در این مطلب درباره مصرف امگا 3 و علت مصرف آن توضیح میدهیم پس همراه ما باشید.

 

چرا امگا 3

 

پیش از اینکه در مورد مهمترین فواید امگا 3 آشنا شوید، باید ابتدا اطلاعاتی در مورد انواع این اسید چرب ضروری در اختیار شما قرار دهیم.

اسیدهای چرب امگا 3 در غشای سلولی حضور دارند و به همین دلیل نیز نقشی حیاتی در فعالیت‌های فیزیولوژیک بدن ایفا می‌کنند.

امگا 3 خانواده‌ای از اسیدهای چرب ضروری یا اشباع‌نشده است که توسط بدن ساخته نمی‌شوند اما وجود آن‌ها برای تنظیم فعالیت‌های بدن ضروری است.

امگا 3 از سه اسید چرب ضروری آلفا لینولنیک اسید (ALA)، ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزائنوئیک اسید (DHA) تشکیل شده است که در ترکیبات زیر یافت می‌شوند.

آلفا لینولنیک اسید (AHA):

این نوع از امگا 3 در گردو، دانه‌های چیا، سبزیجات، روغن کانولا، روغن سویا، روغن زیتون، برخی از انواع لوبیا و بذر کتان یافت می‌شود.

ایکوزا پنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزا هگزائنوئیک اسید (DHA):

این دو نوع از امگا 3 در روغن ماهی خصوصاً روغن کبد ماهی کاد، مکمل ماهی و برخی از انواع ماهی‌ها مانند سالمون یافت می‌شوند.

بنابراین برای دریافت امگا 3 باید انواع ماهی‌های دارای امگا 3 که در ادامه به ‌آن‌ها اشاره می‌کنیم و دیگر مواد غذایی ذکر شده را مصرف کنیم.

لازم به ذکر است که بدن انسان می‌تواند ALA را به EPA و DHA تبدیل کند، اما این مقدار برای حفظ سلامت بدن کافی نیستند و ما باید مواد غذایی حاوی DHA و EPA را نیز مصرف کنیم.

خواص و فواید امگا سه

خواص و فواید امگا 3 برای سلامت بدن و درمان بیماری ها

 

در این بخش از مقاله به بررسی تاثیر امگا سه در بهبود بیماری ها میپردازیم.

 

فوايد امگا 3 چیست؟

 

• پيشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي

• مانع لخته شدن خون

• رشد سلولهاي مغزي

• افزايش اعتماد به نفس و مقاومت بدن

• جلوگيري از پيدايش و پیشروی سرطان

• امگا3 در جلوگيري از پوكي استخوان نقش مهمي دارد

• افزايش ضريب هوش شيرخواران شير مادر ( شير مادر امگا-3 دارد بنابراين توصيه مي شود مادران در دوران شير دهي ماهي بيشتر مصرف كنند)

• برای بیماری‌های کرنری نیز توصیه می‌شود؛ سرخرگ‌های کرنری یا سرخرگ‌های قلب از آئورت بیرون می‌آیند؛ آئورت، شریان یا سرخرگ اصلی بدن است که از بطن چپ، خون را خارج می‌کند و اولین شریانی است که خون دارای اکسیژن زیاد را دریافت می‌کند.

• گاهی کمبود امگا – 3 موجب بیماری‌های روحی و افسردگی می‌شود

• امگا 3 برای آلزایمر مفید است.

• امگا – 3 از سلول‌های عصبی محافظت می‌کند

سلامت قلب با امگا سه

تقویت سلامت قلب

 

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا (AHA)، آزمایش ها کلینیکی نشان داده اند که امگا 3 در کاهش مشکلات بیماری های قلبی عروقی موثر است (CVD). روغن ماهی منبع عالی امگا 3 است و بنابراین خطر بیماری های قلبی و آریتمی های قلبی را کاهش می دهد.

همچنین سطح کلسترول بد را کاهش می دهد و سطح کلسترول خوب را افزایش می دهد (HDL). امگا سه از انباشت تری تری گلیسیرید جلوگیری می کند و همچنین سطح تری از تری تری گلیسیرید اضافی را کاهش می دهد.

کمک امگا 3 به کاهش وزن

 

تحقیقات انجام شده نشان داده است که امگا سه تاثیر خوبی بر ورزش برای کاهش وزن دارد. داوطلبانی که در رژیم غذایی خود امگا سه داشتند، کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی داشتند که به طور منظم آن را مصرف نمی کردند.

