشک روی پوستتان، جلب توجه نکنند و کرم پودر به طور کامل روی پوستتان بنشیند، فرمولاسیون کرمی مطلوب ترین انتخاب است.
این نوع کرم پودر به صورت پمپی، تیوبی و فشرده در بازار موجود است. مانند کرم پودر مایع، کرم پودر کرمی را با استفاده از براش یا اسفنج مخصوص به کار ببرید. کرم پودرهای کرمی از نظر قوام، نمای نهایی، زمان ماندگاری و غیره متفاوتند. در این میان خیلی مهم است که به طور کامل تحقیق کنید تا بهترین محصول را برای خود بیابید.

بهترین کرم پودرها

انواع کرم پودر براساس میزان پوشش دهی

 

انتخاب انواع کرم پودر با پوشش دهی کم، متوسط و یا زیاد بستگی به آرایش نهایی مورد نظر و شرایط پوستی دارد که شما می خواهید آن را بپوشانید. میزان پوشش دهی یک کرم پودر بستگی به میزان رنگ دانه هایی دارد که در آن استفاده شده است. هرچند تشخیص تفاوت های هر کدام از انواع پوشش کرم پودر ساده به نظر می رسد، اما دانستن جزییات هر کدام از آن ها کمک می کند که بهترین نوع آن را برای پوست خود انتخاب کنید. در یک تعریف ساده، پوشش زیاد به این معنی است که کرم پودر تمام عیوب روی پوست را به طور کامل می پوشاند و پوشش کم به این معنی است که لکه های پوستی پس از آرایش مشخص خواهند بود. در ادامه مشخصات سه نوع پوشش مختلفی که توسط انواع مختلف کرم پودر ایجاد می شوند، ذکر شده است.

 

– پوشش دهی کم (Sheer coverage)


کرم پودر با پوشش دهی کم بهترین انتخاب برای کسانی است که می خواهند رنگ طبیعی پوستشان را حفظ کنند. این نوع کرم پودر با ظرافت پوست صورت را یکدست می کند بدون اینکه به طور کامل آن را بپوشاند. کرم پودرهای با پوشش کم یک لایه حداقلی روی پوست ایجاد می کنند به گونه ای که لک ها و کک مک صورت مشخص بوده و منافذ پوستی مسدود نخواهند شد. این نوع مخصوص کسانی است که احتمالا حسی که آرایش روی صورتشان ایجاد می کنند را دوست ندارند. انواع کرم پودرهای با پوشش کم معمولاً حاوی 10 تا 18 درصد رنگدانه هستند. معمولا BB و CC کرم ها جزو این دسته بندی می باشند.

 

– پوشش دهی متوسط (Medium coverage)


کرم پودر با پوشش متوسط یک پوست یکدست و صاف ایجاد می کند، اما در عین حال جلوه طبیعی پوست حفظ می گردد. این نوع از کرم پودرها معمولاً بیشترین طرفدار را دارند زیرا دارای تطبیق پذیری بیشتری می باشند؛ به این معنی که با توجه به میزان پخش آن بر روی صورت شما می توانید پوششی کم تا زیاد ایجاد کنید. با اعمال یک لایه از آن، لک های صورت تا حدودی قابل دیدن هستند اما با اعمال لایه بعدی می توانید به طور کامل آن ها را بپوشانید. همچنین می توانید با مخلوط کردن یک مرطوب کننده با یک کرم پودر پوشش متوسط آن را سبک تر کرده و پوششی طبیعی تر روی پوست ایجاد کنید. انواع کرم پودر های با پوشش متوسط معمولاً حاوی 18 تا 23 درصد رنگدانه هستند.


– پوشش دهی زیاد (Full coverage)


برای اینکه پوست صورتتان به طور کامل یکدست و صاف به نظر برسد، کرم پودرهای با پوشش دهی زیاد تنها راه حل هستند. این نوع کرم پودر به طور کامل تمام عیوب و لک های صورت را می پوشاند. همانند کرم پودرهای با پوشش متوسط این نوع نیز قابلیت تطبیق دارند، یعنی شما می توانید با میزان استفاده بیشتر پوششی زیادتر ایجاد کنید و یا اینکه با مخلوط کردن آن با مرطوب کننده، میزان پوشش دهی آن را کم کنید. استفاده از این نوع محصول سخت تر بوده و نیاز به مهارت بیشتری دارد، زیرا اشتباه در اعمال آن مشخص تر از انواع دیگر خواهد بود. اما اگر پوستی دارید که دارای عیوب و یا لک های زیاد است، بهتر است که وقت خود را صرف بالابردن مهارت خود کنید چون نتیجه ای که حاصل می شود ارزش وقت گذاشته شده را دارد.
این نوع از کرم پودر برای کسانی که ترجیح می دهند پوستشان کامل پوشیده شود، و نیز کسانی که می خواهند جلوی دوربین فیلمبرداری بروند و یا اینکه عکس بگیرند کاملاً مناسب است. به کمک این نوع از پوشش شما حتی می توانید تاتوهای خود را بپوشانید. استفاده از این نوع کرم پودر کاملاً بستگی به سلیقه شما و یا مراسمی دارد که می خواهید در آن شرکت کنید. این نوع کرم پودرها معمولاً حاوی تا 35 درصد رنگدانه هستند. انواع دیگری از این نوع محصول وجود دارند که حاوی تا 50 درصد رنگدانه هستند که کاربردی حرفه ای نظیر استفاده برای گریم دارند.

.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x