در این مطلب دربارر ه درمان شوره سر توضیح میدهیم همراه ما باشید.

 

شوره سر (Dandruff) چیست؟

 


شوره سر پوسته‌پوسته‌های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق شوره سر ایجاد می‌شود.

این وضعیت معمولا بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست. اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. احتمال وقوع شوره سر در هر فردی با هر سنی وجود دارد. اما معمولا جوانان و افراد میان‌سال بیش از دیگران با این موضوع درگیر هستند. این وضعیت دارای شدت‌های مختلفی بوده و ممکن است خشک یا چرب باشد. بسته به‌شدت شوره سر، علت و نوع آن روش‌های متفاوتی برای درمان آن پیشنهاد می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهداشت ضعیف نمی‌تواند عاملی برای تشدید یا ایجاد شوره سر باشد. اما معمولا زمانی که فرد موهای خود را به‌طور مرتب شانه نزده یا آن‌ها را نمی‌شوید، شوره‌ها بیشتر به چشم می‌آیند.

عوامل دیگر نظیر سن افراد، شرایط آب و هوایی، سطح استرس افراد، شرایط سلامتی و برخی بیماری‌ها، شیوه مراقبت از موها و کیفیت محصولات مراقبتی مو می‌تواند باعث تشدید شوره سر شود.

انواع شوره سر


شناخت نوع شوره سر می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب شیوه درمان آن داشته باشد. برخی از انواع شوره را می‌توان به تغییر در برنامه‌های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد.

اما برخی دیگر ممکن است به درمان‌های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره نیاز داشته باشد. در ادامه این بخش انواع شوره سر را معرفی کرده و پس‌ازآن به سراغ بررسی دلایل ایجاد و روش‌های درمان خواهیم رفت.


• شوره خشک


شوره خشک معمول‌ترین نوع شوره است. این شوره معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند.

علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. پوسته‌های شوره خشک معمولا سفید و ریز هستند و ممکن است باعث ایجاد خارش خفیف شوند.

خارش شدید به همراه شوره‌های خشک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پوستی جدی‌تر باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.
برای کمک به جلوگیری از بروز شوره خشک می‌توانید از شامپوهای مرطوب‌کننده استفاده کنید.

درمان‌های خانگی نظیر ماساژ پوست سر با روغن نارگیل نیز باعث تسکین خارش شده و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

• شوره پوست‌پوستی یا چرب


در زیر سطح پوست شما غدد تولیدکننده سبوم وجود دارند. سبوم ماده‌ای روغنی است که به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند. زمانی که سبوم تولیدشده توسط این غدد چربی زیاد شود پوست سر شما چرب خواهد شد.

این چربی اضافه می‌تواند باعث تحریک پوست سر و ایجاد شوره‌های پوست‌پوستی شود. پوسته‌های این شوره معمولا بزرگ‌تر از شوره خشک است و ممکن است حالتی روغنی داشته باشد. همچنین این پوسته‌ها رنگ زردتری دارند. اگزمای سبورئیک نوع شدیدی از شوره چرب است.

دلایل ایجاد شوره سر

دلایل ایجاد شوره سر چیست؟


علت دقیق بروز شوره سر هنوز شناخته نشده است اما پزشکان تاکنون دلایل مختلفی را برای آن بیان کرده‌اند.

برخی از پزشکان بروز این وضعیت را به مشکلات هورمونی نسبت می‌دهند اما علاوه بر این مشکلات عوامل دیگری نیز می‌تواند باعث بروز شوره در موهای سر شود.

 


• درماتیت سبورئیک یا اگزمای سبورئیک


افرادی که به درماتیت سبورئیک مبتلا شده‌اند، پوستی چرب و تحریک‌شده دارند و به همین دلیل احتمال ابتلا به شوره سر در آن‌ها بالا است.

پوست این افراد معمولا قرمز، چرب و پوشیده از پوسته‌پوسته‌های سفید و زرد است. توجه کنید که در این مورد شوره مو تنها در موهای سر پیدا نمی‌شود.

ممکن است در موهای پشت گوش، ابروها، سینه و دیگر قسمت‌های پوشیده از موی بدن نیز شوره مشاهده شود.


• بیماری‌های زمینه‌ای


یکی از علت‌های شایع بروز شوره سر وجود بیماری‌های زمینه‌ای در افراد است. بیماری‌هایی نظیر پارکینسون و صرع می‌تواند از دلایل ایجاد شوره سر باشد.

