ال آرژنین چیست؟


ال آرژنین یک آمینو اسید نیمه ضروری و ماده اولیه گاز نیتریک اکسید است. آرژنین جزء آن دسته از آمینو اسید‌هایی است که بدن نمی‌تواند خودش به طور طبیعی آن را بسازد. این آمینو اسید که خیلی سریع در بدن تبدیل به اکسید نیتریک می‌شود، نقش‌های مهمی در بدن بر عهده دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.


این آمینواسید یک آمینواسید ضروری مشروط است. بدین معنا که تحت شرایط خاصی در بدن احتیاج زیادی به آن احساس می‌شود.

از این میان می‌توان به دوره رشد سریع بدن، بارداری و دوران پس از آسیب‌دیدگی اشاره کرد. اخیراً نوعی از مکمل آرژنین به عنوان ارتقاءدهنده اکسید نیتریک بسیار مورد توجه قرار گرفته است که به عنوان یک متسع کننده (گشادکننده) رگ‌های خونی عمل می‌کند.

گشادتر شدن رگ‌ها به تسهیل پمپ عضلانی خون بیشتر و در عین حال به انتقال اکسیژن و موادغذائی بیشتر به داخل عضلات در حین تمرین کمک شایانی می‌کند.

افزایش قد و قرص ال آرژنین


رشد قد وابستگی شدید به سن شخص دارد یعنی اگر شخصی ۳۰ سال داشته باشد و رشد صفحات استخوانی او بسته شده باشد دیگر رشد قد حاصل نمی‌شود.


رشد قد به تغذیه مناسب بستگی دارد و اگر شخصی تغذیه مناسبی (تغذیه‌ای که مناسب رشد قد هست) نداشته باشد و فکر کند با خوردن آرژنین می‌تواند قد خود را افزایش دهد به هدف خود نخواهد رسید و ذکر این نکته مهم است که برای رشد مناسب قد و استخوان بندی مناسب باید از کودکی سرمایه گذاری بشود .


در رشد قد عوامل دیگری نظیر ژنتیک، ورزش، خواب و وضعیت‌های محیطی پیرامون تاثیر گذارند. افزایش قد علاوه بر وراثت، باید با تغذیه و ورزش‌های اصولی در تمام عمر دنبال شود.

از نظر اهداف تغذیه، اسید آمینه به سه دسته تقسیم می شود:


• غیر ضروری: بدن شما می‌تواند این مقدار را به اندازه کافی برای برآورده ساختن نیازهای بدن تولید کند.


• ضروری: بدن شما نمی‌تواند این مقدار را تولید کند، بنابراین شما باید آن را از غذاها دریافت کنید.


• نیمه ضروری: این اسید آمینه در شرایط عادی ضروری نیست، اما ممکن است در شرایط خاص نیاز باشد.

مکمل ال آرژنین 2

مکانیسم اثر ال آرژنین


آرژنین یک اسید آمینه نیمه ضروری است زیرا به طور معمول برای رشد کودکان مورد نیازاست، اما برای بزرگسالان سالم غیرممکن است. بدن شما همچنین می‌تواند آرژنین را از منابع غذایی دریافت کند. کمبود آرژنین معمولا نادر است.


آرژنین سازنده بلوک پروتئینی است که باعث اتساع عروق می‌شود و ماده اولیه گاز نیتریک اکسید محسوب می‌شود که سبب گشادی عروق شده و این امر خون‌رسانی به اندام‌هایی را که در جریان فعالیت ورزشی درگیر هستند، تسهیل نموده و در نتیجه می‌تواند کارایی ورزشکار را به ویژه در فعالیت‌های هوازی افزایش دهد.

همچنین این آمینواسید قادر به پاک‌سازی رادیکال‌های آزاد از خون، بهبود عملکرد سیگنال‌های سلول‌های عضلانی، رها سازی هورمون رشد، حمایت از کلسترول خوب و تنظیم متابولیسم چربی و سطح نمک در بدن است.

آرژنین در بدن چه می کند ؟


• اکسید نیتریک را ایجاد می‌کند که شریان‌ها و رگ‌های خونی را گسترش و شل می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد.


• کمک می‌کند تا جراحات زخم را بهبود بخشد.


• به کلیه‌ها در دفع مواد زاید کمک می‌کند.


• به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کتد.


افرادی که آرژنین را به عنوان مکمل غذایی مصرف می‌کنند معمولا برای کمک به کنترل بیماری‌های قلبی، آنژین و اختلال نعوظ و همچنین بدن سازی، بهبود زخم‌ها و تعمیر بافت آن را استفاده می‌کنند.

برخی شواهد وجود دارد که افزایش مصرف آرژنین برای درمان همه این شرایط مفید است. با این حال، مصرف آن به عنوان مکمل ممکن است عوارض جانبی مانند ناراحتی معده و اسهال داشته باشد.

دوزهای بزرگ‌تر ممکن است برای افرادی که داروهای دیگر یا شرایط بهداشتی خاصی دارند نیز خطرناک باشند.


خبر خوب این است که مصرف آرژنین از غذاهایی با پروتئین بالا امن و سالم است و از آنجایی که آرژنین از سایر اسید آمینه ساخته شده است، غذاهایی با پروتئین بالا به طور کلی باعث افزایش سطح آرژنین می‌شود.

عوارض مصرف زیاد آرژنین


با مصرف هیچ آمینو اسیدی امکان اور دوز (مصرف بیش از اندازه) پیش نمی‌آید. البته مصرف خیلی زیاد آرژنین می‌تواند منجر به اسهال، ضعف و سستی و حالت تهوع شود.


مشکل اینجاست که تاکنون دوز واضح و مشخصی که بهترین نتیجه را در بر داشته باشد برای این مکمل مشخص نشده است؛ بنابراین باید با استفاده از آزمون و خطا میزان مناسب را برای مصرف بدست آورد.

به این طریق که مصرف کننده یک دوز خفیف برای مدت یک هفته در نظر بگیرد، اگر موثر نبود و اثر جانبی هم در پی نداشت مقدار مصرف را تا جایی افزایش دهد که مزایای آن به حداکثر و اثرات جانبی آن به حداقل برسد.

با دوبار افزایش میزان مصرف می‌توان بهترین دوز را برای خود پیدا کرد (۳-۹ گرم). بنابراین مصرف‌کننده احتمالا باید یک بار عوارض مصرف زیاد این مکمل را تحمل کند!

چه چیزهای دیگری به افزایش قد کمک می کند ؟


مصرف مکمل‌های دیگری که می‌تواند در کنار ال-آرژنین کمک کننده باشد، از جمله کلسیم، ویتامین D، گروه ویتامین‌های B و ویتامین C هستند.

در کنار مصرف ال آرژنین داشتن تغذیه مناسب نیز نقش بسزایی دارد. مواد غذایی همچون نارگیل، شکلات تلخ، گروه غلات و آجیل‌ها و کنجد می‌تواند به تاثیرات مثبت ال آرژنین برای افزایش قد کمک کند.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x