امگا 3 برای تقویت سیستم ایمنی

 

مصرف منظم امگا سه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در نتیجه باعث می شود که شما در برابر بیماری های شایعی مثل سرماخوردگی، سرفه و انفلانزا مقاومت کنید. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در امگا سه فعالیت و مقدار سیتوکین ها و ایکوزانوئیدهای موجود در بدن که مسئول سیستم ایمنی بدن هستند را تقویت می کنند. امگا سه برای بیمارانی که از لوپوس رنج می برند مفید است، که یک بیماری خود ایمنی است.

امگا سه برای کاهش التهاب


امگا سه در کاهش التهاب خون و بافت ها موثر است. امگا سه در درمان اختلالات گوارشی، بیماری سلیاک، سندرم روده کوتاه و بیماری روده ملتهب (IBD) از جمله بیماری کرون و کولیت روده موثر است که هر دو اختلالات معمول روده هستند.

امگا 3 برای کمک به درمان ورم مفاصل


امگا سه در درمان آرتروز، روماتیسم، علائم رینود و شرایط مشابه مفید است. استفاده از امگا سه می تواند به کاهش نیاز به دوزهای زیاد داروهای ضد التهاب (non) کمک کند. در آرتروز، امگا سه می تواند در کاهش تاثیر آنزیم هایی موثر باشد که غضروف را نابود می کنند.

پوست درخشان با امگا سه

امگا 3 برای پوست

 

DHA یکی از مهمترین اجرای تشکیل‌دهنده پوست بوده و عاملی مهم در حفظ سلامت غشای سلولی است. سلامت غشای سلولی به مفهوم لطافت، نرمی، عدم ایجاد چروک و نشانه‌های پیری و سلامت پوست است.

EPA نیز از پوست در برابر برخی از آسیب‌ها خصوصاً اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند و از آزادسازی موادی که بعد از تماس پوست با نور خورشید ایجاد و جذب کلاژن پوست می‌شوند جلوگیری خواهد کرد.

از جمله مهمترین فواید امگا سه برای پوست می‌توان به تولید چربی، حفظ رطوبت پوست، کاهش آکنه و کند شدن روند پیری زودرس پوست اشاره کرد.

کمک به جلوگیری از ابتلا به سرطان

 

اسید‌های چرب امگا 3 به‌عنوان یک ضدالتهاب قوی، نقشی مؤثر و اساسی در کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های متداولی چون سرطان پروستات، سرطان سینه و سرطان کولون دارند. البته هنوز تحقیقات علمی در این زمینه ادامه دارد و به صورت قطع نمی‌توان گفت که امگا 3 به تنهایی در کاهش خطر ابتلا به سرطان مؤثر است.

کمک به حفظ سلامت چشم‌ها

 

یکی از انواع امگا 3 یعنی DHA از جمله اجزای تشکیل‌دهنده شبکیه چشم انسان است. بنابراین با دریافت مواد غذایی حاوی DHA، به بهبود سلامت چشم و تقویت بینایی کمک می‌شود. علاوه‌بر این DHA عاملی مهم در پیشگیری از تحلیل ماکولار است که منجر به ضعف بینایی و کوری خواهد شد.

مصرف امگا۳ چطور باید باشد؟

 

استفاده از مکمل امگا۳ باید تحت نظر پزشک انجام شود. هر چند بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این عقیده‌اند که دوز غیر درمانی امگا۳ یک گرم در روز و دوز درمانی آن ۳ گرم در روز است.

البته توصیه اکید بر این است که مصرف این اسید چرب و مکمل‌های آن حتما زیر نظر پزشک انجام شود.

چون مصرف خودسرانه آن عوارض زیادی دارد. مثلا اگر امگا۳ بیش از حد نیاز بدن استفاده شود، با اسید چرب امگا۶ که برای عملکرد بینایی و مغزی لازم و ضروری است تداخل پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا میزان جذب امگا۶ توسط بدن از طریق غذاهای مختلف کاهش یابد و به این ترتیب فرد دچار مشکلات عمده در بینایی و عملکرد مغز می‌شود.

 

همچنین وقتی در رژیم غذایی امگا۳ به صورت خالص استفاده شود، کلسترول موردنیاز غشای سلولی بدن کاهش می‌یابد و به این ترتیب یکپارچگی غشا در سلول‌های بدن از بین می‌رود.

همچنین در دوره‌های خاصی مثل بارداری و دوره شیردهی در بانوان، مصرف مقدار زیاد امگا۳ نه تنها سودمند نیست بلکه در اغلب موارد خطرناک است.

آخرین مقالات

منتظر نظرات شما عزیزان هستیم...

0 0 رای ها
نمره مقاله
عضویت
پیام از
guest
0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
نمایش همه دیدگاه ها

خرید از داروخانه آنلاین گالف دارو

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x