در این مطلب درباره تأثیرات منیزیم در بدن توضیح میدهیم همراه ما باشید

منیزیم magnesium بعد از کلسیم ، سدیم و پتاسیم چهارمین ماده معدنی در بدن انسان است و بعد از پتاسیم دومین کاتیون داخل سلولی است . این ماده معدنی در بیش از 300 واکنش آنزیمی نقش دارد . بسیاری از عملکردهای آن شامل کمک به عملکرد عضلات و اعصاب ، تنظیم فشار خون و حمایت از سیستم ایمنی بدن است .

کمبود منیزیم یک دلیل شایع و گسترده در بروز بسیاری از مشکلات جسمی و روحی روزمره است . بنابراین در تغذیه روزانه حتما باید مطمئن شوید که این عنصر را از منابع غذایی مناسب دریافت می کنید .
بادام ، اسفناج و آجیل بادام هندی برخی از غذاهایی هستند که بیشترین میزان منیزیم را دارند. اگر فردی از طریق رژیم غذایی خود نتواند منیزیم کافی دریافت کند ، پزشک ممکن است مصرف مکمل ها را توصیه کند.

علائم کمبود منیزیم


همانگونه که ذکر شد، شناسایی کمبود منیزیم توسط آزمایشات تشخیص طبی به سادگی امکان پذیر نیست. کمبود منیزیم معمولا در بدن عوارض و علائمی را ایجاد می کند که به شناخت آن کمک می نماید.


ار علائم کمبود منیزیم می توان به این نشانه ها اشاره کرد:


• خستگی
• ضعف
• بی حسی و گزگز در دست و پا
• سردرد
• حالت تهوع
• تغییرات شخصیتی
• اضطراب و افسردگی
• انقباضات و گرفتگی عضلانی
• تشنج
• ریتم غیر طبیعی قلب
• فشار خون بالا
• اسپاسم عروق کرونر قلب
• مشکلات هورمونی در زنان
• کم خوابی و مشکلات خواب
• کاهش اشتها

فواید منیزیم


منیزیم یکی از هفت ماده مغذی ضروری است. این ماکرومینرال ها مواد معدنی هستند که ما به مقدار نسبتاً زیادی – حداقل 100 میلی گرم (میلی گرم) در روز نیاز داریم.


مواد ریز معدنی ، مانند آهن و روی ، به همان اندازه مهم هستند ، هرچند که در قیاس با منیزیم به مقدار کمتری ازآنها احتیاج داریم. بسیاری از انواع مغزها و دانه ها سرشار از منیزیم هستند.
منیزیم برای بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی حیاتی است.

دریافت کافی این ماده معدنی می تواند به پیشگیری یا درمان بیماری های مزمن از جمله بیماری آلزایمر ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی عروقی و میگرن کمک کند.

عملکرد منیزیم در بدن و تأثیرات آن بر سلامتی

 

سلامت استخوان:

 

در حالی که بیشتر تحقیقات بر روی نقش کلسیم در سلامت استخوان متمرکز شده است ، منیزیم نیز برای شکل گیری و ساختار سالم استخوان ضروری است.

تحقیقات انجام شده در سال 2013 ارتباط منیزیم را با تراکم بیشتر استخوان ، بهبود تشکیل کریستال استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان در زنان ، پس از یائسگی مرتبط دانسته است.


منیزیم ممکن است به طور مستقیم و غیر مستقیم سلامت استخوان را بهبود بخشد ، زیرا به تنظیم سطح کلسیم و ویتامین D کمک می کند ، این دو ماده ،عناصر مغذی دیگر برای سلامت استخوان ها هستند.

دیابت

دیابت :

 

تحقیقات رژیم های غذایی غنی از منیزیم را با کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط دانسته است. شاید به این دلیل که منیزیم نقش مهمی در کنترل گلوکز و متابولیسم انسولین دارد.

سلامت قلبی عروقی :


بدن برای حفظ سلامت ماهیچه ها از جمله قلب به منیزیم نیاز دارد. تحقیقات نشان داده است که منیزیم نقش مهمی در سلامت قلب دارد.تحقیقات انجام شده در سال 2018 گزارش می دهد که کمبود منیزیم می تواند خطر مشکلات قلبی عروقی را در فرد افزایش دهد.


پژوهشگران مشاهده کردند که کمبود منیزیم در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب شایع است و می تواند نتایج بالینی آنها را بدتر کند.افرادی که بلافاصله پس از حمله قلبی منیزیم دریافت می کنند ، خطر مرگ و میر آنها کمتر است.

پزشکان گاهی اوقات در طول درمان از نارسایی احتقانی قلب (CHF) از منیزیم استفاده می کنند تا خطر آریتمی یا ریتم غیر طبیعی قلب را کاهش دهند.

سردرد های میگرنی

سردردهای میگرنی:

 

منیزیم درمانی ممکن است به جلوگیری یا تسکین سردرد کمک کند. به این دلیل که ، کمبود منیزیم می تواند انتقال دهنده های عصبی را تحت تأثیر قرار داده و انقباض رگ های خونی را محدود کند ، (پزشکان انقباظ رگهای خونی را با میگرن مرتبط می دانند).

افرادی که میگرن را تجربه می کنند ممکن است در مقایسه با دیگران میزان منیزیم کمتری در خون و بافت های بدن داشته باشند. بدین صورت که ممکن است سطح منیزیم در مغز فرد در هنگام میگرن پایین باشد.

سندرم قبل از قاعدگی:


منیزیم همچنین ممکن است در سندرم قبل از قاعدگی (PMS) نقش داشته باشد.مطالعات در مقیاس کوچک ، از جمله مقاله ای در سال 2012 ، نشان می دهد که مصرف مکمل های منیزیم به همراه ویتامین B-6 می تواند علائم PMS را بهبود بخشد.

با این حال ، یک بررسی جدیدتر در سال 2019 گزارش می دهد که نتایج متفاوت است و مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

منابع منیزیم

منابع طبیعی تامین منیزیم بدن


مواد غذایی مختلفی هستند که می توانند منیزیم مورد نیاز بدن را تامین نمایند. البته این در صورتی است که این مواد غذایی از خاک دارای منیزیم کافی بدست آمده باشند.


منابع گیاهی منیزیم عبارتند از:


1. اسفناج: هر فنجان اسفناج حاوی ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم
2. برگ چغندر: هر فنجان برگ چغندر حاوی ۱۵۴ میلی‌گرم منیزیم
3. تخمه‌ی کدو: یک ‌هشتم فنجان تخمه‌ی کدو حاوی ۹۲ میلی‌گرم منیزیم
4. بادام: هر فنجان بادام حاوی ۸۰ میلی‌گرم منیزیم
5. آووکادو: یک عدد آووکادوی متوسط حاوی ۵۸ میلی‌گرم منیزیم
6. انجیر: نصف فنجان انجیر حاوی ۵۰ میلی‌گرم منیزیم
7. شکلات تلخ: ۶۵ گرم شکلات تلخ حاوی ۹۵ میلی‌گرم منیزیم
8. موز: یک عدد موز متوسط حاوی ۳۲ میلی‌گرم منیزیم

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x