همچنین موارد دیگری همچون مصرف الکل، افسردگی، اختلالات اشتها یا اضافه‌وزن و سکته‌های مغزی و قلبی می‌تواند از دلایل بروز شوره سر باشد.


• شوره سر ناشی از قارچ


بر روی پوست سر این افراد معمولا قارچی به نام مالاسزیا یافت می‌شود که از چربی پوست تغذیه می‌کند.

این قارچ برای افراد معمولی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در بعضی افراد با بیماری‌ها یا شرایط خاص باعث تحریک پوست شده و با ترکیب با چربی پوست سر شوره را ایجاد می‌کند.

برای انتخاب شامپو ضد شوره به ترکیبات آنها دقت کنید


شامپوهای ضد شوره اغلب حاوی یکی از مواد زیر هستند. دقت کنید، با توجه به علت ایجاد شوره سرتان، ماده موثره شامپو ضد شوره خود را انتخاب کنید.


پیروکتون اولامین:

پیروکتون اولامین، ماده ای ضد شوره‌ است. این ماده خواص ضد قارچی دارد و در کنترل علت اصلی ایجاد شوره سر، قارچ های پوست سر به نام مالاسه زیا گلوبوسا، مؤثر است.


سالیسیلیک اسید:

این «اسکراب پوست کف سر» به از بین بردن پوسته‌ ها کمک می کند، اما ممکن است موجب خشکی پوست سر و در نتیجه، پوسته پوسته شدن بیشتر آن شود. بعد از استفاده از شامپوهای حاوی این ماده می‌توانید از ماسک مو استفاده کنید.


کل‌تار (قطران زغال سنگ):

این ماده به درمان مشکلاتی مثل شوره، درماتیت سبوره‌‌ای و پسوریازیس کمک می‌کند. این ماده، سرعت مرگ و پوسته پوسته شدن سلول‌‌های پوست را کاهش می‌دهد. اگر رنگ موی شما روشن است، ممکن است این نوع شامپو، رنگ موهایتان را از بین ببرد

راه درمان شوره سر

برای درمان شوره‌ سر به این نکات توجه کنید


• در آغاز درمان، هر روز یا یک روز در میان از بهترین شامپو برای شوره سر خود استفاده کنید. سپس، در صورت نیاز، استفاده از آن را به دو یا سه روز در هفته کاهش دهید.


• اگر یک شامپو در مدت زمان معینی تأثیر داشته و پس از آن تأثیرش را از دست داده است، سعی کنید یکی در میان از دو نوع شامپوی ضد شوره، استفاده کنید.


• تمام دستورالعمل‌های روی شامپوهایی را که استفاده می‌کنید، بخوانید و به آن‌ها عمل کنید؛ زیرا برخی از شامپوها باید چند دقیقه روی سر بمانند، در حالی ‌که برخی دیگر را باید به سرعت با آب بشویید.


• شامپوی قطران زغال سنگ می‌تواند رنگ موی بلوند، خاکستری یا سفید را تغییر دهد؛ پس اگر رنگ موهایتان روشن است، بهتر است از شامپوی ضد شوره‌ی دیگری استفاده کنید.


• شامپوی کل تار (قطران زغال سنگ) ممکن است باعث حساسیت بیشتر پوست کف سر به نور خورشید شود. اگر از این نوع شامپوی ضد شوره استفاده می‌کنید، هنگام بیرون رفتن حتماً باید سر خود را با یک کلاه بپوشانید. همچنین، اگر ممکن است در سایه حرکت کنید.


اگر چند هفته از شامپوها استفاده کرده‌اید اما هنوز آثار شوره روی شانه‌ هایتان نمایان است، با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت کنید. متخصص پوست می‌تواند مشکلتان را به خوبی تشخیص دهد و مناسب ‌ترین برنامه ی درمانی را برایتان تجویز کند.

روغن درخت چای

 

از نظر تاریخی، روغن درخت چای برای درمان بیماری های مختلف از آکنه تا پسوریازیس استفاده شده است.


همچنین به اثبات رسیده که دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قدرتمندی است، که ممکن است به کاهش علائم شوره سر کمک کند. در حقیقت، طبق یک بررسی، روغن درخت چای در مبارزه با نوع ویژه ای قارچ موثر است که می تواند هم درماتیت سبورئیک و هم شوره سر موثر باشد.

 

روغن نارگیل

 

روغن نارگیل که به دلیل فواید درمانی زیادی که دارد بسیار مشهور است، اغلب به عنوان یک داروی طبیعی برای شوره سر نیز استفاده می شود. روغن نارگیل ممکن است به بهبود هیدراتاسیون پوست و جلوگیری از خشکی، که می تواند شوره را بدتر کند، کمک کند.

