همه چیز درباره خواص دمنوش بابونه

خواص دمنوش بابونه

 

گیاه بابونه یکی از قدیمی ترین و پرمصرف ترین گیاهان دارویی مهم در جهان بوده و برای انواع گوناگونی از کاربردهای درمانی به صورت دمنوش بابونه و یا مصرف خود گیاه بابونه پیشنهاد شده است.

دمنوش بابونه، مشتق شده از گل بابونه، طلایی و خوش طعم است و مزه میوه ای دارد.

این گیاه دلپذیر ،بیماری های مختلف مربوط به سلامتی مانند؛ اختلالات روده ای و معده، اضطراب، بی خوابی، زخم های دهان و خیلی چیزهای دیگر را درمان می کند.

منبع خوب آنتی اکسیدان ها

 

گل های بابونه توسط گروه آنتی اکسیدان ترپنوئید غنی شده است که مشتقات استیلن و کامازولن را شامل می شود.

از آنجا که این ترکیبات ظریف و ناپایدار هستند، به صورت اسانس یا تنتور الکلی حفظ می شوند.

همچنین بابونه حاوی چندین ترکیب فنلی مانند فلاونوئیدها مانند کوئرستین، آپیژنین، پاتولتین و گلوکوزیدها می باشد. بابونه با خنثی کردن آسیب رادیکال آزاد، التهاب را کاهش می دهد و همچنین از جهش سلولی جلوگیری می کند.

این ماده دارای آنتی اکسیدان هایی است که با عملکرد سیستم ایمنی بهتر همراه هستند، درد و تورم را کاهش می دهند.

بابونه اختلالات خلقی را کاهش داده و موها، پوست، چشم، دندان و ناخن را سالم تر می کند.

مقابله با افسردگی و اضطراب


بابونه به شکل اسانس، تنتور یا چای به مقابله با استرس کمک می کند و همچنین باعث آرامش می شود.

استنشاق بخار بابونه باعث درمان اضطراب و افسردگی عمومی می شود، به همین دلیل، روغن بابونه به عنوان یک ماده محبوب در محصولات آروماتراپی، شمع ها و درمان های مرتبط با حمام مورد استفاده قرار می گیرد.

بابونه به صورت عصاره به عنوان یک آرام بخش برای آرامش اعصاب استفاده می شود و اضطراب را کاهش می دهد. بابونه برای تسکین علائم استرس، اضطراب مزمن، کابوس ها، صرع، بی خوابی و انواع بیماری های گوارشی استفاده می شود.

بابونه آرامش بخش سیستم گوارش است که برای معالجه مشکلات گوارشی مانند علائم ریفلاکس اسید، گاز، اسهال، سوء هاضمه، بیماری حرکتی، بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود.

عصاره گیاه بابونه دوره اسهال و همچنین قولنج را در کودکان کوتاه می کند و همچنین از علائم مرتبط با شرایطی مانند اضطراب و درد تسکین می بخشد.

روغن بابونه دارای ترکیبات آنودین ضد اسپاسم است و یبوست، گرفتگی و سایر دردهای معده را کاهش می دهد.

بابونه همچنین دارای اثرات آرامش بخش طبیعی است. این امر باعث کاهش علائم بیماری های مزمن مانند IBS ، نشتی روده و سایر مشکلات مرتبط با روده می شود.

کاهش درد و التهاب


بعضی اوقات بابونه به عنوان آسپیرین گیاهی شناخته می شود زیرا از قرن ها پیش به عنوان درمانی برای کاهش درد استفاده می شده است.

از گل های آن برای کاهش احتقان، درد، قرمزی و تورم استفاده می شود. این گیاه به طور موثری باعث کاهش تورم صورت، دندان درد، تحریکات پوستی می شود و درمان اصلی ایجاد التهاب و درد ناشی از عفونت ها است.

به همین دلیل عصاره بابونه به محصولات زیبایی مانند لوسیون های بدن یا صورت، صابون های حمام و خمیردندان اضافه می شود.

بابونه به کاهش درد طبیعی که با صدمات، آرتروز، تب، درد کمر و بارداری مرتبط است کمک می کند. این گیاه دارای خصوصیات کاهش درد بعد از زایمان بوده و بدن را آرام می کند.

جلوگیری از بروز مشکلات قلبی


بابونه با محافظت از سلامت قلب و عروق ارتباط دارد. بابونه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فلاونوئیدها، با کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی در قلب سالمندان همراه است.

این مطالعه نشان می دهد که میزان مصرف فلاونوئید در 805 مرد که 60 تا 65 سال سن داشتند، مصرف بیشتر فلاونوئید از گیاهان و غذاها به طور معکوس با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی قلب ارتباط داشت.

رهایی از مشکلات قاعدگی


چای بابونه دارای خواص ضد التهابی است و باعث می شود خانم هایی که علائم قاعدگی از قبیل گرفتگی، نفخ، عرق کردن، اضطراب، نوسانات روانی و عدم توانایی در خواب دارند، آرامش بخش باشد.

چای بابونه تأثیر مستقیمی بر روی این علائم دارد. هم ذهن و هم بدن را تسکین می دهد و باعث کاهش التهاب می شود. علاوه بر آن مصرف بابونه ، ترشحات قاعدگی را افزایش می دهد.

پیشگیری از برخی سرطان‌ها

 

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای بابونه خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.


بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیگنین است. پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به‌خصوص سرطان سینه، دستگاه گوارش، سرطان پوست، سرطان پروستات و سرطان رحم مبارزه می‌کند.


علاوه‌براین، بعد از انجام آزمایشی روی ۵۳۷ نفر، مشاهده شد کسانی‌ که هفته‌ای ۲ تا ۶ مرتبه چای بابونه نوشیدند بسیار کمتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان تیروئید قرار گرفتند.


این یافته‌ها امیدوارکننده است اما برای اطمینان از نقش چای بابونه روی پیشگیری از سرطان به تحقیقات دقیق‌تر و بیشتر روی انسان نیاز داریم.

خواص بابونه برای مو

 

علاوه‌بر تمام خواص چای بابونه که تاکنون به آنها اشاره کردیم، بسیاری از مصرف‌کنندگان مدعی‌اند که این چای می‌تواند به بهبود ظاهر و مقاومت مو کمک بکند.

براساس مطلبی که در مجله‌ی بین‌المللی دارو و علوم زیستی به چاپ رسید ترکیبات ضدالتهاب بابونه می‌توانند موجب کاهش حساسیت پوست سر بشوند. ترکیبات شیمیایی موجود در بابونه می‌توانند موجب تقویت موها شوند، در درمان شوره سر مؤثر باشند و به شما مویی زیباتر و نرم‌تر هدیه بکند.

درمان بواسیر


به لطف خواص بابونه در تسکین‌دهندگی، این گیاه می‌تواند به درمان بواسیر (هموروئید) و صرع کمک بکند.

مضرات چای بابونه


معمولا نوشیدن چای بابونه برای کسی ضرر ندارد، ولی بر اساس برخی گزارش‌ها، افرادی به این گیاه آلرژی داشته‌اند. معمولاً کسانی به بابونه آلرژی دارند نسبت به گیاهان خانواده‌ی کاسنی مانند کهنه‌واش و گل داودی نیز حساسند.


علاوه‌براین، محصولات آرایشی حاوی بابونه ممکن است در صورت تماس مستقیم با چشم، آن را تحریک کند و موجب قرمزی و التهاب چشم‌ها شود.


همچنین ممکن است نوشیدن چای بابونه برای کودکان، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری های کبد یا کلیه خوب نباشد.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x