یک مطالعه کوچک از ۳۴ نفر نشان داد که روغن نارگیل به اندازه روغن معدنی در بهبود هیدراتاسیون پوست موثر است.
تحقیقات دیگر نشان داده است که روغن نارگیل می تواند به درمان اگزما، یک بیماری پوستی کمک کند که ممکن است به شوره سر نیز کمک کند. همه این موارد روغن نارگیل را به یک درمان خانگی شوره سر عالی و کاربردی تبدیل کرده است.

آلوئه ورا

 

آلوئه ورا نوعی ماده گیاهی مکمل است که اغلب به پمادهای پوستی، مواد آرایشی و لوسیون ها اضافه می شود.


اعتقاد بر این است که آلوئه ورا هنگامی که روی پوست قرار می گیرد، به درمان شرایط پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و زخمهای پوست کمک می کند و همچنین ممکن است در درمان شوره سر مفید باشد.


طبق یک بررسی، خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچ آلوئه ورا می تواند به محافظت در برابر شوره سر کمک کند. به طور مشابه، یک آزمایش در لوله آزمایش نشان داد که آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ مؤثر است و ممکن است به کنترل عفونت های قارچی که باعث ریزش مو از پوست سر می شوند کمک کند.

 

اضافه کردن سرکه سیب


سرکه سیب با انواع فواید سلامتی همراه است. اینها شامل بهبود حساسیت به انسولین و تاثیر در کاهش وزن می باشد.
سرکه سیب نیز اغلب به عنوان یک داروی طبیعی و درمان خانگی شوره سر استفاده می شود.

اعتقاد بر این است که اسیدیته سرکه باعث تحریک ریختن سلول های مرده پوست روی پوست سر می شود.


گفته می شود که سرکه سیب نیز با متعادل کردن pH پوست باعث کاهش رشد قارچ و در نتیجه مبارزه با شوره سر می شود. اگر می خواهید سرکه سیب را امتحان کنید، چند قاشق غذاخوری از آن را به شامپو اضافه کنید یا آن را با سایر روغن ها ترکیب کنید و مستقیماً روی موها اسپری کنید.

 

آسپیرین استفاده کنید


اسید سالیسیلیک یکی از ترکیبات اولیه موجود در آسپیرین است که وظیفه خاصیت ضد التهابی آن را دارد. علاوه بر این که در آسپیرین یافت می شود، اسید سالیسیلیک در بسیاری از شامپو های ضد شوره نیز یافت می شود.


اسید سالیسیلیک با کمک به خلاص شدن از پوست پوسته پوسته پوسته و شل شدن پوسته ها عمل می کند تا از بین برود.
در یک مطالعه، ۱۹ نفر مبتلا به شوره سر از دو شامپو حاوی پیروکلون اولامین به همراه اسید سالیسیلیک یا روی پیریتون استفاده کردند.

هر دو شامپو بعد از چهار هفته توانستند شوره سر را کاهش دهند، اما شامپو حاوی اسید سالیسیلیک در کاهش شدت شوره سر مؤثرتر بود.


برای یک درمان خانگی برای شوره سر، سعی کنید قبل از شستشوی مو، دو قرص آسپیرین را خرد کرده و پودر آن را به شامپو اضافه کنید.

مصرف امگا سه برای درمان شوره سر

مصرف امگا-۳ را افزایش دهید

 

اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در بدن دارند. آنها نه تنها غشاهای سلولی را که سلول های شما را احاطه کرده اند، تشکیل می دهند بلکه در عملکرد قلب، سیستم ایمنی و ریه های شما نیز بسیار مهم هستند و درمان خانگی شوره سر نیز هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامت پوست نیز حیاتی هستند. آنها به مدیریت تولید روغن و هیدراتاسیون روغن، بهبود زخم و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کنند.

کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ می تواند باعث ایجاد علائمی از جمله موهای خشک، پوست خشک و حتی شوره سر شود. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین می توانند التهاب را کاهش دهند، که ممکن است به تسکین سوزش و علائم شوره سر کمک کند.

ماهی های چرب مانند ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی منابع عالی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. همچنین می توانید مکمل روغن ماهی مصرف کرده یا میزان مصرف غذاهای غنی دیگر امگا ۳ مانند دانه کتان، سیاه دانه و گردو را افزایش دهید.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x